Sociala medier har exploderat i popularitet de senaste åren. De flesta använder facebook eller msn för att hålla kontakten med avlägsna släktingar eller gamla barndomsvänner. Fyra av tio tillfrågade i Markör marknads webbenkät uppgav dock att de har nytta av den typen av communitys även i sin yrkesroll. Dels för internkommunikation och dels för att hålla kontakt med kunder och kollegor.
Om det är ok att sitta på facebook på arbetstid rådde det dock delade meningar om. En klar majoritet ansåg att man ska akta sig för att diskutera sin arbetsgivare utanför jobbet via sociala medier. Samtidigt tyckte 70 procent att det var okej att vara kompis med kollegor och chefen på facebook. En femtedel tycker att man kan använda sociala medier på arbetstid. En fjärdedel av arbetsplatserna hade ingen policy som reglerade det.
Även företagen har upptäckt de sociala mediernas spridningskraft och har börjat använda dem i marknadssyfte. Till våren kommer Gröna Lund att rekrytera sina sommarjobbare via facebook. Den som vill kan rekommendera en vän på sajten. Nomineringen vidarebefordras sedan till Gröna Lund som tar kontakt med personen. Även mobiloperatören 3 och Försvarsmakten har försökt att rekrytera personal på liknande sätt.