Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Gjorde reklam för sitt jobb - blev avskedad

Medlemmen startade en privat Facebooksida där hon gjorde reklam för sin arbetsgivares tjänster. Det uppskattades inte av företaget och hon avskedades för konkurrerande verksamhet.
Lina Björk Publicerad 10 januari 2018, kl 07:00
SasasDesign/Colourbox.com
SasasDesign/Colourbox.com

Kvinnan hade jobbat som personlig tränare på gymföretaget i fem år när hon på ideell basis startade en sida på Facebook, där hon i bolagets namn gav tränings- och kostråd till dem som valt att ”gilla” sidan. Hon hänvisade genomgående till sin arbetsgivares kostprogram och gjorde reklam för den verksamhet företaget hade. Även potentiella medlemmar hänvisades till bolagets hemsida.

Under 2016 började medlemmen att skriva upp inarbetad övertid. Till hösten hade hon 68 timmar övertid och föreslog att hon kunde vara ledig några fredagar framöver. Till våren hade hon 168 timmar innestående och tog återigen upp frågan med platschefen och ledningen som lovade att återkomma, men aldrig gjorde det. Inför sommaren hade hon 200 timmar extra och fick då svar från ledningen att hon skulle ”flexa på”

Kvinnan startade Facebooksidan för att ge extra service till gymmets medlemmar men initiativet uppskattades inte. I stället blev hon avskedad för illojalitet och konkurrerande verksamhet. Dessutom hävdar bolaget att medlemmen inte låtit platschefen bevilja hennes övertidsuttag.

När kvinnan började på gymföretaget hade hon en egen hemsida med kostråd och tips för träning. Den hade företaget kännedom om under hela hennes anställningstid och under hennes första år på företaget fanns den dessutom på deras egen hemsida. Facebooksidan hon startade i bolagets namn har inte gett några sidoinkomster, bara reklam för hennes arbetsgivares produkter. Hon har dessutom hänvisat potentiella medlemmar vidare. Unionen anser att hon varken bedrivit konkurrerande verksamhet eller varit illojal. Företaget stäms därför på sammanlagt 100 000 kronor för bland annat brott mot lagen om anställningsskydd, las.  

Arbetsrätt

Shoppade med företagets kort – fick sparken

Privata inköp med företagskortet och distansarbete från utlandet. Det ledde till att en hög chef på ett företag i energibranschen avskedades. Men enligt Unionen har mannen inte misskött sitt arbete och väljer nu att stämma arbetsgivaren.
Ola Rennstam Publicerad 18 mars 2024, kl 06:00
Till vänster kraftledningar utomhus, till höger en man med ett kreditkort i handen.
Chefen köpte säkerhetsutrustning på företagskortet och lade delar av arbetet utomlands. Det ledde till att han avskedades. Helt felaktigt, menar Unionen och pekar på brister i arbetsgivarens agerande. Foto: Colourbox.

Mannen var anställd som hög chef för ett bolag inom produktion och handel av el. 
Den 23 oktober förra året – samma dag han kom tillbaka till arbetet efter en fyra veckor lång semester – möttes han av beskedet att han blivit avskedad. Orsaken var att chefen, enligt arbetsgivaren, vid sex tillfällen använt företagskortet för privata inköp samt att han inte varit tillräckligt närvarande vid kontoret i Stockholm.

Mannen är utländsk medborgare och arbetade från sitt hemland en vecka varje månad. Ett år och fyra månader före avskedet tilldelades han en varning på grund av bristande närvaro i Stockholm. Vid tidpunkten hade hans pappa diagnosticerats med cancer och genomgick en prövande behandling i hemlandet.

Efter ett samtal med bolagets grundare kom man överens om att vår medlem kunde fortsätta att arbeta från utlandet på samma sätt som tidigare. Efter det samtalet tog arbetsgivaren aldrig upp ämnet igen och mannen tog för givet att allt var i sin ordning, säger Annika Melin Koeppel, förbundsjurist på Unionen som företräder mannen.

”Skyldighet att påtala brister”

Unionen anser att avskedandet saknar grund och har nu stämt bolaget i Stockholms tingsrätt. Enligt förbundet har mannens arbete från utlandet inte påverkat verksamheten i Sverige. Avstämningar och möten med teamet i Sverige skedde alltid digitalt och om mannens närvaro efterfrågades var han på plats.

Det är anmärkningsvärt att arbetsgivaren har låtit det gå så lång tid innan man agerat. Om de nu menar att vår medlem har gjort fel så har man en skyldighet att medvetandegöra och påtala detta. Man kan inte sitta still i båten i 1,5 år och plötsligt ta upp omständigheter man känt till så pass länge i en avskedshandling, säger Annika Melin Koeppel.

En arbetsgivare kan inte grunda ett avsked enbart på saker som denne känt till mer än två månader. Enligt Unionen gjordes fem av de sex inköpen med företagskortet längre tillbaka i tiden. Eftersom bolaget bör haft kännedom om inköpen genom sina månadsgranskningar kan köpen inte ligga till grund för avskedet. Annika Melin Koeppel påpekar att det sjätte inköpet gällde säkerhetsutrustning som bolaget uppmanat personalen att införskaffa och ha i sina bilar. Utrustningen lämnades tillbaka i samband med att anställningen upphörde.

− Arbetsgivaren påstår att det är cykelutrustning, men jag har väldigt svårt att förstå hur de kan få ett vattentätt skydd till mobilen och en resehandduk till cykelutrustning, säger hon.

Unionen begär högt skadestånd

Mannen hade en hög inkomst och var dessutom berättigad till bonus, som under 2021 och 2022 uppgick till sammanlagt 197 000 euro. Därför väljer Unionen att yrka på skadestånd till medlemmen som är betydligt högre än det normala. Förbundet kräver drygt 265 000 kronor i skadestånd per månad i utebliven lön och bonus från och med avskedet i höstas. Utöver det begär man 120 000 kronor i allmänt skadestånd.

Företaget är dotterbolag till en internationell koncern och mannens chef var baserad i ett annat europeiskt land. Men att han eventuellt saknade kunskap om svensk lagstiftning är ingen hållbar förklaring till agerandet, menar Unionens jurist.

Bedriver man verksamhet i Sverige har man en skyldighet att sätta sig in i de regler som gäller här. Man kan inte komma undan genom att säga vi kände inte tills svensk lag, säger Annika Melin Koeppel.