Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

”Målstyrning ökade drivet”

Målstyrning gjorde att städförmedlingsföretaget Qleano kunde ta nästa steg. Deras erfarenheter är enbart positiva.
Publicerad 22 juni 2016, kl 15:23
Getty Images
Med ett tydligt gemensamt mål som kontinuerligt följs upp kan företag uträtta storverk. Getty Images

Qleano i Eskilstuna förmedlar städtjänster mellan privatpersoner och städföretag. Grundarna Adam Gyllhamn och Dan Lainio vill alltid ligga i framkant, så för ett par år sedan började de jobba med målstyrning. Under förra året började det ge riktigt goda resultat – omsättningen ökade 50 procent.

– Genom ett tydligt verksamhetsmål och att medarbetarna fick sätta upp personliga mål fick vi upp både engagemanget och drivet. Lönsamheten ökade så nu har vi skruvat ytterligare på målen, säger Julius Dahlberg, operativ chef.

Hur då?
– Vi är en säljdriven organisation. Målet var att skapa x antal fler bokningar, vilket vi lyckades med. Detta resulterade i en lite mer aggressiv försäljning. Avbokningarna var för många. Då fick vi sätta upp som mål att sänka dem till x procent.

Hur gick ni till väga?
– Vi analyserade vad vi hade möjlighet att påverka och började tänka mer på mjuka värden i säljprocessen. Avbokningarna sjönk.

Hur gör ni rent praktiskt för att hålla ångan uppe och inte tappa fokus?
– Vi ses regelbundet framför måltavlan för uppföljning. Och så har vi daglig uppföljning med varje individ.

Hur har medarbetarna reagerat?
– När de blir engagerade av att jobba så här får vi räkna med att bli ifrågasatta och vara beredda att tänka om, vilket är nyttigt. Att våga utmana och ifrågasätta är avgörande för att gå framåt.

Hur påverkas ledarskapet av styrmodellen?
– Vi är inte så mycket chefer, snarare coacher som ställer frågor och hjälper till med tänkesätt. Det är en utmaning och det är inte säkert att det här är det snabbaste sättet till bättre resultat. Men vi har upplevt att det är ett mer hållbart sätt att nå resultat, för gruppen får ett större engagemang och förståelse för verksamheten.

Text: PER CORNELL

Ledarskap

Sofie Allert: ”Alger är framtidens råvara”

Hon är algnörden och ingenjören som byggt en unik havsfabrik på västkusten. Vd:n Sofie Allert vill revolutionera hudvården, öka lagringskapaciteten hos batterier och boosta omställningen med kiselalger.
Elisabeth Brising Publicerad 26 april 2024, kl 06:02
Sofie Allert, vd, Swedish Algae Factory.
Bara kör, tänk inte så mycket, säger Sofie Allert, entreprenör och vd för Swedish Algae Factory. Hon märker när hon rekryterar att kvinnor ofta har en tendens att säga: "Det här klarar nog inte jag, medan män säger: det här kan inte jag än - men snart."

Hur kom du på att sälja algskal?

– Jag gjorde ett arbete om alger på bioteknikprogrammet och blev algnörd på kuppen. Alger är framtidens råvara. Vart femte andetag är skapat av kiselalgers syreproduktion. Arten har ett unikt skal som vi utvinner. Om ingen annan gör det får väl jag sälja materialet, tänkte jag. På Chalmers entreprenörskola träffade jag professor Angela Wulff och vi startade ett forskningsprojekt som sedan blev Swedish Algae Factory.

Algfabriken Swedish Algae Factory.
Algodling på land. Foto: Swedish Algae Factory

Vad gör ni i algfabriken?

– Vi odlar kiselalger, som är en sorts mikroalger, i ett växthus i Kungshamn. Vårt varumärkes produkter säljs framför allt till hudvårdsindustrin som alternativ till mikroplaster och kemiska UV-filter, det finns till exempel i solskydd och fuktgivande ansiktsprodukter. Globalt har vi över 50 hudvårdsföretag som kunder.

Berätta om ert hållbarhetstänk.

– Vi har i nuläget en produktionskapacitet på 250 kilo per år. Materialet har låg densitet och det krävs bara 0,1 gram i en deciliter hudvårdsmedel till exempel. Vi strävar mot en så cirkulär produktion som möjligt. Näringen till fabrikens odling kan förhoppningsvis snart tas från avfallsvatten från den landbaserade fiskodlingen Smögenlax. Koldioxid från Absolut Vodkas produktion ger i dag näring till algerna.

Sofie Allert.
Sofie Allert. Foto: Nicke Messo

Hur är du som chef?

– En nästan irriterande stor optimist. Dyker det upp ett problem ser jag bara möjligheter att bli bättre. Vi har haft många utmaningar – vår anläggning höll på att rasa, algerna slutade växa, men vi löste alla problem på ett bra sätt i slutändan. Jag är passionerad för det vi gör och gillar att inspirera andra att göra sitt bästa på jobbet.

Vad har du för tips till andra unga ledare?

– Bara kör, tänk inte så mycket. Våga tro och satsa. Jag märker ofta när jag rekryterar att kvinnor har tendens att tänka ”det här klarar jag nog inte”, medan män i stället säger: ”Det här kan inte jag än – men snart.” Vill man ha barn får man se till att välja en partner som tycker att det är viktigt att dela på föräldraledighet och sådant. Det har jag.

Hur ser framtiden ut?

– Vår råvara testas av kommersiella aktörer inom flera olika branscher. Kiselalgsskal har visat sig kunna öka kapaciteten i litiumjonbatterier och solpaneler, de prövas som ingrediens i sårvård och biofiltrering. Men det kräver en större algproduktion. Än så länge drivs vi av bidrag, lån och riskkapital, men vi ser att det finns potential att bli vinstgivande inom två år.

Vad har du personligen för relation till havsmiljön?

– Jag är gammal simmare som gillar dykning och brinner för miljöfrågor. Jag känner frustration över att man i onödan släpper ut föroreningar som skadar hav, djur och växter och påverkar vår hälsa negativt. Det känns extra roligt att fokusera på hållbarhet nu när jag har barn som jag vill ska ha det bra efter mig.

SOFIE ALLERT

GÖR: Vd för Swedish Algae Factory med 17 anställda.

ÅLDER: 34 år.

BOR: Torslanda.

KARRIÄR: Bioteknisk ingenjör vid Chalmers, masterexamen i affärsutveckling och entreprenörskap, Chalmers entreprenörskola. Grundade Swedish Algae Factory 2016. Talare vid FN:s konferens för havsmiljö 2017, och The Nobel Week Dialogue 2018. Vinnare av Postcode Lotteries Green Challenge 2019. 

Förebild: Våra alger framförallt. Jag har även mycket släktingar som drivit eget, bland annat åkeri, snickeri och kalkningsverksamhet. 

Fritid: Hitta på saker med min tvååriga dotter och sambo. Dyka, simma, allt med havet.

Algfabriken Swedish_Algae_Factory.
Algfabriken Swedish Algae Factory. Foto: Swedish Algae Factory