Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Hur jobbar vi 2024?

Arbetslivet är i ständig förändring och det kommer inte att sakta av. Hur jobbar vi om tio år? Vi frågade några som har funderat en del på framtidens arbetsplatser, villkor och arbetstider, och på hur den svenska modellen kommer att stå sig på en allt mer global arbetsmarknad.
Publicerad 14 oktober 2014, kl 14:05
Colourbox
Framtiden stormar fram. Hur kommer vi att jobba om tio år? Colourbox

De som fått våra frågor om framtiden, för deras kunskaper om arbetslivet och de utmaningar som svenska företag och anställda står inför, är:

  • Roland Paulsen, doktor i sociologi, Lunds universitet
  • Magnus Lindkvist, framtidsforskare
  • Magnus Kjellsson, internationell chef och strategisk rådgivare på Unionen
  • Anna Jormin, verksamhetsstrateg på Unionen
  • Bodil Mellblom, arbetsmiljöexpert på Svenskt Näringsliv

Följ länkarna till höger för att se deras svar.

Kollega
[email protected]

Arbetsmiljö

Så får du till bra snack på jobbet

Samarbetsproblem, skvaller och tystnadskultur. Hur stoppa trist stämning på arbetsplatsen? Anders Rydell vet. Han är psykolog och författare till boken Snacka om kommunikation: Om gott snack på jobbet.
Elisabeth Brising Publicerad 14 mars 2024, kl 06:02
Två personer pratar med varandra och ler.
Vi har alla lite olika kommunikationsstilar, men det går att lära sig förstå andras sätt att uttrycka sig på. Lär dig främja psykologisk trygghet för bättre kommunikation på jobbet Foto: Shutterstock

 

Anders Rydell
Anders Rydell. Foto: Zelda Ringström

Vad är ”gott snack” på jobbet?

– Det som krävs för ett smidigt samarbete. Som bra samspel i teamet där vi behöver varandra i arbetet, psykologisk trygghet och kunskap om att vi har olika kommunikationsstilar som kan krocka, men att man kan lära sig andra stilar. 

Vad innebär psykologisk trygghet?

– Att man vågar ge lite jobbig feedback, ställa frågor och visa på egna svårigheter och misstag. Tystnadskultur är motsatsen. Då är man rädd att fråga och ge feedback och tassar på tå, vilket leder till sämre utveckling.

Hur skapas psykologisk trygghet? 

– Till exempel genom att så många som möjligt i arbetsgruppen exponerar sig för sin sårbarhet, visar på egna misstag, problem och dilemman som man har erfarenhet av i yrket. 

Tips för effektiv kommunikation

Har du några tips för bra kommunikation?

– När det krånglar till sig tänker vi lätt att det har med andra att göra, att man är drabbad. Men pröva att gå in med inställningen att du har med saken att göra, du behöver vara med och lösa det. Sammanfattningsregeln kan vara hjälpsam – att man löpande stämmer av hur budskap landar hos mottagare.  

Att kommunicera kring nedskärningar och förändring i en organisation är ofta svårt. Finns det smidiga organisationsförändringar?

– Det krävs en tydlig förklaring från ledningen om bakgrund och syfte. Visa varför ni ska mot en viss destination. Oförutsägbarheten ligger i arbetslivets natur i dag och kommer kanske bli ännu mer påtaglig. Men försök bli kompis mentalt med att du inte vet något om framtiden och träna på att acceptera det i högre utsträckning.