Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

"A-kassan är för stelbent"

Teija Öberg ville komma vidare i karriären och sökte en IT-utbildning på halvtid. Studiestödet var under existensminimum och hon ansökte om a-kassa. Men där tog det stopp.
Lina Björk Publicerad 7 mars 2016, kl 10:48
Katarina Hansson
Teija Öberg hade inte en tanke på att a-kassereglerna kunde vara så stelbenta. "Systemet verkar jobba för att om du väl fått ett skitjobb så ska du stanna där." Katarina Hansson

Jag fick rådet att bli arbetslös på heltid för att få ut pengar, men det är inte mitt mål i livet.

Teija Öberg hade efter flera år på ett företag utan vare sig kollektivavtal, löneökningar eller övertidsersättning fått nog. Hon ville gå vidare till något bättre och sökte därför en IT-utbildning på halvfart. Eftersom familjen redan hade höga lån på huset valde Teija att endast ta studiebidraget från CSN och i stället jobba de resterande 50 procenten. Till en början gick det bra, hon fick jobb via Academic work, blev lovad fler arbetstillfällen, men när sommaren gick mot sitt slut hade hon bara två inbokade dagar.

Jag har familj och behövde verkligen pengarna, så jag hörde av mig till Unionens a-kassa för att stämpla upp de resterande procenten.

Jag hade inte en tanke på att försäkringen kunde vara så stelbent.

Men a-kassan sa nej. Teija Öberg får varje månad ett bidrag från Centrala studiestödsnämnden, CSN. Man har rätt att studera med a-kassa på 50 procent i 20 veckor, men får då inte finansiera plugget med någon form av studiestöd. Det tidigare arbetet får heller inte ha upphört på grund av studier.

– Jag har betalat avgiften i hela mitt yrkesliv och hade inte en tanke på att försäkringen kunde vara så stelbent. Det kändes som en käftsmäll. Här försöker jag aktivt komma vidare i livet och skaffa mig en bra utbildning. Men systemet verkar jobba för att om du väl fått ett skitjobb så ska du stanna där. Ska det bara vara rika som får plugga vidare?

Utbildningen som Teija Öberg läser tar två år. När hon blir färdig är hon system- och nätverkstekniker, i en bransch med ljus framtid. Men de ekonomiska bekymren tar mycket fokus från studierna.

– Det har varit några svåra månader. Jag kan inte få något bidrag från socialen eftersom vi har huslån, jag får inget från Försäkringskassan eftersom jag är gift och a-kassan får jag ingenting ifrån eftersom jag tar bidrag från CSN. Det är klart att det påverkar studierna, särskilt när jobbsökandet tar så mycket tid.

Jag vill ha lön för det jobb jag gör.

Om det inte hade löst sig till julen hade Teija Öberg varit tvungen att avsluta sin utbildning för att bli arbetslös på heltid. Men nu har hon fått jobb på ett callcenter. De har lovat minst åtta timmar i veckan. Och även om arbetet inte är så välbetalt betyder det att Teija kan fortsätta nästa termin också.

– Jag älskar IT, att bygga nätverk och meka med servrar. Men jag vill ha lön för det jobb jag gör. Jag hoppas att den här utbildningen för mig närmare det målet. Även om det är hårt slit på vägen.

Läs mer: Kan man plugga med a-kassa?

A-kassa

Fyra månaders väntan på pengar från Unionens a-kassa

Stefan Eriksson från Borlänge och Maria Thorstensson från Göteborg har båda väntat i flera månader på pengar från Unionens a-kassa.
Lina Björk Publicerad 25 april 2024, kl 10:26
fasaden på Unionens a-kassa, sedlar och mynt
Unionens a-kassa har haft långa handläggningstider under hela förra året. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader på pengar. Foto: Mats Thorén/Shutterstock

De ringer och kopplas bort. De ringer igen och kopplas bort. 
Så beskriver medlemmar i Unionens a-kassa gången när de försöker få tag på sin handläggare för att få reda på när ersättning kan betalas ut. 

Maria Thorstensson skickade in sina papper till Unionens a-kassa i början av januari. På inloggat läge stod det att ärendet var ”under handläggning” men sedan hände ingenting. 

 – Jag blev skogstokig. Det gick inte att komma fram och när någon svarade bollades jag runt mellan olika personer. De beklagade bara att handläggningstiderna var långa, säger hon. 

Unionens a-kassa har dragits med långa handläggningstider under större delen av förra året. Till jul såg det bättre ut, men nu får den som väntar på ersättning ha tålamod i genomsnitt sju veckor. Det är längst av alla landets a-kassor. Och många medlemmar har väntat betydligt längre än så. 

– Det är ett helvete och en stress. Jag har maxat mina kreditkort och hade det inte löst sig så hade jag behövt låna pengar av vänner och bekanta. Men jag tänker på dem som står själva, hur går det för dem?
 

Unionens a-kassa JO-anmäld

Maria Thorstensson fick till slut besked efter 13 veckors väntan. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader. Han skickade in sitt arbetsgivarintyg i slutet av december, innan julledigheten. Hans arbetsgivare ansåg att det var bättre så att Stefan skulle slippa vänta på a-kassa. Även hans ärende fick titeln ”under handläggning” på myndighetens hemsida och på mejl svarade a-kassan att inget fanns att komplettera. Men sedan hände ingenting. 

Stefan Eriksson

– När jag sedan ringde och undrade vad som händer sa de att jag inte hade skickat in något arbetsgivarintyg. När jag påtalade att jag gjort det berättade de att man inte fick ställa ut det i förtid. De hade de ju kunnat säga direkt, säger han. 

Efter det fick Stefan Eriksson svårt att få tag på sin handläggare. Han fortsatte att ringa till växeln och hamnade i kö. Han har nu valt att anmäla Unionens a-kassa till Justitieombudsmannen. 

Efter att han blev uppsagd från sitt jobb har han sex månaders uppsägningslön. Det räcker en bit, men inte hur länge som helst. 

– Jag räknade med att klara mig till april, men sedan var det stopp. Att vänta fyra månader och med det besvär som a-kassan orsakat. Det är oacceptabelt, säger Stefan Eriksson. 

Hur ser förtroendet för Unionens a-kassa ut?

– Förtroendet är noll. Jag förstår inte att man kan behandla människor på det här sättet. 

Harald Peterson
Foto: Mattias Lindbäck

Enligt Harald Petersson som är kassaföreståndare på Unionens a-kassa har man aktivt arbetat med att få ned handläggningstiderna. Bland annat genom att anställa fler handläggare. 

– Vi får successivt in fler medarbetare som har utbildats och förstärker verksamheten. Vi har en utbildning på gång i Malmö och på vårt nya kontor i Örebro för medarbetare som började i mars. Så vi går mot en stabilare bemanning på sikt, säger han. 

 

Svårt få kontakt med Unionens a-kassa

För att frigöra tid för handläggningen av ärenden har Unionens a-kassa begränsat telefontiden till en timme om förmiddagen, för att nå sin utredare. Det har gjort det svårt att komma fram då många ringer samtidigt. 

–  Vi är medvetna om att det är köer i telefonväxeln. Vi har telefontid utöver det, där vi har externt stöd för att öka tillgängligheten. Sedan finns alltid möjligheten att skriva till oss i en inloggad miljö. Vi har också en chat som är bemannad under stora delar av dagen, säger Harald Peterson.  

Unionens a-kassa har ett pågående tillsynsärende hos Inspektionens för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) på grund av de långa handläggningstiderna.