Annons
  • En lyckad - eller iriiterande - slogan kan etsa sig fast. Hur bra är du på att matcha företag och slogan? Foto: Colourbox (montage Magdalena Taubert)

Klarar du Kollegas kuliga sloganquiz?

Publicerad 10 oktober 2018, kl 11:14

En del är så bra att vi aldrig glömmer dem. Andra minns vi ändå och några har vi glömt. Hur bra är du på företagens slogans? Testa dina kunskaper i Kollegas sloganquiz!

Ordet slogan kommer från gaeliska sluagh-ghairm som betyder stridsrop. Genom åren har många stridsrop ekat från annonstavlor och tidningssidor och en del av dem minns vi kanske fortfarande. Eller vad sägs om ”Ta’t lugnt, ta en Toy”, ”MER – för god att kolsyra” eller ”Den gula hinnan, det är känt – borstas bort med Pepsodent.”

Fortfarande är reklamslogans en viktig del av företagens marknadsföring. Men det gäller att tänka till när stridsropet ska formuleras. Copywritern Mattias Åkerberg skriver på sin blogg att en bra slogan ska ”samla, stärka och förtydliga andra människors bild av ditt varumärke.”. Dessutom ska den vara kort, lätt att komma ihåg och smart.

Fast kanske är slogans på väg ut? När öltillverkaren Heineken drog igång sin senaste reklamkampanj i USA i somras gjorde de det helt utan slogan.

– Vi tror att Heineken står för en uppsättning värden, snarare än en uppsättning ord, sa Heinekens varumärkeschef till tidningen Ad Age.

Det må vara hur det vill med den saken. Kollega har satt samman en sloganquiz där du själv kan testa hur väl företagen har lyckats med sin hjärntvätt. Lycka till!

Facit hittar du här eller längst ner i rutan.

Kan du matcha slogan och företag?

  1. När du får oväntat besök
  2. Simply clever
  3. Plötsligt händer det
  4. Probably the best beer in the world
  5. Impossible is nothing
  6. Discover your smile
  7. Att läsa är att resa
  8. You’re not you when you’re hungry
  9. Priset är skillnaden
  10. The best a man can get
  11. Das Auto
  12. Ärlighet, vaksamhet, hjälpsamhet
  13. Välkommen in under eken
  14. Makes people talk
  15. We are family
  16. Think different
David Österberg
David Österberg
[email protected]
Lediga jobb
  • Läs även...

    Kaotisk sommar på SAS

    De SAS-anställa går på knäna efter sommarens flygkaos med mängder av inställda avgångar. Men i media går anställda ut och berättar att de inte vågar föra fram kritik mot bolaget – inte ens internt – eftersom de fruktar repressalier.

  • Läs även...

    Unionen förlorade handhälsningsmål

    Lärarvikarien som inte ville skaka hand med manliga kollegor av religiösa skäl blev inte diskriminerad. Det konstaterar Arbetsdomstolen i en dom och slår fast att det inte går att bevisa att skolan ställt krav på handhälsning.

  • Läs även...

    Svåra titlar tilltar

    Städare blev lokalvårdare blev floor manager. Flotta yrkestitlar gör oss stolta – men har också en baksida.

  • Läs även...

    Nätmissarna som kan kosta dig jobbet

    Vad du än gör – prata inte illa om företaget eller chefen i sociala medier. Då lär det bli svårt att få nytt jobb framöver. Även alltför lättklädda bilder kan ställa till det.

  • Läs även...

    Tummen ner för öppna kontorsmiljöer

    Chefer trivs bäst i aktivitetsbaserade kontor medan anställda som behöver koncentrera sig blir mer störda än man tidigare trott. Det visar två färska forskningsrapporter från svenska högskolor.

  • Läs även...

    Bacon i jakten på rätt personal

    Allt fler arbetsgivare tar till udda grepp för att hitta rätt personal. Flera företag har sökt folk via humoristiska annonser, kodade problem och bacon.

Nyhetsbrev

Prenumerera

Håll dig uppdaterad med färska nyheter från Kollega.