Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Kampen fortsätter för kvarvarande på Northland

Förhandlingarna vid det krisdrabbade gruvbolaget Northland Resources har nu avslutats och resulterat i att 29 av de 269 anställda blir kvar. Det med hopp om att man i morgon får tillstånd för en fortsatt rekonstruktion av bolaget och sedan lyckas ordna med en finansiering så att verksamheten kan fortsätta.
- Vi fortsätter kämpa, säger Robert Eriksson, Unionens klubbordförande.
Anita Täpp Publicerad 14 oktober 2014, kl 16:27
Tornedalenmedia/TT
Northland Resources, Pajala Tornedalenmedia/TT

För en vecka sedan, tisdagen den 7 oktober, stoppade gruvbolaget Northland Resources sin verksamhet i Kaunisvaara, strax utanför Pajala, och varslade alla anställda om uppsägning.

Sedan representanterna från arbetsgivarsidan och facken förhandlat 14 timmar per dygn är nu uppsägningsförhandlingen avklarad. Den resulterade i att en liten styrka på 29 personer, varav 15 tjänstemän, blir kvar. Planen är nu att verksamheten ska vara startklar.

En del av tjänstemännen kommer att ägna sig åt säkerhetsarbete för att de som ska jobba med att underhålla verk och gruva ska kunna göra det på ett säkert sätt. Andra tjänstemän får i uppgift att försöka hitta en lösning vad gäller finansieringen.

- Nu finns en plan för hur vi ska få  verksamheten att blomstra igen, säger Robert Eriksson, som blir kvar som säkerhetsansvarig.

- Det värsta scenariot hade ju varit att alla fått gå. Nu finns ändå hoppet kvar och vi kommer kämpa på för att försöka få ordning på det här. Den vanligaste frågan bland dem som nu blivit uppsagda är hur det är med återanställningsmöjligheten, så folk är ju fortsatt optimistiska om att det ska lösa sig så att de får komma tillbaka till jobbet, säger Robert Eriksson.

Sjunkande malmpriser har uppgetts vara en orsak till att bolaget länge har gått dåligt. I fjol räddades man undan en konkurs tack vare ett kapitaltillskott och lån från bland annat Peab, Metso och riskkapitalbolaget Norrskenet. Men när Northland i slutet av september bad storägarna om mer pengar var det stopp.

Bolaget har nu varit under rekonstruktion sedan juli i år och nu väntar alla spänt på vilket besked som kommer att ges om rekonstruktionen i morgon.

- Vi hade verkligen gett oss tusan på att förhandlingarna skulle gå väldigt snabbt. För i morgon är det dags för en ny prövning av rekonstruktionen, om den ska förlängas eller inte, och då vill vi så klart göra allt för att rädda kvar bolaget, för att rekonstruktören inte ska försätta oss i konkurs, säger Robert Eriksson.

- Nu har rekonstruktören en ny plan att ta ställning till där vi gjort en stor besparing i och med de här uppsägningarna och där verksamheten snart är helt konserverad.  Verket är ju redan stoppat men sedan ska ju också allt också ordnas så att vi kan starta upp på ett kontrollerat sätt sedan.

Arbetsmarknad

Transport vill ta över kabinanställda

Transportarbetarförbundet är i öppen strid med Unionen. LO-förbundet har börjat organisera kabinanställda − en bransch som tillhör Unionen − med uttalat syfte att ta över hela avtalsområdet.
Ola Rennstam Publicerad 8 mars 2024, kl 14:18
Till vänster kabinpersinal, till höger Transportarbetarförbundets huvudkontor.
Transportarbetarförbundet och Unionen är i öppen konflikt. Transport organiserar nu kabinpersonal, som normalt tillhör Unionen, i ett försök att utvidga sitt inflytande över avtalsområdet. Foto: AP/Claudio Bresciani/TT.

Det har seglat upp en konflikt mellan Unionen och Transportarbetarförbundet. Bråket gäller vilket fackförbund som anställda inom flyget ska tillhöra. Enligt Transports förbundsordförande, Tommy Wreeth, är många kabinanställda missnöjda med Unionens sätt att företräda dem och vill nu gå över till LO-förbundet.

Tommy Wreeth.
Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo.

I en krönika i tidningen Transportarbetaren går Tommy Wreeth till attack mot Unionen och konstaterar att hans förbund nu officiellt börjat organisera kabinpersonal inom flyget. Syftet är att ”ta över hela avtalsområdet från Unionen på sikt”. Han passar också på att dela ut en råsop mot Unionen:
”Deras nuvarande förbund Unionen verkar mest intresserade av deras avgift och mindre intresserade av fackligt medlemsnära arbete", skriver Tommy Wreeth i krönikan.

Unionen har en annan bild av stämningen bland medlemmarna inom flyget. Samtidigt är ledningen medveten om att det finns en frustration kring hur villkoren i branschen har försämrats under de senaste åren, särskilt efter pandemin.

− Generellt är medlemmarna inom flyget nöjda med Unionen men vi vet också att det finns missnöje. Vi har nu en tät dialog med alla klubbar för att reda ut eventuella missförstånd och se hur vi kan hjälpa dem istället för de lämnar till ett annat förbund, säger Martin Johansson, andre vice ordförande i Unionen.

Vilken är er kommentar till Transports agerande i den här frågan?

Martin Johansson.
Martin Johansson. Foto: Peter Jönsson.

Det är bara ett halvår sedan vi fick till ett avtal mellan Unionen och LO för att hantera den här typen av frågor, och nu väljer de att bryta mot det avtalet genom att försöka organisera en grupp som vi sedan länge organiserar och tecknar avtal för. Det är tråkigt och bekymmersamt, säger Martin Johansson.

Kollega har varit i kontakt med de tre kabinklubbar, som enligt Transportarbetarförbundet, har uttryckt att de är beredda att lämna Unionen. Samtliga tillbakavisar uppgifterna, man påpekar dock att man uttryckt missnöje med hur förbundet företrätt dem men att man nu har en bra dialog.

Tommy Wreeth vill inte uppge vilka företag det rör sig om eller hur många som gått över till Transport, men skriver i ett mejlsvar att det finns en lång historik av missnöje med Unionen bland kabinanställda.

Enligt Unionen finns ett avtal mellan LO och Unionen om att inte ta över varandras medlemmar. Bryter ni mot det avtalet?

"Transport har inte sökt medlemmar inom avtalsområdet. Det är kabinanställda som kontaktat oss och uppgett att de är missnöjda med Unionen och att de vill byta till Transport. Vi har sedan informerat Unionen, LO och arbetsgivarorganisationen om situationen, enligt praxis."

Du går hårt mot Unionen i din krönika och skriver att Unionen inte är någon riktig fackförening och att Unionen bara är intresserad av medlemsavgifterna. Står du fast vid den kritiken? På vilket sätt är Unionen inte någon riktig fackförening?

"Jag skriver att medlemmar i Unionen vänt sig till oss och att de söker efter en riktig fackförening som är närvarande och tar fighten. Jag skriver ingenting om vad Unionen är eller inte är. Jag skriver också att det "verkar" som att Unionen mest är intresserade av deras avgifter och det är ordagrant den kritik som framförts till oss från de som kontaktat oss. Om kabinanställda varit nöjda med Unionen hade vi sannolikt inte varit där vi är. Sedan kan Unionen säkerligen agera bättre inom andra branscher och till andra medlemsgrupper."