Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

Ingen a-kassa utan arbetsgivarintyg

Arbetslösa kan få vänta länge på a-kassans ersättning. Ofta på grund av att arbetsgivarna inte skriver det intyg som krävs.
Anita Täpp Publicerad 9 november 2017, kl 10:46
Shutterstock
Shutterstock

För att få ersättning från a-kassan krävs ett arbetsgivarintyg där det framgår hur länge man varit anställd och hur många timmar man har jobbat varje vecka.

Enligt lagen om arbetslöshetsförsäkringen är arbetsgivare skyldiga att lämna ett sådant intyg på begäran. Ändå får många arbetslösa vänta länge på intyget. En hel del av dem blir tvungna att ta kontakt med Unionen för att få hjälp.

Sofia Karlsson på Unionens regionkontor i Malmö är en av många ombudsmän som lägger mycket tid på att försöka kontakta arbetsgivare för att få dem att skriva det nödvändiga intyget.

– I värsta fall kan det ta många månader innan jag – efter väldigt mycket ringande, brevskrivande och mejlande – lyckas få arbetsgivaren att skriva ett intyg. Samtidigt hänger de drabbade medlemmarna på oss, eftersom de behöver pengarna. Ofta tvingas de låna pengar av vänner för att klara sin ekonomi, säger Sofia Karlsson.

Ibland beror agerandet på ett hämndbegär från arbetsgivarens sida

– Självklart får medlemmar hjälp av oss. Men man kan ändå tycka att det går åt orimligt mycket tid och kraft till något så enkelt som att utfärda ett arbetsgivarintyg. Tid och kraft som vi i stället skulle kunna lägga på att hjälpa medlemmarna med annat.

Orsakerna till att arbetsgivarna struntar i att skriva arbetsgivarintyg, eller skriver ett undermåligt som måste kompletteras, skiftar. Ibland beror det ”bara” på lathet, men enligt flera ombudsmän som Kollega har talat med är det inte ovanligt att agerandet beror på ett hämndbegär.

– När det händer har det ofta varit en konflikt i samband med att medlemmen lämnade jobbet och då kan arbetsgivaren straffa den tidigare anställde på det här sättet, säger Sofia Karlsson.

Problemet är att även om företag är skyldiga att lämna arbetsgivarintyg finns det ingen möjlighet att straffa den som inte följer lagen. Därmed är också facket tämligen maktlöst i den här situationen. Därför efterlyser Sofia Karlsson en lagändring som innebär en möjlighet till sanktioner mot arbetsgivare som missköter intygsskrivandet.

I väntan på detta ger hon rådet att den som vill avsluta sin anställning först kontaktar Unionen för att få veta vad man behöver tänka på – innan man säger upp sig.

– Man kan till exempel se till att arbetsgivaren skriver ett avtal där denne förbinder sig att utfärda ett arbetsgivarintyg senast en vecka efter att man har slutat. Längre tid än så ska det inte ta. Då har vi möjlighet att stämma den arbetsgivare som inte sköter det här, vilket säkert gör att fler snabbt skriver intyg.

"De flesta intyg måste kompletteras"

Nära nio av tio ansökningar om ersättning som Unionens a-kassa får in behöver kompletteras, enligt försäkringsansvariga Anna-Lena Leksell. Hur många av dem som beror på att det saknas intyg eller att ett sådant är bristfälligt är okänt.

– Men majoriteten av kompletteringarna behöver göras av medlemmen själv.

Vad ska ansökan innehålla?
– Man ska själv besvara ett antal frågor, men arbetsgivarintyget är också viktigt. Arbetsgivaren kan fylla i det elektroniskt, på arbetsgivarintyg.nu. Då kan man kontrollera att uppgifterna är rätt innan intyget skickas till oss. Men det går även att skicka en kopia på originalet.

Vad ska framgå av intyget?
– Utöver personuppgifter och anställningstid ska exempelvis orsaken till att anställningen upphört anges. Men det viktigaste är den arbetade tiden, så att vi ser att man har jobbat minst 80 timmar i månaden under de senaste tolv månaderna.

A-kassa

Fyra månaders väntan på pengar från Unionens a-kassa

Stefan Eriksson från Borlänge och Maria Thorstensson från Göteborg har båda väntat i flera månader på pengar från Unionens a-kassa.
Lina Björk Publicerad 25 april 2024, kl 10:26
fasaden på Unionens a-kassa, sedlar och mynt
Unionens a-kassa har haft långa handläggningstider under hela förra året. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader på pengar. Foto: Mats Thorén/Shutterstock

De ringer och kopplas bort. De ringer igen och kopplas bort. 
Så beskriver medlemmar i Unionens a-kassa gången när de försöker få tag på sin handläggare för att få reda på när ersättning kan betalas ut. 

Maria Thorstensson skickade in sina papper till Unionens a-kassa i början av januari. På inloggat läge stod det att ärendet var ”under handläggning” men sedan hände ingenting. 

 – Jag blev skogstokig. Det gick inte att komma fram och när någon svarade bollades jag runt mellan olika personer. De beklagade bara att handläggningstiderna var långa, säger hon. 

Unionens a-kassa har dragits med långa handläggningstider under större delen av förra året. Till jul såg det bättre ut, men nu får den som väntar på ersättning ha tålamod i genomsnitt sju veckor. Det är längst av alla landets a-kassor. Och många medlemmar har väntat betydligt längre än så. 

– Det är ett helvete och en stress. Jag har maxat mina kreditkort och hade det inte löst sig så hade jag behövt låna pengar av vänner och bekanta. Men jag tänker på dem som står själva, hur går det för dem?
 

Unionens a-kassa JO-anmäld

Maria Thorstensson fick till slut besked efter 13 veckors väntan. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader. Han skickade in sitt arbetsgivarintyg i slutet av december, innan julledigheten. Hans arbetsgivare ansåg att det var bättre så att Stefan skulle slippa vänta på a-kassa. Även hans ärende fick titeln ”under handläggning” på myndighetens hemsida och på mejl svarade a-kassan att inget fanns att komplettera. Men sedan hände ingenting. 

Stefan Eriksson

– När jag sedan ringde och undrade vad som händer sa de att jag inte hade skickat in något arbetsgivarintyg. När jag påtalade att jag gjort det berättade de att man inte fick ställa ut det i förtid. De hade de ju kunnat säga direkt, säger han. 

Efter det fick Stefan Eriksson svårt att få tag på sin handläggare. Han fortsatte att ringa till växeln och hamnade i kö. Han har nu valt att anmäla Unionens a-kassa till Justitieombudsmannen. 

Efter att han blev uppsagd från sitt jobb har han sex månaders uppsägningslön. Det räcker en bit, men inte hur länge som helst. 

– Jag räknade med att klara mig till april, men sedan var det stopp. Att vänta fyra månader och med det besvär som a-kassan orsakat. Det är oacceptabelt, säger Stefan Eriksson. 

Hur ser förtroendet för Unionens a-kassa ut?

– Förtroendet är noll. Jag förstår inte att man kan behandla människor på det här sättet. 

Harald Peterson
Foto: Mattias Lindbäck

Enligt Harald Petersson som är kassaföreståndare på Unionens a-kassa har man aktivt arbetat med att få ned handläggningstiderna. Bland annat genom att anställa fler handläggare. 

– Vi får successivt in fler medarbetare som har utbildats och förstärker verksamheten. Vi har en utbildning på gång i Malmö och på vårt nya kontor i Örebro för medarbetare som började i mars. Så vi går mot en stabilare bemanning på sikt, säger han. 

 

Svårt få kontakt med Unionens a-kassa

För att frigöra tid för handläggningen av ärenden har Unionens a-kassa begränsat telefontiden till en timme om förmiddagen, för att nå sin utredare. Det har gjort det svårt att komma fram då många ringer samtidigt. 

–  Vi är medvetna om att det är köer i telefonväxeln. Vi har telefontid utöver det, där vi har externt stöd för att öka tillgängligheten. Sedan finns alltid möjligheten att skriva till oss i en inloggad miljö. Vi har också en chat som är bemannad under stora delar av dagen, säger Harald Peterson.  

Unionens a-kassa har ett pågående tillsynsärende hos Inspektionens för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) på grund av de långa handläggningstiderna.