Annons
Annons
  • Att ha en chef som växlar mellan att vara rättvis och orättvis är sämre för arbetsmiljön än en som är konstant orättvis. Foto: Colourbox

Hellre elak än lynnig chef

Publicerad 15 april 2016, kl 08:08

Att chefen alltid är elak är bättre än att hen bara är dum ibland. En lynnig chef gör medarbetarna såväl mer stressade som missnöjda med jobbet, enligt ny forskning.

Även om de flesta av oss alltid vill bli rättvist och rimligt behandlade på jobbet så föredrar vi faktiskt en konsekvent orättvis chef framför en oberäknelig. Det skriver Du&Jobbet och hänvisar till en ny studie från Michigan State University.

Undersökningen bestod dels av en del där man mätte stressnivån hos deltagarna, dels en fältstudie där chefer och medarbetare i 95 företag inom olika branscher studerades.

I den första studien delades deltagarna upp i tre grupper – en som alltid behandlades rättvist, en som alltid behandlades orättvist samt en där ledarskapet växlade. Genom att mäta hjärtrytmen kunde man se att stressnivån var som högst i den grupp som blev inkonsekvent behandlade.

I den uppföljande fältstudien såg forskarna att anställda med nyckfulla chefer var mer stressade och känslomässigt utmattade i högre grad än de som behandlades dåligt för jämnan. De var dessutom mer otillfredsställda med sina jobb.

Läs mer: Så behåller du bra medarbetare

Lediga jobb
  • Läs även...

    Ta hand om varandra

    Chefens ansvar och självledarskap är på tapeten när vi pratar om hur vi ska kunna må bra på jobbet, inte minst i dessa tuffa tider. Men här vill jag också påminna om hur viktig du kan vara i din roll som jobbarkompis.

  • Läs även...

    Hon berättade för chefen om sin psykiska ohälsa

    Nathalie Agnekil har tidigare inte vågat berätta på jobbet varför hon så ofta var borta. En dag bestämde hon sig för att lägga korten på bordet och berätta för chefen om sin psykiska ohälsa.

  • Läs även...

    Coronakrisen ställer krav på ledarskapet

    Coronakrisen gör att många av oss leder på distans. Omställningen är en utmaning, inte minst arbetsmiljöansvaret. Klarar jag att leva upp till det? Hur mår medarbetarna – egentligen?