Annons
  • Unionen försvarar sitt nej till flygskatt. Foto: Colourbox.com

Kritik mot Unionens nej till flygskatt

Publicerad 5 juni 2017, kl 06:57

Unionenklubbar på Sveriges miljöorganisationer rasar mot att Unionen säger nej till regeringens förslag om en flygskatt.

Om regeringens föreslagna flygskatt införs blir en biljett 80–430 kronor dyrare, beroende på resans längd. Syftet är att minska resandet och på så vis minska flygets miljöpåverkan.

Men Unionen ogillar flygskatten i sitt remissvar. Främsta skälet är att företag i glesbygd och företag med kunder i utlandet drabbas när det blir dyrare att flyga.

Läs mer: Unionen skeptisk till flygskatt

– Vi har högre förväntningar på politiken än att försöka lösa problemet med en enskild åtgärd i form av flygskatt. Då är det bättre att styra mot ny teknik och bättre bränslen. Flygskatten är en skatt på avstånd som slår blint, oavsett om det finns realistiska alternativ till att flyga eller inte, säger Henrik Ehrenberg, samhällspolitisk chef på Unionen.

Men förbundets inställning möts av kritik. Unionenmedlemmar och klubbordförande i några av Sveriges tyngsta miljöorganisationer anser att skatten är nödvändig. I ett brev till Kollega skriver de att liknande skatt införts i andra länder med gott resultat, att fackföreningsrörelsen borde arbeta för en skarpare klimatpolitik och att skatten är ett nödvändigt första steg för att minska flygets klimatpåverkan.

En av dem som undertecknat brevet är Andrea Söderblom-Tay som arbetar för Fältbiologerna.

– Unionens argument håller inte – klimatförändringarna drabbar oss alla. Utsläppen måste minska och då är flygskatten ett sätt att ta itu med problemet, säger hon.

Att tekniska lösningar är bättre än en skatt håller kritikerna inte med om. Sofia von Post på Greenpeace säger att de energieffektiviseringar som hittills har gjorts har ätits upp av ökat flygresande.

– Klimatkrisen är akut. Att i det läget vara motståndare till en flygskatt är helt oförståeligt. Unionen borde se frågan i ett globalt och längre perspektiv. Utsläppen påverkar framtida generationer och människor över hela världen. Det finns inga jobb på en död planet.

David Österberg
David Österberg
[email protected]
Lediga jobb
  • Läs även...

    Utvecklingsledighet dissas av facket

    Det är bra att staten tar tag i de yrkesverksammas behov av kompetensutveckling. Men man gör det på fel sätt,
    anser Unionen om förslaget om att anställda ska få betald
    ledighet för studier.

  • Läs även...

    Många ser inte förbundet som en stark röst

    Unionen vill gärna synas och höras på den offentliga arenan. Men ännu är man inte där – bara 30 procent av medlemmarna anser att förbundet är en stark röst i samhällsdebatten.

  • Läs även...

    Många jobbar på ledig tid

    En stor andel av Sveriges tjänstemän kontaktas av sin arbetsgivare eller kollegor under kvällar och helger. Många av dem är osäkra på om de förväntas vara tillgängliga eller inte.

  • Läs även...

    Betald ledighet för studier kan bli möjligt nästa år

    Upp till ett års ledigt från jobbet för att komma vidare i yrkeslivet med en ersättning motsvarande a-kassan. Det föreslås av en ny utredning.

  • Läs även...

    SAS förbud mot slöja kan vara brott mot mbl

    När SAS införde nya uniformsregler som innebär att ingen får bära slöja så kan man ha gjort sig skyldig till ett mbl-brott. I morgon kommer frågan sannolikt upp vid ett möte i SAS centrala skyddskommitté.

  • Läs även...

    Unionen: Ändra karensdagen

    Sju av tio jobbar trots att de är sjuka. Ofta på grund av stress och rädsla att inte hinna med arbetsuppgifterna. Men en annan viktig orsak är att många inte har råd med karensdagen. Unionen vill därför hitta alternativ till karensdagen.

Nyhetsbrev

Prenumerera

Håll dig uppdaterad med färska nyheter från Kollega.