Annons
  • Niklas Hallstedt, tf chefredaktör och ansvarig utgivare för Kollega och Chef & Karriär. Foto: Christopher Hunt

Katastrofala chefer

Publicerad 28 augusti 2019, kl 17:00

Brist på empati och avsaknad av respekt för medarbetarna, självcentrerad och kontrollerande … Två gånger under mitt yrkesliv har jag haft chefer med dessa egenskaper.

Och jo, de här cheferna var inget annat än rena katastrofer för arbetsplatsen och medarbetarnas välmående. Sjukskrivningarna avlöste varandra och det gick snart inte en dag utan att folk grät i korridorerna.

Den erfarenheten är jag inte ensam om. Sju av tio av Unionens medlemmar har haft en chef som fått medarbetare att må dåligt, enligt den undersökning vi låtit göra. Det är inte konstigt – studier visar att personer med så kallade psykopatologiska drag är överrepresenterade på ledande poster.

Läs mer: Chefen från helvetet

Hur hanterar man då situationen? Många byter jobb. Ett alternativ som ingen borde tvingas till, men som kanske är nödvändigt för att undvika att bli sjuk.

Andra gör som jag, biter ihop och håller sig undan. Det är inte roligt, men kan fungera. Chefer som skadar verksamheten har trots allt ofta en kort livslängd – de ryker när arbetsgivaren så småningom inser hur det står till.

Niklas Hallstedt 
– Tf chefredaktör och ansvarig utgivare

[email protected]

PS. Långtifrån alla chefer 14 är usla. 60 procent i vår undersökning har haft en riktigt bra chef!

Lediga jobb
  • Läs även...

    4 faktorer för bättre arbetsmiljö

    Vad har arbetet för betydelse för din psykiska hälsa? Mycket visar en ny rapport från Sveriges Företagshälsor.

  • Läs även...

    Mördande stress

    I fjol omkom 50 personer i olyckor på landets arbetsplatser. Ofta handlar det om fall- eller klämolyckor. Men frågan är hur många ytterligare som dör av – men inte nödvändigtvis på – jobbet. Ditt arbete kan faktiskt vara livsfarligt utan att du har en aning om det.

Nyhetsbrev

Prenumerera

Håll dig uppdaterad med färska nyheter från Kollega.