• Det har varit en tuff sommar för de kabinanställda på SAS. Foto: ©SAS

Kaotisk sommar på SAS

Publicerad 20 augusti 2018, kl 15:29

De SAS-anställa går på knäna efter sommarens flygkaos med mängder av inställda avgångar. Men i media går anställda ut och berättar att de inte vågar föra fram kritik mot bolaget – inte ens internt – eftersom de fruktar repressalier.

De senaste månaderna har varit en pärs för de anställda på SAS, som fått ta emot mycket kritik från passagerare som förgäves fått vänta på sina flighter.

– Vår yrkesstolthet har förvandlats till skam, sa Viktoria Svensson, kabin- och Unionenklubbens ordförande, i Dagens Industri i början av augusti.

En delorsak till krisen ska, uppger en anonym källa i DI, vara lönedumpning i SAS irländska dotterbolag SAIL. Dotterbolagets bemanningskris ska i sin tur ha gått ut över besättningarna i moderbolaget.

I DI konstaterade Viktoria Svensson att arbetsglädjen påverkas av läget.

– SAS har en kår som brinner för företaget och som vill kämpa och göra bra ifrån sig, men vi har inte längre förutsättningarna.

Men sommarens kris borde inte ha kommit som en överraskning. Redan i mars varnade facken på SAS för utvecklingen, detta eftersom det saknas personal av alla de slag.

– Ja, det har varit pågående projekt och diskussioner under hela våren, säger Viktoria Svensson till Kollega.

Läget för flygbolaget är nu på väg att normaliseras, enligt Viktoria Svensson.

Ett tecken på att läget dock är spänt är att anställda uppges inte våga uttala sig eller komma med kritik.

För Dagens Nyheter berättar tre flygvärdinnor anonymt om tillfällen när kollegor varnats eller tillrättavisats efter att ha uttryckt sitt missnöje. Även i de fall när de fört fram kritik internt, via inlägg på SAS intranät eller direkt till berörda chefer kan de kallas in till möten och varnas.

Från fackklubben ska det ha gått ut mejl, uppger DN, där de anställda varnas för att gå på dessa möten ensamma, de ska alltid ha med sig någon från den lokala fackklubben eller ett skyddsombud.

Uppgiften om skrämda anställda vill inte Viktoria Svensson kommentera.

Niklas Hallstedt
Niklas Hallstedt
[email protected]
Lediga jobb
  • Läs även...

    De mobbades röst

    Kollegas reportage om mobbning i arbetslivet har väckt många reaktioner. Här är några läsares erfarenheter.

  • Läs även...

    Ny myndighet med fackligt fokus

    Landets nya arbetsmiljömyndighet har slagit upp portarna. Och där ser man kontakten med facken som nyckeln för att lyckas med sitt uppdrag.

  • Läs även...

    Ryggskadad nekades info om jobbresa

    Den ryggskadade kvinnan bad att få information om en jubileumsresa som arbetsgivaren anordnade, för att avgöra om hon kunde åka med eller inte. Men chefen sa nej. Nu stämmer Unionen städföretaget för diskriminering.

  • Läs även...

    Krafttag mot hot och våld i arbetslivet

    Regeringen tar ett kliv framåt i arbetet mot våld och trakasserier i arbetslivet. En utredare ska tillsättas som ska titta närmare på hur arbetstagare kan skyddas på jobbet, på tjänsteresan och i sociala medier.

  • Läs även...

    Svårare att göra ett bra jobb under krisen

    Hälften av de privatanställda tjänstemännen upplever att det blivit svårare att göra ett bra jobb under coronapandemin. Många hemmajobbare har även problem med arbetsmiljön och tycker att de har för lite kontakt med kollegorna.

  • Läs även...

    Sexköpet raderade ut varumärket Paolos

    Paolo Robertos sexköp fick enorma konsekvenser för de anställda på Evanoff group. När varumärket Paolos raderades ut över en natt fick allt arbete inriktas på att hantera krisen. I dag, fem veckor senare, är deras arbetsmiljö fortfarande påverkad av det som hände.

Nyhetsbrev

Prenumerera

Håll dig uppdaterad med färska nyheter från Kollega.