Hoppa till huvudinnehåll
Avtal

Lyckad drive på trafikskolor

Erikssons trafikskola i Malmö och Lund är den tredje trafikskolan i regionen som tecknar kollektivavtal för sina anställda. Det sedan Unionen beslutat göra en särskild satsning för att få till schysta villkor i branschen. Och nu går man vidare med fler trafikskolor.
Anita Täpp Publicerad
Bertil Ericsson/TT
Unionen har inlett en särskild drive för att få bilskolor i Skåneregionen att teckna kollektivavtal. Och det ger resultat. Tre av de största har redan tecknat avtal. Kvinnan på bilden gör övningar inför körkortsprovet. Bertil Ericsson/TT

Enligt Sofia Karlsson, en av fem ombudsmän på Unionen i Malmö som jobbar med att få till kollektivavtal på trafikskolorna i regionen, är villkoren för de anställda i branschen ofta dåliga. Det gäller i hela landet, hävdar hon.

- Det största problemet är att man har luddiga anställningsvillkor och att arbetsgivaren bestämmer allt, oavsett om det handlar om arbetstidsförläggning, försäkringar eller något annat. Därför är det viktigaste för våra medlemmar oftast att få inflytande på arbetsplatsen. Och när något blir reglerat i ett centralt kollektivavtal så vet de vad som gäller, vad de har rätt till och är skyldiga till.

När Sofia Karlsson och hennes kollegor inledde sitt arbete 2011 bestämde de sig för att börja med att försöka få till kollektivavtal på de största trafikskolorna i regionen.

- Därför var jag i kontakt med Erikssons trafikskola redan då. Men eftersom arbetsgivaren sa nej och medlemmarna då inte var redo för att ta strid så hände inget.

På våren 2013 hörde Unionens medlemmar på Värnhems trafikskola i Malmö av sig eftersom de ville ha kollektivavtal. Efter ett halvårs förhandlande, när Unionen också varslade om strejk, gick arbetsgivaren med på att teckna kollektivavtal.

- På Värnhems visade de anställda oss alla att om vi är eniga och fast beslutna så kan vi nå dit vi vill. Tack vare dem och det mod och styrka de visade så har vi fortsatt få framgångar också på andra trafikskolor, säger Sofia Karlsson.

På hösten 2013 inledde Sofia Karlsson en dialog med Mårtenssons trafikskola i Malmö, eftersom de anställda medlemmarna ville ha kollektivavtal. Ett sådant tecknades också senare utan någon dramatik då arbetsgivaren beslöt att gå de anställda till mötes och teckna ett avtal.

Efter ett drygt halvårs förhandlande, när Unionen varslat om strejk, är det nu alltså klart att också de anställda vid Erikssons trafikskola i Malmö och Lund kommer att omfattas av ett kollektivavtal från den 1 oktober.

Det gemensamma för de anställda på de aktuella trafikskolorna är att endast några få har haft en tjänstepension. Dessutom  är det oklart i vilken mån de har omfattats av några försäkringar.

- Allt sådant har ju så att säga hängt på arbetsgivarens goda vilja, säger Sofia Karlsson.

När de anställda nu omfattas av kollektivavtal ingår bland annat försäkring vid arbetsskada, tjänstegruppslivförsäkring och tjänstepension. Medlemmarna har nu också fackliga rättigheter och kan bilda en fackklubb.

- Men det viktigaste för de här medlemmarna har faktiskt varit att de vill ha reglerade anställningsvillkor, alltså veta vad som gäller när det handlar om paus, veckovila och annat som påverkar vardagen, säger Sofia Karlsson.

När hon kontrollerade för ett år sedan fanns runt 35 trafikskolor med anställda i regionen och på ungefär hälften av dessa fanns då medlemmar, totalt ett 60-tal.

- Nu har vi bestämt oss för att kontakta ytterligare fem trafikskolor för att försöka hjälpa de medlemmar som vill ha kollektivavtal att få det. Och sedan fortsätta jobba för att förbättra situationen i den här branschen i regionen, säger Sofia Karlsson.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Avtal

Två år med strejk: Så kringgår Tesla blockaden

Unionens sympatiåtgärd mot J&B Maskinteknik, som utför service på Teslas verkstäder, har inte haft någon större effekt.
– Tesla har hittat andra som utfört de uppgifterna, säger Zika Petrovic, ordförande i Unionen-klubben där.
Ändå fortsätter Unionen att blockera nya företag.
Sandra Lund, Ola Rennstam Publicerad 27 oktober 2025, kl 07:27
Två år efter att Tesla-strejken inleddes fortsätter Unionen sin blockad. Så försöker Tesla kringgå fackens åtgärder i Sverige.
Zika Petrovic, ordförande i Unionenklubben på J&B Maskinteknik tror inte att fackets sympatiåtgärder mot Tesla har haft någon större påverkan. Foto: Claudio Bresciani/TT och privat.

I dag, den 27 oktober, är det två år sedan Tesla-strejken bröt ut. 

Sedan dess har Unionen och flera andra fackförbund vidtagit en rad sympatiåtgärder för att få TM Sweden, som Teslas bolag i Sverige heter, att teckna kollektivavtal. 

De senaste veckorna har ett tiotal sådana konfliktåtgärder tillkommit. En av stridsåtgärderna kommer från Unionen, som nu har blockader på sammanlagt sex olika företag (se faktaruta nedan).

”Vi förlorar pengar”

Ett av företagen som befunnit sig i en blockad under ett års tid är J&B Maskinteknik. 

Den 19 november i fjol stoppades arbetet med all service av utrustning i Teslas verkstäder, som fordonslyftar och däckmaskiner. Då hade det bara gått några månader sedan J&B Maskinteknik tecknat ett nytt serviceavtal med just Tesla.

Vi står inte och faller med Tesla som kund, men det är klart att vi har förlorat mycket pengar på den här konflikten. Men det har inte lett till några besparingsåtgärder eller liknande, säger Zika Petrovic, ordförande i Unionenklubben på företaget.

”Tesla hittar sätt att kringgå”

Själv tror han inte att Teslas verksamhet har ”påverkats nämnvärt”.

Det har kanske blivit lite bökigare för dem men jag vet att de har hittat sätt att kringgå det, som att anlita enmansfirmor för att serva och laga våra lyftar. När det gäller vår utrustning som är mer tekniskt avancerad är det lätt att flyga in en expert från Tyskland. Ska det hända något i den här frågan måste vi få med de europeiska facken.

Unionen: Gör det besvärligt

Martin Wästfelt, Unionens förhandlingschef, säger att han inte förvånas, och att motparten är ett bolag med starkt ideologiskt motstånd och väldiga ekonomiska resurser. 

Företag i strid

  • WAECO Sweden WSE AB, blockad mot allt arbete som utförs för Tesla. Träder i kraft: 3 november 2025
  • J&B Maskinteknik Aktiebolag ska inte utföra någon service av utrustningen i Teslas verkstäder.  Trädde i kraft: November 2024
  • Tekniska verken i Linköping ska hindra nyanslutning av Teslas laddstolpar. Trädde i kraft: November 2024
  • Qvalify AB, blockad mot besiktning av Teslas maskiner. Trädde i kraft: November 2024.
  • Kiwa, blockad efter att Tesla börjat använda Kiwa i stället för Dekra. Trädde i kraft: Juli 2024
  • Dekra Industrial AB, blockad mot arbete för Tesla, inklusive fordonslyftar i Teslas verkstäder.  Trädde i kraft: Maj 2024
Martin Wästfelt, förhandlingschef på Unionen.
Martin Wästfelt Foto: Unionen

Åtgärderna har ingen omedelbar effekt, som att verksamheten stoppas här och nu. Men de gör det besvärligare. TM Sweden tappar viss effektivitet och de bidrar till ökade kostnader. Det är sådant tryck som leder till att bolag kommer in i kollektivavtalssystemet. 

”Alla gillar inte Unionen”

Zika Petrovic, klubbordförande på J&B Maskinteknik, säger att reaktionerna på arbetsplatsen varit blandande.

Alla tycker inte om Unionen. Men på det stora hela vill medlemmarna värna den svenska modellen som vi är anslutna till. Det är beklagligt att den här konflikten inte kunnat lösas på annat sätt.

Martin Wästfelt är medveten om att alla medlemmar inte är glada i sympatiåtgärder på den egna arbetsplatsen. Eller sympatiåtgärder överhuvudtaget på företag som har kollektivavtal.

I grund och botten har vi ett starkt stöd för att stå upp för det här. Vi har goda exempel som Klarna, där vi har fått in stora företag som varit kraftiga motståndare i systemet. Det är ett enträget jobb, men förbaskat viktigt för att vår modell ska fungera. 

Alternativet är ju lagstiftning, då är det här mycket mer pragmatiskt för en väl fungerande arbetsmarknad.

”Finns alltid ett pris”

Martin Wästfelt tror att TM Sweden kommer att teckna ett kollektivavtal.

Det finns alltid ett pris för hur mycket det är värt om man vill bedriva verksamhet i Sverige. Och tumskruvarna dras åt, hårdare och hårdare.

Sympatiåtgärder

En sympatiåtgärd är när ett fackförbund stöttar det fack som ”egentligen” strejkar, som i det här fallet för att IF Metall ska få till ett kollektivavtal med TM Sweden.

Det är en stridsåtgärd fack får ta till, även när det råder så kallad fredsplikt, trots att det redan finns kollektivavtal hos andra arbetsgivare.