Annons
Annons
  • Unionen har inlett en särskild drive för att få bilskolor i Skåneregionen att teckna kollektivavtal. Och det ger resultat. Tre av de största har redan tecknat avtal. Kvinnan på bilden gör övningar inför körkortsprovet. Foto: Bertil Ericsson/TT

Lyckad drive på trafikskolor

Publicerad 11 september 2014, kl 13:11

Erikssons trafikskola i Malmö och Lund är den tredje trafikskolan i regionen som tecknar kollektivavtal för sina anställda. Det sedan Unionen beslutat göra en särskild satsning för att få till schysta villkor i branschen. Och nu går man vidare med fler trafikskolor.

Enligt Sofia Karlsson, en av fem ombudsmän på Unionen i Malmö som jobbar med att få till kollektivavtal på trafikskolorna i regionen, är villkoren för de anställda i branschen ofta dåliga. Det gäller i hela landet, hävdar hon.

- Det största problemet är att man har luddiga anställningsvillkor och att arbetsgivaren bestämmer allt, oavsett om det handlar om arbetstidsförläggning, försäkringar eller något annat. Därför är det viktigaste för våra medlemmar oftast att få inflytande på arbetsplatsen. Och när något blir reglerat i ett centralt kollektivavtal så vet de vad som gäller, vad de har rätt till och är skyldiga till.

När Sofia Karlsson och hennes kollegor inledde sitt arbete 2011 bestämde de sig för att börja med att försöka få till kollektivavtal på de största trafikskolorna i regionen.

- Därför var jag i kontakt med Erikssons trafikskola redan då. Men eftersom arbetsgivaren sa nej och medlemmarna då inte var redo för att ta strid så hände inget.

På våren 2013 hörde Unionens medlemmar på Värnhems trafikskola i Malmö av sig eftersom de ville ha kollektivavtal. Efter ett halvårs förhandlande, när Unionen också varslade om strejk, gick arbetsgivaren med på att teckna kollektivavtal.

- På Värnhems visade de anställda oss alla att om vi är eniga och fast beslutna så kan vi nå dit vi vill. Tack vare dem och det mod och styrka de visade så har vi fortsatt få framgångar också på andra trafikskolor, säger Sofia Karlsson.

På hösten 2013 inledde Sofia Karlsson en dialog med Mårtenssons trafikskola i Malmö, eftersom de anställda medlemmarna ville ha kollektivavtal. Ett sådant tecknades också senare utan någon dramatik då arbetsgivaren beslöt att gå de anställda till mötes och teckna ett avtal.

Efter ett drygt halvårs förhandlande, när Unionen varslat om strejk, är det nu alltså klart att också de anställda vid Erikssons trafikskola i Malmö och Lund kommer att omfattas av ett kollektivavtal från den 1 oktober.

Det gemensamma för de anställda på de aktuella trafikskolorna är att endast några få har haft en tjänstepension. Dessutom  är det oklart i vilken mån de har omfattats av några försäkringar.

- Allt sådant har ju så att säga hängt på arbetsgivarens goda vilja, säger Sofia Karlsson.

När de anställda nu omfattas av kollektivavtal ingår bland annat försäkring vid arbetsskada, tjänstegruppslivförsäkring och tjänstepension. Medlemmarna har nu också fackliga rättigheter och kan bilda en fackklubb.

- Men det viktigaste för de här medlemmarna har faktiskt varit att de vill ha reglerade anställningsvillkor, alltså veta vad som gäller när det handlar om paus, veckovila och annat som påverkar vardagen, säger Sofia Karlsson.

När hon kontrollerade för ett år sedan fanns runt 35 trafikskolor med anställda i regionen och på ungefär hälften av dessa fanns då medlemmar, totalt ett 60-tal.

- Nu har vi bestämt oss för att kontakta ytterligare fem trafikskolor för att försöka hjälpa de medlemmar som vill ha kollektivavtal att få det. Och sedan fortsätta jobba för att förbättra situationen i den här branschen i regionen, säger Sofia Karlsson.

Anita Täpp
Anita Täpp
[email protected]
  • Läs även...

    ”Det är en riktig pisslön”

    I callcenterbranschen tjänar anställda hälften så mycket som en genomsnittlig medlem i Unionen. Även trotjänare och de som presterar på topp har låga löner. Nu vill till och med arbetsgivarna se en ny lönemodell.

  • Läs även...

    Peter Hellberg tar över klubban i UNI Europa

    Unionens förste vice ordförande Peter Hellberg kommer under fyra år också vara ordförande för branschfederationen UNI Europa, som företräder sju miljoner anställda inom privat servicesektor.

  • Läs även...

    "Det finns en glamfaktor i branschen"

    De flesta företag i kommunikationsbranschen saknar kollektivavtal. Företaget Oh My har precis tagit fram ett nytt, uppgraderat – och menar att det är en väg till framgång.

  • Läs även...

    Facket tar fajt för tjänstepension efter 65

    Du som fortsätter jobba efter 65 får inte längre pengar insatta till din tjänstepension. Fel, anser facket som inlett förhandlingar med arbetsgivarsidan för att få till en ändring.

  • Läs även...

    Debatt: Du är rättslös utan facket

    Om du inte är med i facket står du i princip rättslös när det krisar på jobbet. Väljer du att stämma företaget på egen hand kan notan bli hundratusentals kronor i rättegångskostnader vid en förlust, skriver unionenmedlemmen Staffan Marklund.

  • Läs även...

    Debatt: Ge egenföretagare samma chans

    Egenföretagare har samma behov som andra grupper på arbetsmarknaden men ges inte samma förutsättningar, skriver Hans Björkman, ordförande för Unionens egenföretagare i Stockholm.