Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

Glömsk nekas a-kassa

Den arbetslöse mannen sökte massor av jobb, problemet är bara att han inte kommer ihåg när eller var. De 18 tjänster som han faktiskt kunde redovisa att han sökt är för lite på ett drygt år för att få rätt till a-kassa, enligt en ny dom.
Ola Rennstam Publicerad 6 november 2014, kl 13:17
Colourbox
Hur många jobb måste man söka för att få behålla a-kassan? Oklart. Men att glömma bort vilka jobb man sökt duger inte, enligt en ny dom. Jobbansökningarna ska redovisas i aktivitetsrapporter till Arbetsförmedlingen. Colourbox

Hur många jobb måste man egentligen söka för att vara berättigad till a-kassa? Svaret är att det varierar från fall till fall. Men en ny dom i kammarrätten ger en liten fingervisning om att man inte kan ligga på latsidan som arbetssökande.

När en 54-årig man från Malmö ansökte om a-kassa från Småföretagarnas Arbetslöshetskassa, SmåA, blev han ombedd att redovisa vilka arbeten han sökt.

Mannen skickade då in uppgifter om åtta sökta tjänster varpå SmåA avslog ansökan om ersättning. Motiveringen var att mannen inte kunde anses stå till arbetsmarknadens förfogande eftersom han sökt så få jobb.

Malmöbon inkom då med en ny redovisning med sammanlagt 18 arbeten och intresseanmälningar. Samtidigt uppgav mannen att han sökt betydligt fler arbeten men att det var omöjligt för honom att komma ihåg när och vilka företag han varit i kontakt med under den aktuella 14-månadersperioden.

A-kassan ansåg dock att 18 sökta arbeten, varav majoriteten var intresseanmälningar, inte heller var tillräckligt och påpekade att mannen aktivt borde ha sökt utannonserade lediga tjänster.

Malmöbon överklagade beslutet till förvaltningsrätten och anförde bland annat att han inte förstod varför utannonserade arbeten skulle vara bättre att söka då det var allmänt känt att man oftast fick arbete genom kontakter. Han vidhöll också det orimliga i att minnas alla uppgifter om sökta jobb 14 månader tillbaka i tiden.

Förvaltningsrätten delade a-kassans bedömning och mannen drog ärendet vidare till kammarrätten som nu gjort samma bedömning som underinstanserna. Enligt domen är det inte tillräckligt att redovisa 18 sökta arbeten, varav flertalet inte varit utannonserade, för att betraktas som arbetssökande och ha rätt til arbetslöshetsersättning.

A-kassa

Fyra månaders väntan på pengar från Unionens a-kassa

Stefan Eriksson från Borlänge och Maria Thorstensson från Göteborg har båda väntat i flera månader på pengar från Unionens a-kassa.
Lina Björk Publicerad 25 april 2024, kl 10:26
fasaden på Unionens a-kassa, sedlar och mynt
Unionens a-kassa har haft långa handläggningstider under hela förra året. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader på pengar. Foto: Mats Thorén/Shutterstock

De ringer och kopplas bort. De ringer igen och kopplas bort. 
Så beskriver medlemmar i Unionens a-kassa gången när de försöker få tag på sin handläggare för att få reda på när ersättning kan betalas ut. 

Maria Thorstensson skickade in sina papper till Unionens a-kassa i början av januari. På inloggat läge stod det att ärendet var ”under handläggning” men sedan hände ingenting. 

 – Jag blev skogstokig. Det gick inte att komma fram och när någon svarade bollades jag runt mellan olika personer. De beklagade bara att handläggningstiderna var långa, säger hon. 

Unionens a-kassa har dragits med långa handläggningstider under större delen av förra året. Till jul såg det bättre ut, men nu får den som väntar på ersättning ha tålamod i genomsnitt sju veckor. Det är längst av alla landets a-kassor. Och många medlemmar har väntat betydligt längre än så. 

– Det är ett helvete och en stress. Jag har maxat mina kreditkort och hade det inte löst sig så hade jag behövt låna pengar av vänner och bekanta. Men jag tänker på dem som står själva, hur går det för dem?
 

Unionens a-kassa JO-anmäld

Maria Thorstensson fick till slut besked efter 13 veckors väntan. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader. Han skickade in sitt arbetsgivarintyg i slutet av december, innan julledigheten. Hans arbetsgivare ansåg att det var bättre så att Stefan skulle slippa vänta på a-kassa. Även hans ärende fick titeln ”under handläggning” på myndighetens hemsida och på mejl svarade a-kassan att inget fanns att komplettera. Men sedan hände ingenting. 

Stefan Eriksson

– När jag sedan ringde och undrade vad som händer sa de att jag inte hade skickat in något arbetsgivarintyg. När jag påtalade att jag gjort det berättade de att man inte fick ställa ut det i förtid. De hade de ju kunnat säga direkt, säger han. 

Efter det fick Stefan Eriksson svårt att få tag på sin handläggare. Han fortsatte att ringa till växeln och hamnade i kö. Han har nu valt att anmäla Unionens a-kassa till Justitieombudsmannen. 

Efter att han blev uppsagd från sitt jobb har han sex månaders uppsägningslön. Det räcker en bit, men inte hur länge som helst. 

– Jag räknade med att klara mig till april, men sedan var det stopp. Att vänta fyra månader och med det besvär som a-kassan orsakat. Det är oacceptabelt, säger Stefan Eriksson. 

Hur ser förtroendet för Unionens a-kassa ut?

– Förtroendet är noll. Jag förstår inte att man kan behandla människor på det här sättet. 

Harald Peterson
Foto: Mattias Lindbäck

Enligt Harald Petersson som är kassaföreståndare på Unionens a-kassa har man aktivt arbetat med att få ned handläggningstiderna. Bland annat genom att anställa fler handläggare. 

– Vi får successivt in fler medarbetare som har utbildats och förstärker verksamheten. Vi har en utbildning på gång i Malmö och på vårt nya kontor i Örebro för medarbetare som började i mars. Så vi går mot en stabilare bemanning på sikt, säger han. 

 

Svårt få kontakt med Unionens a-kassa

För att frigöra tid för handläggningen av ärenden har Unionens a-kassa begränsat telefontiden till en timme om förmiddagen, för att nå sin utredare. Det har gjort det svårt att komma fram då många ringer samtidigt. 

–  Vi är medvetna om att det är köer i telefonväxeln. Vi har telefontid utöver det, där vi har externt stöd för att öka tillgängligheten. Sedan finns alltid möjligheten att skriva till oss i en inloggad miljö. Vi har också en chat som är bemannad under stora delar av dagen, säger Harald Peterson.  

Unionens a-kassa har ett pågående tillsynsärende hos Inspektionens för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) på grund av de långa handläggningstiderna.