Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Lättare för 50-plussare att få nytt jobb

Uppsägningar bland tjänstemän fortsätter att minska. Dessutom blir det allt lättare för 50-plussare att få nytt jobb. Det visar siffror från Trygghetsrådet, som riktar kritik mot Arbetsförmedlingens krav på att söka jobb i hela landet.
Linnea Andersson Publicerad 1 juli 2015, kl 14:07
Julie Jacobson / TT
Hillary Clinton fyller 68 i oktober och är inte ensam om att exemplifiera att kompetens slår ålder. Julie Jacobson / TT

- Kompetens slår ålder, konstaterade Carl-Gustaf Leinar, vd TRR Trygghetsrådet, vid ett Almedalsseminarium under onsdagsförmiddagen och hänvisade till att TRR märker av en attitydförändring gentemot dem som har "fyllt år många gånger".

Glädjande, tyckte Cecilia Fahlberg, Unionens ordförande som även hon uttryckte hopp inför framtiden, med undantag för den svacka som drabbat många av Unionens medlemmar i och med uppsägningarna på Ericsson och Sony Mobile.

Under årets första halva fick 14 procent fler 50- till 59-åringar arbete jämfört med motsvarande period förra året. Snittåldern på dem som förlorar jobbet ökar dock. Bäst i klassen på att ge även den mognare delen av arbetskraften nytt jobb är Skåneregionen, där 32 procent av de som är mellan 50 och 59 år hade nytt arbete efter sex månader.

Men det är inte bara 50-plussarnas jobbförutsättningar som ökar. Hela arbetsmarknaden blir bättre enligt TRR och uppsägningarna av tjänstemän har sjunkit 25 månader i raken. I år med fem procent, eller 459 personer, jämfört med förra årets första halvår. Av de som sades upp i år fick 91 procent nytt jobb redan under första halvåret.  Mellan 66 och 67 procent av dem fick i sin tur en tillsvidareanställning, något färre än tidigare år.

Däremot har antalet tjänstemän anställdes minskat något, två procent, jämfört med samma period förra året.

- Det föds för få ingenjörer i det här landet, sade Christer Ågren, vice vd Svenskt Näringsliv, vid seminariet, med anledningen av ingenjörers mycket goda chanser till jobb.

Även ekonomer och IT-personer med rätt kompetens har lätt att få jobb i dagens Sverige.

Branschen service och tjänster anställer flest, men Carl-Gustaf Leinar nämnde även företag som Spotify, dataspelsföretag som Mojang och King samt näthandeln där många nya arbetstillfällen skapas. Digitaliseringen bidrar visserligen till att en hel del tjänstemän förlorar jobben, men ny teknik gör att nya jobb tillkommer.

- Förändringen är här för att stanna, enligt Carl-Gustaf Leinar.

Cecilia Fahlberg menar att det finns många positiva effekter av digitaliseringen och att hon tror att vi i Sverige kommer klara av den snabba strukturomvandlingen tack vare att vi dels har en hög IT-vana, dels att vi är innovativa.

Gemensamt för många av de nya företagen är dock att de söker precis rätt och unik kompetens. TRR tycker dock att företagen borde bredda sin syn på kompetens vid rekrytering, eller som Leinar uttrycker det ”den som är näst bäst i dag kan bli bäst i morgon”. TRR riktar generellt kritik mot arbetsgivare som har en alltför snäv syn på kompetens och att man rekryterar i redan befintliga cirklar.

Ett annat orosmoln på arbetsmarknadshimlen är enligt Trygghetsrådet Arbetsförmedlingens krav på att man som arbetslös ska söka jobb i hela landet. TRR menar att eftersom arbetsgivare inte vill bli dränkta i ansökningar låter de i stället bli att utlysa tjänster på AF:s platsbank och liknande.

- Det är förödande och förstör arbetsmarknaden, sade Carl-Gustaf Leinar.

Att bli uppsagd från ett jobb drabbar en stor del av arbetskraften någon gång i livet. Men som tjänsteman är det inte alls säkert att man behöver misströsta över sin ekonomiska situation. Många som blir uppsagda har haft en lön under deras marknadsvärde och 30 procent av dem som får nytt jobb efter en uppsägning får bättre betalt på det nya jobbet.

Däremot ser TRR ett problem i att många som blir uppsagda inte har rätt kompetens och en utmaning i att hitta en form för att ta nya jobbtag mitt i livet.

Både Cecilia Fahlberg (Unionen) och Carl-Gustaf Leinar (TRR) uttryckte dessutom en oro över den psykosociala ohälsan bland tjänstemän.

Arbetsmarknad

Transport vill ta över kabinanställda

Transportarbetarförbundet är i öppen strid med Unionen. LO-förbundet har börjat organisera kabinanställda − en bransch som tillhör Unionen − med uttalat syfte att ta över hela avtalsområdet.
Ola Rennstam Publicerad 8 mars 2024, kl 14:18
Till vänster kabinpersinal, till höger Transportarbetarförbundets huvudkontor.
Transportarbetarförbundet och Unionen är i öppen konflikt. Transport organiserar nu kabinpersonal, som normalt tillhör Unionen, i ett försök att utvidga sitt inflytande över avtalsområdet. Foto: AP/Claudio Bresciani/TT.

Det har seglat upp en konflikt mellan Unionen och Transportarbetarförbundet. Bråket gäller vilket fackförbund som anställda inom flyget ska tillhöra. Enligt Transports förbundsordförande, Tommy Wreeth, är många kabinanställda missnöjda med Unionens sätt att företräda dem och vill nu gå över till LO-förbundet.

Tommy Wreeth.
Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo.

I en krönika i tidningen Transportarbetaren går Tommy Wreeth till attack mot Unionen och konstaterar att hans förbund nu officiellt börjat organisera kabinpersonal inom flyget. Syftet är att ”ta över hela avtalsområdet från Unionen på sikt”. Han passar också på att dela ut en råsop mot Unionen:
”Deras nuvarande förbund Unionen verkar mest intresserade av deras avgift och mindre intresserade av fackligt medlemsnära arbete", skriver Tommy Wreeth i krönikan.

Unionen har en annan bild av stämningen bland medlemmarna inom flyget. Samtidigt är ledningen medveten om att det finns en frustration kring hur villkoren i branschen har försämrats under de senaste åren, särskilt efter pandemin.

− Generellt är medlemmarna inom flyget nöjda med Unionen men vi vet också att det finns missnöje. Vi har nu en tät dialog med alla klubbar för att reda ut eventuella missförstånd och se hur vi kan hjälpa dem istället för de lämnar till ett annat förbund, säger Martin Johansson, andre vice ordförande i Unionen.

Vilken är er kommentar till Transports agerande i den här frågan?

Martin Johansson.
Martin Johansson. Foto: Peter Jönsson.

Det är bara ett halvår sedan vi fick till ett avtal mellan Unionen och LO för att hantera den här typen av frågor, och nu väljer de att bryta mot det avtalet genom att försöka organisera en grupp som vi sedan länge organiserar och tecknar avtal för. Det är tråkigt och bekymmersamt, säger Martin Johansson.

Kollega har varit i kontakt med de tre kabinklubbar, som enligt Transportarbetarförbundet, har uttryckt att de är beredda att lämna Unionen. Samtliga tillbakavisar uppgifterna, man påpekar dock att man uttryckt missnöje med hur förbundet företrätt dem men att man nu har en bra dialog.

Tommy Wreeth vill inte uppge vilka företag det rör sig om eller hur många som gått över till Transport, men skriver i ett mejlsvar att det finns en lång historik av missnöje med Unionen bland kabinanställda.

Enligt Unionen finns ett avtal mellan LO och Unionen om att inte ta över varandras medlemmar. Bryter ni mot det avtalet?

"Transport har inte sökt medlemmar inom avtalsområdet. Det är kabinanställda som kontaktat oss och uppgett att de är missnöjda med Unionen och att de vill byta till Transport. Vi har sedan informerat Unionen, LO och arbetsgivarorganisationen om situationen, enligt praxis."

Du går hårt mot Unionen i din krönika och skriver att Unionen inte är någon riktig fackförening och att Unionen bara är intresserad av medlemsavgifterna. Står du fast vid den kritiken? På vilket sätt är Unionen inte någon riktig fackförening?

"Jag skriver att medlemmar i Unionen vänt sig till oss och att de söker efter en riktig fackförening som är närvarande och tar fighten. Jag skriver ingenting om vad Unionen är eller inte är. Jag skriver också att det "verkar" som att Unionen mest är intresserade av deras avgifter och det är ordagrant den kritik som framförts till oss från de som kontaktat oss. Om kabinanställda varit nöjda med Unionen hade vi sannolikt inte varit där vi är. Sedan kan Unionen säkerligen agera bättre inom andra branscher och till andra medlemsgrupper."