• Foto: Colourbox

Många pratar jobb i sociala medier

Publicerad 6 oktober 2015, kl 10:55

Händer det att du nämner jobbet på sociala medier? Om svaret är ja är du inte ensam, visar en kommande avhandling från Stockholms universitet.

På Facebook, Twitter och LinkedIn håller vi vänner och bekanta uppdaterade om vårt privatliv, men det är snart lika vanligt att vi delar med oss information kopplat till vårt arbete, visar ny forskning från Stockholms universitet. Vi delar exempelvis gärna arbetsgivares inlägg om aktiviteter och kampanjer, liksom forskning och artiklar som på något sätt rör vårt jobb.

Rapporten fokuserar främst på idédrivna organisationer, en sektor där de anställda kan antas dela värderingar med sin arbetsgivare. Resultatet visar att statusar om jobbet är väldigt vanligt inom sektorn, men beteendet finns även på andra arbetsplatser. Entreprenören är exempelvis en aktör som är benägen att använda sitt sociala nätverk för att stärka det egna företagets mål.

Vad är det då som gör att vi delar med oss av vår arbetsgivares synpunkter och värderingar? Enligt avhandlingen är de mest pådrivande faktorerna arbetsgivare som direkt eller indirekt uppmanar anställda att dela information på sociala medier, och ett outtalat grupptryck från engagerade kollegor som är aktiva online.

För arbetsgivarens del är det nästan alltid positivt att anställda sprider information i sina personliga nätverk. Det skapar trovärdighet och bidrar till varumärkesbyggande. Och andra sidan sker mycket av interaktionen på sociala medier utanför arbetstid, vilket suddar ut gränsen för vad som är arbete och vad som är fritid. Det breddar också synen på vad som ingår i arbetet och vad som är personligt engagemang. 

Lediga jobb
  • Läs även...

    Inlåsning kan leda till depression

    En fjärdedel av anställda riskerar att inte kunna byta jobb den dag de vill. En sådan känsla av inlåsning kan leda till sämre hälsa och till och med depression, visar ny forskning.

  • Läs även...

    Drabbad av bore out

    Har du så lite att göra på jobbet att du blir håglös? Så känner många kontorsanställda i dag. Men det är inget man talar högt om, trots att ”bore out” till och med kan göra dig sjuk.

  • Läs även...

    Så bör facket hantera sexuella trakasserier

    Arbetsgivaren är ansvarig för att förhindra sexuella trakasserier på jobbet. Men hur ska det lokala facket agera? Den frågan ger TCO svar på i en ny handbok.

  • Läs även...

    Svårare att göra ett bra jobb under krisen

    Hälften av de privatanställda tjänstemännen upplever att det blivit svårare att göra ett bra jobb under coronapandemin. Många hemmajobbare har även problem med arbetsmiljön och tycker att de har för lite kontakt med kollegorna.

  • Läs även...

    Sexköpet raderade ut varumärket Paolos

    Paolo Robertos sexköp fick enorma konsekvenser för de anställda på Evanoff group. När varumärket Paolos raderades ut över en natt fick allt arbete inriktas på att hantera krisen. I dag, fem veckor senare, är deras arbetsmiljö fortfarande påverkad av det som hände.

  • Läs även...

    Forskning ska förbereda oss på nästa kris

    Hur kommer det sig att vissa företag i Sverige lyckas ställa om snabbt i kris? Det ska forskare ta reda på i ett av nio projekt som fått forskningsmedel av AFA Försäkring för att studera effekterna av coronakrisen.

Nyhetsbrev

Prenumerera

Håll dig uppdaterad med färska nyheter från Kollega.