Annons

Lita aldrig på a-kassan - det kan stå dig dyrt

Publicerad 20 augusti 2009, kl 11:16

A-kassan gav honom fel besked, vilket ledde till att han förlorade nästan 12 000 kronor. Men pengarna får han aldrig tillbaka. Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF, anser att han har sig själv att skylla.

Fredrik hade varit arbetslös i nästan ett år när han fick löfte om en ny ersättningsperiod från Unionens a-kassa.

Beskedet var dock felaktigt eftersom Fredrik inte uppfyllde det så kallade arbetsvillkoret i försäkringen. Det innebär att man ska ha arbetat ett visst antal timmar det senaste året.

Men det var inget som Fredrik reflekterade över.

- Jag tyckte det var positivt, men tänkte inte så mycket på det. Jag har ju hört om folk som haft ersättning i flera år, säger Fredrik.

När a-kassan så småningom upptäckte misstaget utförsäkrades Fredrik. I det läget var han berättigad till ett så kallat aktivitetsstöd, men på grund av missen blev det ett glapp mellan ersättningsperioderna. Fredrik gick miste om 19 dagars aktivitetsstöd, totalt 11 571 kronor.

Att a-kassan gjorde fel finns inget tvivel om. "Den bristande handläggningen" av Fredriks ärende har medfört ekonomisk skada, skriver a-kassan själv i ett yttrande till IAF, som är den myndighet som hanterar skadeståndsanspråk mot a-kassorna.

Det här håller också IAF med om. Men, konstaterar man, Fredrik var medvållande till skadan. Han borde ha känt till att det krävdes ett visst antal arbetade timmar för att få en ny ersättningsperiod och borde ha kontrollerat a-kassans besked, enligt IAF som avslår Fredriks skadeståndskrav.

- Vi undersökte med kassan ifall han hade några tillgodoräkningsbara månader, det hade han inte. Och har man inte det kan en ersättningsperiod aldrig beviljas. En normalförsiktig människa hade kontrollerat kassans beslut, säger Urban Nilsson, jurist på IAF.

Innebär det att man aldrig kan lita på a-kassans beslut?

- Visst ska man kunna lita på en myndighet, men man är skyldig att känna till alla lagar i samhället. Kör man mot rött går det inte att komma undan med att säga att man inte visste.

Med sådana krav, går det att vinna en strid av det här slaget?

- Ja. Det finns ett annat fall där sakfrågan är densamma. Där hade personen kontaktat a-kassan två gånger och fått samma besked. Då är läget annorlunda.

Av andra skäl blev det dock inte heller i detta fall något skadestånd.
Enligt Urban Nilsson var Fredriks fall "helt klart". Det har Fredrik svårt att acceptera.

- Det är uppenbart att någon handläggare på a-kassan gjort fel. Det handlar om någon form av tjänstefel. Jag har jobbat på statliga verk, där går det inte att komma undan med sådant här. Det är alltid kunden som har rätt.

Fredriks enda möjlighet att driva ärendet vidare är att stämma staten i tingsrätten. Det är han tveksam till med tanke på kostnaderna det kan föra med sig.

- Det skulle bli ännu mer salt i såren om jag förlorade där också.

Fotnot: Fredrik heter egentligen något annat.

Niklas Hallstedt
Niklas Hallstedt
[email protected]

Kommentarer

Array

Array

Skriv din kommentar

Kommentering av denna sidan upphörde 2009-09-10. Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på den här sidan.

Lediga jobb
  • Läs även...

    27 000 nekades ersättning

    Sture. Jessica. Mona. Tre offer för Försäkringskassans allt hårdare bedömningar för att hålla nere sjukstatistiken. Läs deras berättelser – och myndighetens svar.

  • Läs även...

    Många tror sig älska jobbet

    Älskar du ditt jobb? Eller har du bara lyckats intala dig att du gör det, för att inte bryta mot den nuvarande samhällsnormen och riskera att ses som misslyckad? Så kan det faktiskt vara, enligt etnologen Magdalena Petersson McIntyres forskning.

  • Läs även...

    Det lönar sig att höja rösten

    Unionen förhandlar och ger råd åt tusentals medlemmar varje år. De flesta är nöjda med stödet de får. Men skulle du vara missnöjd finns det mer hjälp att få.

  • Läs även...

    "Försäkringskassans bedöming måste baseras på kunskap"

    Förra året nekades 27 000 personer ersättning från Försäkringskassan. Men trots hård kritik har myndigheten inga planer på att ändra rutinerna.

  • Läs även...

    ”Unionen lever i det förflutna”

    Det var inte bara arbetsgivaransvaret som var en stötesten när Frilans Finans ville teckna kollektivavtal med Unionen. Enligt företagets vd Stephen Schad har förbundet ett ideologiskt arv som inte hör nutiden till. Han efterlyser också ett kollektivavtal anpassat till dagens arbetsmarknad.

  • Läs även...

    A-kassa stoppas efter förlikning

    Att få ekonomisk kompensation för fel som arbetsgivaren begått kan sätta käppar i hjulet för rätten till a-kassa. Det har tre Unionenmedlemmar fått erfara efter en ny dom i kammarrätten.

  • Läs även...

    Få tar ut all a-kassa

    Förra året var det bara 19 000 personer som gjorde slut på sina ersättningsdagar från a-kassan. Det visar ny statistisk från Sveriges a-kassor. Sammanlagt var det 232 000 personer som fick ersättning 2018.

  • Läs även...

    Högre a-kasseavgifter ger lägre löner

    Vill du höja lönen? Gå med i a-kassan. En ny rapport visar att en högre anslutningsgrad till a-kassan leder till högre löner samtidigt som medlemstapp är negativt för löneutvecklingen.

  • Läs även...

    Allt lägre ersättning vid arbetslöshet

    A-kassan ger inte tillräcklig ekonomisk trygghet vid arbetslöshet. Därför har fackförbundens inkomstförsäkringar blivit allt viktigare. Men försäkringarna kan också leda till att politikerna struntar i a-kassan.

Nyhetsbrev

Prenumerera

Håll dig uppdaterad med färska nyheter från Kollega.