Arbetslöshetskassornas samorganisation SO har i en undersökning kommit fram till att åtta av tio medlemmar är nöjda med den service de får av sin kassa. Framförallt är de nöjda med att pengarna kommer i tid. Minst nöjda är medlemmarna med alla nya komplicerade regler.
- Det är väldigt positivt, det visar att kassorna har klarat den stora arbetsbörda och de stora förändringar de varit utsatta för, säger Unionens kassaföreståndare Inger Lindström.
- A-kassorna är väldigt flexibla och svaren visar att det tycker medlemmarna också.
Unionens a-kassa gör två gånger om året egna undersökningar om hur medlemmarna uppfattar servicen hos handläggarna och a-kassan får alltid gott betyg enligt Inger Lindström.
- Vi har jobbat hårt med servicefrågan. Samtliga anställda har gått en gedigen utbildning i service och kommunikation, men det finns alltid sådant som går att förbättra.
SO:s undersökning visar att storstadsbor är mer nöjda än arbetslösa i glesbygden samt att yngre är mindre nöjda än äldre.
- Att yngre är mindre nöjda kan bero på att det är oerhört krånglig och komplicerad lagstiftning, det är klart det fordras tålamod att sätta sig in i och förstå den. Det är också svårt att informera om reglerna på ett enkelt sätt, säger Inger Lindström.
Enligt SO-undersökningen vill 11 procent av de nästan 4 500 telefonintervjuade istället att en ny statlig myndighet tar över a-kassehanteringen. Fem procent vill att Försäkringskassan tar över.