Den ideella svenska föreningen Fair Action, som arbetar för att få företag att ta ansvar för sin påverkan på människor och miljö, har länge drivit på för att få svenska modeföretag att vara öppna med var deras plagg sys och av vilka.
– Det finns en stark trend inom modeindustrin att vara transparent – det är det nya normala. Kunderna förväntar sig öppenhet, säger Maria Sjödin, en av författarna bakom rapporten ”Coming out of the closet – swedish garment brands on the move towards transparency” som presenterades i dag, tisdag.
Rapporten granskar nio modeföretag i sömmarna och urvalet gjordes utifrån företag som har störst omsättning eller som förväntas växa. H&M, Lindex, Åhléns samt RNB och Polarn och Pyrets ägare får alla godkänt i fråga om transparens. Kappahl är inte riktigt i mål och Ellos och Nelly.com, säger att de tänker redovisa information om fabrikerna som tillverkar plaggen nästa år.
– Det finns ju ingen garanti för att det gör det, men vi kommer att hålla ögonen på dem, säger Maria Sjödin.
Gekås i Ullared och Gudrun Sjödén, som i fjol var i blåsväder för att hon sagt att kvinnor med låg lön har sig själva att skylla, har däremot inga som helst planer på att bättra sig och lämna ut information.
– Även om man påstår att man ställer krav på leverantörer, går det inte att kolla hur arbetsvillkoren ser ut för dem som syr kläderna om man inte redovisar var de tillverkas. Att vara öppen och villig att bli granskad är A och O för trovärdigheten, säger Maria Sjödin.
Gudrun Sjödén lät meddela Fair Action att som litet företag är man rädd att andra ska kopiera designen om man lämnar ut information. Fair Action menar dock att det finns flera små modeföretag som uppenbarligen kommit runt problemet. Nudie jeans, Tiger of Sweden och Asket är exempel på mindre företag som är öppna med var plaggen tillverkas.
Bild: Wikimedia Commons