Hoppa till huvudinnehåll
Stress

Höga krav gör kvinnor tjocka

Att sakna kontroll på jobbet gör att du går upp i vikt, vare sig du är man eller kvinna. Utsätts du dessutom för höga krav riskerar du att lägga på dig ännu fler kilon - men bara om du är kvinna. Det visar ny svensk forskning.
Linnea Andersson Publicerad 25 januari 2019, kl 10:09
Jonas Ekströmer/TT
Över hälften av kvinnorna som utsatts för höga krav under en längre tid hade en stor viktuppgång under studiens 20 år. De gick upp cirka 20 procent mer i vikt än kvinnor med låga krav på jobbet. Jonas Ekströmer/TT

Fruktar du att lägga på dig allteftersom åren går? Det kan faktiskt vara jobbet som är boven i dramat.

– Det vi kunde se var att höga krav på jobbet spelade roll för kvinnornas viktuppgång, medan det för männen inte fanns någon association mellan höga krav och viktuppgång, säger Sofia Klingberg, forskare inom samhällsmedicin och folkhälsa vid Göteborgs universitet, i ett pressmeddelande.

Hon står bakom studien där 3 872 män och kvinnor i Sverige undersökts vid tre tillfällen under 20 års tid, med fokus på bland annat kroppsvikt samt krav och kontroll i arbetet. Deltagarna har antingen följts från 30 till 50 års ålder eller från 40 till 60 års ålder.

För att skatta kravnivån på jobbet fick personerna svara på frågor om arbetstempo, psykiska påfrestningar, om de hann utföra sina arbetsuppgifter och hur ofta kraven som ställdes var motstridiga.

Förutom om krav ställdes även frågor om kontroll i arbetet, som handlade om hur ofta man lärt sig något nytt, om jobbet krävde fantasi, hög kompetens samt om man själv kunde välja vad som skulle göras och hur det skulle utföras.

Enligt studien var det vanligare att såväl män som kvinnor med låg kontroll gick upp "rejält" i vikt, vilket forskarna definierar som en viktökning på tio procent eller mer.

Däremot påverkade "långvarig exponering för höga krav" enbart kvinnornas vikt. Över hälften av kvinnorna som utsatts för höga krav under en längre tid hade en stor viktuppgång under studiens 20 år. De gick upp cirka 20 procent mer i vikt än kvinnor med låga krav på jobbet.

Forskarna har inte undersökt orsakerna till att enbart kvinnor med höga krav tycks öka i vikt men Sofia Klingberg tror att det kan handla om kombinationen av krav på jobbet och att kvinnor tar större ansvar för hemmet, och att de därför har mindre tid för träning och en hälsosam livsstil.

Enligt studien kan viktökningen inte förklaras av utbildningsnivå och inte heller av vare sig kostkvalitet eller andra livsstilsfaktorer.  Deltagarna har dock själva fått rapportera hur de har ätit vilket innebär en viss risk för fel.

Forskarna tror att man genom att identifiera grupper som är särskilt känsliga för stress och försöka minska den arbetsrelaterade stressen, sannolikt kan minska både viktuppgång samt att människor blir sjuka i bland annat hjärt-kärlsjukdomar och diabetes.

Är du osäker på om du har höga krav på jobbet eller inte? Eller vill du veta om du har hög eller låg kontrollnivå? Testa själv med hjälp av frågor från studien!

Stress

9 sätt att minska stressen under arbetsdagen

Har du en stressig dag? Det här kan du göra för att må bättre. Psykologen och författaren Henrik Wiman, känd som "psykologenhenrik" på Instagram, delar med sig av sina bästa tips.
Elisabeth Brising Publicerad 10 januari 2024, kl 06:03
Kvinna gör yoga framför sin dator.
Så slappnar du av - på jobbet. Ta pauser utan mobil, prata om din stress och andas i fyrkant. Foto: Colourbox.

1. Våga prata om det

Kommunicera att du är stressad till kollegor och chef och sök stöd. Jobbet är i regel en lagsport. Det är okej ibland att bara berätta: Just nu känner jag mig stressad, så ni vet. Du kan också be om konkret hjälp. Kan ni fördela om arbetsuppgifter och se om det går att få lite mer luft? Att få mer fokus på en sak? Be om hjälp att prioritera bland dina uppgifter. 

2. Pausa utan mobilen

Känner du dig stressad i kroppen. Unna dig en liten paus, försök komma ifrån alla pling, skärmar och jobbtelefonen om du har möjlighet. Gå in i ett separat rum, ett vilorum eller ta en kort promenad utan något jobbrelaterat med dig

3. Andas in & ut i fyrkant 

Henrik Wiman. Foto: Johan Wahlgren.

Gör en effektiv andningsövning: Andas i fyrkant. Leta upp närmaste fyrkant du ser. Du kommer häpnas över hur många det finns om du börjar med den här övningen. Börja i ett hörn, vilket som helst. Sedan följer du linjen mot nästa och andas in, vid hörn två håller du andan till den tredje sidan. Där andas du ut, och på den fjärde håller du andan igen. Alltså: Andas in, håll andan några sekunder, andas ut, håll andan. Landa i en takt som känns lugnande. 

4. Ta reda på vad som stressar 

Identifiera vad du har att göra. Skriv ner allt du kommer på till en början i en brainstorm med dig själv. Det kommer dyka upp saker som inte är relaterade till arbetet. Kategorisera sedan allt i tre kategorier: 1) Det här kan jag kontrollera 2) Det här kan jag påverka 3) Det här kan jag inte kontrollera. Då blir det tydligt vad du ska lägga fokus på. Till exempel inte sådant som stressar dig i hemmet när du är på jobbet.  

5. Testa en avslappningsövning

Testa en progressiv avslappning. Du spänner och slappnar av i muskler i olika kroppsdelar. Spänn till exempel först benen allt du kan i fem sekunder och slappna sedan av i 15 sekunder. Fortsätt på samma sätt med magen, händer, axlar och ansiktsmuskler. Känn effekten. 

6. Ut på tur – mindre sur

Rör på dig! Om du kan och vill träna under arbetsdagen – gör det! En promenad ute räcker gott, den gör att du får frisk luft, dagsljus och sträcker på dig. Du kanske vill gå och ha ett samtal med en kollega, eller ringa någon. Bara en promenad kan göra jättemycket för sinnet!

7. Kom ihåg att äta och dricka

Få i dig mat regelbundet. Vid stress känner du dig kanske mindre hungrig, men utan mat kraschar du efter jobbet. Försök få i dig mat regelbundet, både lunch och fika. Ät det du vet att du själv mår bra av. 

8. Ifrågasätt dina ljugiga tankar

Hantera tankarna. Hjärnan är duktig på att ljuga för en. Känn igen hjärnans knep. När du är stressad får du lätt ett svart-vitt tänkande, som ja eller nej, bra eller dåligt, trots att verkligheten är mer komplex. Det är vanligt att man diskvalificerar sina framgångar och inte ser allt som går bra, utan ursäktar insatser som något tillfälligt eller att de berodde på någon annan. Kom ihåg: Vi behöver inte tro på alla tankar som dyker upp i vår skalle. Fråga dig om tanken är hjälpsam? Fundera på: Vilken annan tanke skulle kunna hjälpa mig? Fokusera på den.

9. Gör inte allt – välj

Om alla stress-tips känns överväldigande. Välj ett till tre tips och jobba på dem. 
 

Tips från Henrik Wiman, känd psykolog i sociala medier med instagramkontot @psykologhenrik och aktuell med boken Det ska inte vara krångligt att må bättre.