Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Grönt rensar luften

Piggare och gladare. Det finns många fördelar med att ha blommor på jobbet. Det kan vara allt ifrån en flamingoblomma på skrivbordet till en hel vägg med grönt.
Åsa Frisk Publicerad 12 mars 2008, kl 16:00
En vägg med gröna växter

På 70-talet var det trendigt med ambitiösa planteringar som tog mycket yta vid kontorsentrén. Men tar man inte hand om sina blommor skräpar de ner och på 80-talet försvann de. Nu verkar det vara en våg tillbaka igen enligt Hans Andersson, grundare till Greenfortune, ett företag som bland annat säljer växtväggar.

- Många inredningsarkitekter ser det här med vertikala lösningar som ett spännande element, säger Hans Andersson.

Växtväggen består av plantor som växer på en väv med utskurna fickor som är fyllda med jord. Väven är uppspänd på en plastskiva och bevattningen sker inifrån via kanaler i väven.

På våra arbetsplatser blir luften torr, speciellt vintertid. Det kan ge irritationer i hud, på slemhinnor och i andningsvägar. Det finns också många material som utsöndrar ämnen som påverkar luftkvaliteten, till exempel skrivare, kopieringsapparater, dataskärmar och möbelklädsel.

Flera olika forskningsprojekt visar att växter renar luften. De tar inte bara upp bioutsläpp, det som vi andas ut, utan också ämnen som formaldehyd, bensen och trikloretylen. Sådant som kan finnas i till exempel plaster, textilier, pappersprodukter, färger och gummi.

Man har också i olika studier sett att växter kan minska stress. De positiva känslorna ökar, rädsla, ilska och sorg minskar.

På Hässelby blommor i Stockholm ser man ett uppsving för blommor på kontor.

Inge Utas, trädgårdsingenjör- Det är ju bra med mycket växter för luften men man ska ju också tänka på helheten. Det ska stämma in med övriga möblemanget. Och så ska man välja rätt växter storleksmässigt, säger Inge Utas, trädgårdsingenjör på Hässelby blommor.

Sortimentet av krukor är enormt och förändras ständigt med nya inredningstrender. Plast har följts av terracotta och stengods, men nu har plasten kommit tillbaka igen. Högblanka plastkrukor i bland annat svart, vitt och rött har blivit populära, speciellt höga krukor.

- Fördelen är att växten kommer upp lite och det tar mindre plats, säger Inge Utas.

De flesta av Hässelby blommors kunder har skötselavtal. Det enda kunderna ska tänka på är belysningen. De flesta växter vill ha minst 700 lux och det betyder tolv, tretton timmar dagsljus per dygn. Det uppnår man bara på fönsterbrädan.

- Ju mer ljus desto bättre såklart, men det brukar nästan alltid fungera ändå, säger Inge Utas.

Växter som många gillar i dag är bland annat Polyscias, Sansiveria (bajonettlilja), Guzmania och Anthurium (flamingoblommor). Orkidéer med vita, lila eller ljusgula blommar har också blivit ett vanligare inslag i kontorsmiljöer. De ger en färgaccent, känns lite exklusiva och är både lättskötta och hållbara.

Däremot har rundbladig fikus i princip försvunnit helt.

- Det var en debatt om allergier för något år sen och benjaminfikusen var den växt som pekades ut. Sedan dess är de borta, säger Inge Utas.

Allergiska reaktioner varierar från person till person men under de fyrtio år Hässelby blommor arbetat med växter på arbetsplatser har de bara stött på allergiska problem vid ett fåtal tillfällen. De värsta allergibovarna är de växter som antingen har rikligt med pollen eller stark doft, till exempel björkris, prästkrage, hyacint och syren.

Guzmania är en populär kontorsväxt. Andra bra luftfuktare är guldpalm, buskpalm, krysantemum, ädelbanan, fredskalla, gerbera.

Svärmorstunga, är en bra luftrenare. Det är en klassisk blomma som fortfarande är modern.

Växterna och mikroberna i jorden verkar tillsammans och ska luftreningen på jobbet fungera räcker det inte att placera en stor kruka mitt i kontorslandskapet. Forskning visar att blommorna bör stå på eller bredvid skrivbordet.

Flamingoblomman har blivit vanlig i kontorsmiljöer. Vill du ha växter som renar luften från ämnen som formaldehyd, bensen och trikloretan ska du skaffa bladracena, kantracena och gullranka.

Arbetsmiljö

Apotek Hjärtat får kritik efter facklig anmälan

Apotek Hjärtat på Arvika sjukhus får kritik av Arbetsmiljöverket efter en anmälan från skyddsombud om ohållbar stress. Men det är ovanligt. Arbetsmiljöinspektören Anders Ringqvist berättar vad som krävs för att de ska agera.
Elisabeth Brising Publicerad 22 april 2024, kl 06:04
Skylt från Arbetsmiljöverket och skylt från Apotek Hjärtat.
Arbetsmiljöverket riktar kritik mot Apotek Hjärtat på Arvika sjukhus efter en anmälan från skyddsombud om stress. Foto: Naina Helén Jåma/TT/Bertil Ericson/TT.

Kollega har berättat om Unionens medlemmars kritik mot stressen i arbetsmiljön på apotek. Men bara ett fåtal anmälningar, så kallade 6:6a, har skickats in till Arbetsmiljöverket av Unionens skyddsombud senaste åren. 

Varför anmäler ni inte arbetsmiljön oftare om den är bristande?

– Vi vill främst försöka att lösa problemen tillsammans med vår arbetsgivare. Men om vi inte kommer någonstans i våra försök att få till förbättringar kontaktas Arbetsmiljöverket, säger Per Skoglund, Unionens riksklubbordförande på Apoteket AB. 

Stephanie Nielsen, Unionens nya klubbordförande på Kronans apotek, tror att facket historiskt arbetat på ett annat sätt inom apoteksbranschen.

Lena Svensson, riksklubbordförande på Unionen, har själv gjort några anmälningar till Arbetsmiljöverket genom åren. Men hon upplever att det sällan lett till särskilt mycket. 

– Jag upplever Arbetsmiljöverkets regler som fyrkantiga, säger hon.  

I höstas anmälde hon, ihop med Sveriges Farmaceuters skyddsombud på Apotek Hjärtat, arbetsmiljön på tre olika apotek i Arvika. 

Medarbetarna upplevde stress, oro, kommunikationsbrister, ändringar i schemat, hög sjukfrånvaro och många medarbetare som sa upp sig enligt anmälan. Anställda kunde inte släppa jobbet när de inte var på plats och hamnade i ett stand-by-läge över att bli uppringda av chefen. 

Fallet ledde till inspektioner, men anmälan lades ner i april på två av apoteken efter beslut av Arbetsmiljöverket. 

Lös problemen - eller riskera vite

På apoteket vid Arvika sjukhus har myndigheten däremot lagt ett förslag om föreläggande om åtgärder. Senast 21 juni ska arbetsgivaren ha redovisat hur man lyckats lösa problemen. Annars riskerar de vite. 

Anders Ringqvist.jpg
Anders Ringqvist. Foto: Privat

Enligt Arbetsmiljöverkets sektionschef Anders Ringqvist måste anställda på apoteket få veta vilka uppgifter de ska utföra, vilka resultat de ska uppnå och hur de ska arbeta.  

– De ska få veta vilka prioriteringar de ska göra när tiden inte räcker till och vem de kan vända sig till för att få stöd och hjälp samt vilka befogenheter de har att bestämma över arbetsuppgifterna, säger han. 

Han beskriver att ärendet handlar om tapp på personal och ledarskap. 

– Den största bristen här är att man inte tänkt till före som arbetsgivare. Man har skyldighet att se och förebygga risker, både hårda och mjuka, som: Vad händer om en chef blir sjukskriven? 

Anders Ringqvist förklarar också varför myndigheten beslutade att lägga ner anmälan mot de två andra apoteken i Arvika: 

– Vi har valt att gå dels till avslag, dels till avvisning. När det blir avslag bedömer vi att det här finns inom vår lag för tillsyn, men vi anser att den brist skyddsombudet tagit upp inte är befogad eller att arbetsgivaren redan har vidtagit åtgärder. 

Arbetsmiljöverkets krav och skyddsombudets ansvar

Anledningen till att myndigheten avvisar anmälan handlar ofta om hur den är skriven. De kan avvisa ett helt ärende eller delar det där arbetsmiljölagen inte kan användas. 

– Till exempel kan vi inte bestämma antalet arbetstagare på en arbetsplats eller vilka dagar apoteken ska hållas stängda, säger Anders Ringqvist. 

Vad säger du till de som upplever Arbetsmiljöverkets regler som fyrkantiga?

– Som skyddsombud har man ett stort ansvar att förstå hur en 6:6a-anmälan framställs. Man behöver utbilda sig i hur den ska formuleras. Det är inte lätt.

Han tipsar om att ta hjälp av fackliga råd och företagshälsovården. Skyddsombud ska använda ett nytt formulär på Arbetsmiljöverkets hemsida som är tänkt att underlätta.

Det kan också vara en poäng att även lyfta in chefens arbetsmiljö i anmälan tipsar han: 

– Chefen ska kunna prioritera och leda arbetet. Det är ett väldigt vanligt problem att chefen inte har tillräcklig kompetens eller förutsättningar för att klara av sitt arbete.

Hur ser du på apoteksbranschens arbetsmiljö i stort?

– En tanke är att ökade vinstkrav leder till att man slimmar en organisation. Apotek har blivit en starkt konkurrensutsatt bransch. Att jobba med arbetsmiljöfrågor kostar både i tid och kompetens. Det är dock ett lagkrav som inte kan prioriteras bort.

Apotek Hjärtats HR-chef Per Bergman vill inte kommentera ärendet på Arvika sjukhus eftersom det är pågående.

Så skriver du anmälan som arbetsmiljöombud

Här anmäler man åtgärder för brister i arbetsmiljön som skyddsombud/arbetsmiljöombud, som det kallas i Unionen. 

Fler tips från Unionen: 
Begäran om arbetsmiljöåtgärder (6:6a)