Annons
Annons
  • Gamunge

Kontorslivets nya sjukdomar

Publicerad 14 november 2013, kl 12:42

Den moderna tekniken kan invalidisera dig. Musarm är bara förnamnet. Gamnacke, mobiltumme, laptopsot, ipodöron och skärmögon är i dag en realitet. För att inte tala om teknikstress.

"Sitt inte för länge framför tv:n, då får du fyrkantiga ögon" brukade föräldrar hota sina barn med på den gamla goda tiden. Den tid då vi inte hade en susning om vad sms-tumme, gamnacke, musarm och laptoplår var för något. Nu har många som jobbar med dator mycket, äger en laptop eller maratonsms:ar plågsamt fått erfara vad orden betyder.

musarmMusarm: Ett alltför idogt klickande på datormusen kan leda till värk och stelhet i arm, axlar, rygg handled och fingrar. En vanlig variant är tennisarmbåge som ger sig till känna på armbågens utsida. Karpateltunnelsyndrom drabbar axlar och handleder.

Internationella musarmens dag firas 28 februari.

Förebyggande åtgärder:  
*Ta regelbundna pauser från datorn.
*Minska stressen, variera jobbet  vid dator med fysiskt arbete.  *Använd alternativ till musen, t ex kula, platta eller en rullmus - eller skaffa en vänsterstyrd mus och alternera med.
*Se över din datorarbetsplats.
*Gör stretchövningar och variera arbetsställningen. 
*Använd handledsstöd.

Akuta åtgärder:
*Ta kontakt med läkare/sjukgymnast Vänta inte för länge med att söka hjälp - förvärras besvären blir det svårare att bli av med dem.
* Prata med din arbetsgivare - enligt arbetsmiljölagen ska arbetet ordnas så du kan växla till mindre ansträngande arbetsuppgifter om du fått skador på grund av bildskärmsarbete.

GamGam- eller paddnacke: Har du bildskärmen felplacerad så att du måste skjuta fram huvudet och titta uppåt när du läser på skärmen riskerar du att drabbas av gamnacke. Att ha läsplattan i knät är heller ingen höjdare för nacken. Förutom att den inte är särkskilt attraktiv kan gam- och paddnacke leda till nackvärk och huvudvärk.

Förebyggande åtgärder:
*Ta pauser.
*Lägg läsplattan på bordet i stället för att ha den i knät.
*Låt en ergonom se över din arbetsplats så att datorskärmen är rättplacerad. Använd hellre stationär dator när du har ett längre arbetspass framför dig.

Mobiltumme, eller sms-tumme: Ännu har vi inte fullt ut sett konsekvenserna av att nästan alla människor nuförtiden är fängslade vid en mobil, men det finns dokumenterade fall där personer fått inflammationer i tummen på grund av alltför intensivt knattrande på mobilen.  Det är inte bara sms:en som är påfrestande för tummen, utan även  twittrande, facebookande, mejlande, spelande etc .

Förebyggande åtgärder:
* Stäng av mobilen då och då. Det mår alla bättre av.
*Ring i stället för att sms:a.
*Fråga dig själv om det du har att förtälja omvärlden är så oerhört viktigt att du riskerar att bli av med tummen?
*Måste du till varje pris meddela världen vad du gör just nu - använd båda tummarna. 
*Slå ner på tempot, skriv inte som om du deltar i ett sms-race.

Laptopsot: Forskare vid State University of New York har mätt temperaturen på testiklarna på ett män som jobbade med sina bärbara datorer i  och upptäckt att försökspersonernas pungkulor bara efter tio femton minuter värmdes till en skadlig nivå, trots att de faktiskt använde laptopplatta. Och trots att laptopanvändarna själva inte kände av någon värme. 

Testiklarna är finurligt placerade utanför kroppen just för att spermierna kräver mer kyla än resten av kroppen. Det räcker med bara  en grad mer värme för att skada spermierna och i laptopförsöket steg värmen med 2,5 grader efter en timmes datoranvändning.

Inte bara män kan ta skada av överdriven laptopsanvändning. Både kvinnor och män kan drabbas av laptopsdermatit - långvarig exponering av värme gör att blodkärlen vidgas och kan bli inflammerade. Du får utslag på låren (vanligtvist vänstra eftersom batteriet sitter där) och hudförändringarna kan bli bestående.

Förebyggande åtgärder:  
*Placera laptopen på ett bord i stället för att ha den i knät
*Om du absolut måste ha datorn i knät - använd laptopplatta eller ännu hellre en ordentlig laptopkylare.
*Skreva brett med benen. 
*Jobba inte längre än trettio minuter i stöten.

Skärmögon: Svidande, röda, trötta ögon med grus i och blytunga ögonlock kan bli följden av att stirra alltför intensivt in i en skärm alltför länge. Ögonen blir inte fyrkantiga, men väl överansträngda och detta leder lätt till huvudvärk.

Forskning avslöjar dessutom att vi läser för långsamt, skumläser och missar information när vi läser på skärmen. Ofta är texterna för korta  - texten komprimeras; tankeled hoppas över och textförfattarna utelämnar bindeord, som anger orsak och verkan. Resultatet blir i värsta fall text som är svårförståelig.  Läsförståelsen blir sämre  och det uppstår en tefloneffekt - informationen fastnar inte.

Förebyggande åtgärder:
*Titta bort regelbundet. Titta långt bort också - ögonen är inte konstruerade att titta på korta avstånd.
*Skriv ut texten när du ska läsa längre stycken
*Läs riktiga böcker och tidningar i stället för att läsa på paddan eller datorskärmen.
*Gå till optikern och prova ut ett par terminalglasögon. Arbetar du mer än en timme om dagen har du rätt till synundersökning som bekostas av arbetsgivaren. Kommer optikern fram till att du behöver särskilda terminalglasögon måste arbetsgivaren stå för kostnaden av dessa (dock inte vilka bågar som helst).

Ipod-öron: För att stänga ute alla distraherande ljud i kontorslandskapet kanske du proppar igen öronen med ett par hörlurar - det kan ge dig blödande och kliande Ipod-öron.

Svenska forskare har larmat - alltfler får problem med tinnitus och ljudkänslighet. Enligt EU:s vetenskapliga kommitté får 5-10 procent av alla som lyssnar på musikspelare en timme per dag i fem års tid bestående hörselskador. Dessutom finns det dokumenterade fall där skitiga hörlurar lett till infektioner, eksem och i värsta fall inflammationer i hörselgången.  Närmare 200 000 personer drabbas av hörselgångsinflammation varje år.

Förebyggande åtgärd:
*Byt hörlurar ofta.
*Köp hörlurar med kåpa.
*Njut av tystnaden - när du kan.

Källor: Arbetsmiljöverket, Vårdguiden, SvD

Johanna Rovira
Johanna Rovira
[email protected]
    Lediga jobb
    • Läs även...

      Nya regler har lett till bättre arbetsmiljö

      Arbetsmiljöverkets föreskrift mot psykosocial ohälsa på jobbet, OSA, har främst haft effekt för offentliganställda kvinnor. Men i tre fall som rör Unionenmedlemmars arbetsplatser har arbetsgivare tvingats ta itu med kränkande särbehandling.