Maja Kalén, medlemsrådgivare som tillsammans med kollegan Monica Amante sköter Facebooksidan, tror att en anledning till att antalet gillare ökat så snabbt beror på att de försöker vara aktiva och ofta lägga ut nya saker.
- Viktigt är nog också att vi är aktiva när det gäller att svara på kommentarer och på frågor vi får i meddelanden, att folk vet att vi finns där, läser och svarar ganska omgående, säger Maja Kalén.
En tanke med Facebooksidan är att den, utöver bland annat Unionens medlemsrådgivning, ska vara en ytterligare kanal till medlemmar och andra där man bemöter positiva och negativa synpunkter och snabbt ger svar på enklare frågor som vad ett kollektivavtal är och vad som gäller i fråga om semestertillägg exempelvis. Om man får mer personliga frågor hänvisar man till rådgivningen, eller till a-kassan.
- Mest frågor är det om Unionens inkomstförsäkring och om a-kassan, vilket berör och engagerar många, och det är också när det gäller det som vi får ta emot mest kritik. Det kan vara att man missförstått inkomstförsäkringens regler eller att man är missnöjd med den ersättning man får från a-kassan. Då försöker vi vänligt ge saklig information. Men eftersom a-kassan tillhör ett annat bolag måste vi hänvisa dit.
Om tanken var att möjligheten att kommunicera med förbundet via Facebooksidan skulle minska trycket på medlemsrådgivningen - så har det inte blivit så, enligt Maja Kalén.
- Det är inte något vi har mätt men min personliga uppfattning är att det inte är så. Men så gör vi ju också lite olika saker. Och genom Facebooksidan når vi ut till fler medlemmar och uppmuntrar till mer kommunikation med förbundet så att fler hör av sig med frågor och kommentarer.
Vid årsskiftet 2012/2013 hade Unionens Facebooksida 5 000 gillare, i skrivandes stund är de 33 279
- Årets mål var att vi skulle få 32 000 gillare, vilket vi nu alltså redan har uppnått. Så nu får vi sätta upp ett nytt mål, vilket så klart är jättekul, säger Maja Kalén.
34 miljoner gillare
Även om Unionens facebooksida snabbt ökat i popularitet så är det en bra bit kvar till giganterna på området.
- Flest antal fans i världen, drygt 34 miljoner gillare eller "likes", har enligt Facebookskolans statistik Nike Fotboll medan Zlatan Ibrahimovics Facebooksida gillas av 13 miljoner. En annan gigant är Google Chrome som redovisar nästan 17 miljoner ”likes”.
- På en lista som visar vilka sidor som har flest svenska fans ligger tv-serien Solsidan i topp, med drygt 590 000 fans, följt av Spotify som nästan 495 000 gillar. Bland organisationerna är Värdsnaturfonden WWF mest populär, med nära 333 000 gillare.
- En egen snabbkoll på nätet visar att medan Unionen just nu har 33 279, så har andra stora förbund som Kommunal 19 047 gillare och IF Metall 6 594 fans.