• Illustration. Annelie Carlström

Knäpptyst after work

Publicerad 23 november 2018, kl 07:08

Ingen öl. Inga mobiler. Inget mingel. Och knäpptyst. Det är inte mycket som påminner om en traditionell after work när det kommer till ”tyst AW”.

Konceptet Off the Work eller ”tyst AW” som startades i Malmö i början av året. Det går ut på att göra ingenting under tystnad, men ändå få social samvaro med andra människor utan krav på prestation. I två timmar. En digital detox där hjärnan får gå offline.

Men går inte AW ut på att vi ska prata med kollegor utanför jobbet?
– Det ena utesluter inte det andra. Vissa AW är till för att mingla på, andra att vila på. En AW är en bro mellan jobb och hem – vårt koncept är en vilsam bro, säger Victoria Palm, en av initiativtagarna till Off the Work.

Arrangemangen har snabbt blivit fullbokade och deltagarna har enligt Victoria förvånats över hur snabbt två timmar går, hur tankarna blir klarare, andningen djupare och att känslan av avslappning sitter i dagar efter.

En annan intressant sak är att flera deltagare upplever att de lärt känna varandra fast de umgåtts utan att se varandra i ögonen eller prata.

– Att vara i tystnad, utan telefoner och klockor, i en grupp skapar en stark sammanhållning. Men det hjälper också din hjärna att återhämta sig och minska stressnivåerna, säger Victoria.

Vilket råd har du till arbetsplatser som vill testa en tyst AW?
– Se det som ett perfekt tillfälle att börja samtala om välmående på arbetsplatsen. Avstressade medarbetare förstår varandra och sig själva bättre. Detta är ett kraftfullt verktyg grundat i forskning som hjälper människor att samarbeta.

Läs mer: Mindfulness – smart eller trams?

Läs mer: Äntligen fredag!

Petra Rendik
Petra Rendik
[email protected]
Lediga jobb
  • Läs även...

    Stor ökning av psykisk ohälsa hos chefer

    Allt fler chefer blir sjukskrivna på grund av psykisk ohälsa. Kvinnliga chefer är särskilt utsatta, enligt färsk statistik från företagshälsan Previa.

  • Läs även...

    Höga krav gör kvinnor tjocka

    Att sakna kontroll på jobbet gör att du går upp i vikt, vare sig du är man eller kvinna. Utsätts du dessutom för höga krav riskerar du att lägga på dig ännu fler kilon - men bara om du är kvinna. Det visar ny svensk forskning.

  • Läs även...

    Hövlighet kan minska sjukfrånvaron

    Ett otrevligt och respektlöst beteende tycks ha blivit vanligare i arbetslivet. För att ta reda på hur stort problemet är, och försöka hitta metoder som kan stävja det, inleds en stor studie.

Nyhetsbrev

Prenumerera

Håll dig uppdaterad med färska nyheter från Kollega.