Hoppa till huvudinnehåll
Arkiv

A-kassan får bra betyg

Att 80 procent av a-kassornas kunder är nöjda är inget som förvånar Unionens kassaföreståndare Inger Lindström. A-kassan får ständigt goda betyg i sina regelbundna medlemsundersökningar.
Johanna Rovira Publicerad 17 september 2010, kl 11:59

Arbetslöshetskassornas samorganisation SO har i en undersökning kommit fram till att åtta av tio medlemmar är nöjda med den service de får av sin kassa. Framförallt är de nöjda med att pengarna kommer i tid. Minst nöjda är medlemmarna med alla nya komplicerade regler.

- Det är väldigt positivt, det visar att kassorna har klarat den stora arbetsbörda och de stora förändringar de varit utsatta för, säger Unionens kassaföreståndare Inger Lindström.

- A-kassorna är väldigt flexibla och svaren visar att det tycker medlemmarna också.

Unionens a-kassa gör två gånger om året egna undersökningar om hur medlemmarna uppfattar servicen hos handläggarna och a-kassan får alltid gott betyg enligt Inger Lindström.

- Vi har jobbat hårt med servicefrågan. Samtliga anställda har gått en gedigen utbildning i service och kommunikation, men det finns alltid sådant som går att förbättra.

SO:s undersökning visar att storstadsbor är mer nöjda än arbetslösa i glesbygden samt att yngre är mindre nöjda än äldre.

- Att yngre är mindre nöjda kan bero på att det är oerhört krånglig och komplicerad lagstiftning, det är klart det fordras tålamod att sätta sig in i och förstå den. Det är också svårt att informera om reglerna på ett enkelt sätt, säger Inger Lindström.

Enligt SO-undersökningen vill 11 procent av de nästan 4 500 telefonintervjuade istället att en ny statlig myndighet tar över a-kassehanteringen. Fem procent vill att Försäkringskassan tar över.

Arkiv

Sparkad Pridegeneral kräver skadestånd

I december fick festivalgeneralen för Malmö Pride sparken. Nu stämmer Unionen arbetsgivaren och kräver 150 000 kronor i skadestånd.
David Österberg Publicerad 15 april 2019, kl 15:44
Johan Nilsson/TT
Den avskedade festivalgeneralen tillbakavisar anklagelser om att ha misskött sin anställning. Johan Nilsson/TT

Föreningen Malmö Pride bildades 2015 och arrangerar den årliga Pridefestivalen i Malmö. En av grundarna, en nu 34-årig man, valdes till ordförande och året därpå blev han också general för festivalen.

Men förra året uppstod flera konflikter i föreningen. Festivalgeneralen fick bland annat kritik för att han både var ordförande för föreningen och anställd av den. Han kritiserades också för att förutom sin lön ha fått provision på intäkterna till Pridefestivalen och för att ha dålig koll på organisation och administration.

Föreningen och Malmö stad – en av festivalens största finansiärer – lät då en revisionsfirma granska hur föreningen hade skötts. Utredningen visade att styrelsen delvis misskött sitt arbete. Revisorn anmärkte bland annat på föreningens bokföring och på dess interna kontroll. 

Den sista oktober förra året höll Malmö Pride ett extra årsmöte och vid det byttes hela styrelsen ut. Då utsågs också en ny ordförande och 34-åringen fick fortsätta som festivalgeneral.

Kort därefter blev han dock avstängd från sin tjänst och i början av december fick han sparken. Styrelsen ansåg bland annat att han borde ha tecknat ett ramavtal med Malmö stad, att han brustit i sin rapportering till styrelsen och misskött organisation och administration.  

Men nu stämmer Unionen arbetsgivaren och vill att Arbetsdomstolen förklarar att avskedandet är ogiltigt. Unionen kräver också att föreningen betalar 34-åringen 150 000 kronor i skadestånd.

Enligt stämningsansökan tillbakavisar 34-åringen att han misskött sin anställning och påpekar att den gamla styrelsen inte hade några invändningar mot hur han skötte sitt arbete. Han anser också att den nya styrelsen blandar samman vad han gjort som ordförande med vad han gjort som anställd och att den främst fokuserar på saker som hänt innan den nya styrelsen tillträdde.