• Att bygga elbilar kräven ny kompetens. Förra året visade Nevs upp en ny display och nödstopp för motorn i en eldriven Saab. Foto: Björn Larsson Rosvall / TT

Nevs söker ny kompetens

Publicerad 17 september 2015, kl 16:32

Efter en oviss framtid med en ettårig rekonstruktion, blev det under våren klart att Nevs kunde tuta och köra. Nu verkar biltillverkaren gå mot betydligt ljusare tider och planerar att nyanställa 150 personer. Men en fordonsindustri i förändring kräver ny kompetens.

Ronnie Hermansson, Unionens klubbordförande på Nevs, tror att det i nuläget främst gäller rekrytering av tjänstemän då man bemannar för att teckna nya kontrakt med externa parter. Dessutom behövs arbetskraft för att planera utvecklingen av en ny bilmodell i den fabrik som Nevs bygger i Kina. Men rekryteringen kan även komma att gälla produktionen framöver.

- Nu anställer man i en takt av tio till 15 personer i veckan. Det är mycket aktiviteter igång, säger Ronnie Hermansson.

Bland annat står representanter från Nevs på tågstationen i Trollhättan och gör reklam och informerar för att värva lokalt. Den västsvenska staden har en hel del invånare som jobbar inom fordonsindustrin men som pendlar till Göteborg.

- Problemet i dag är att det är tre aktörer som rycker i den här kompetensen, utöver våra konsultbolag. Dels har vi Volvo Cars i Göteborg, dels CEVT, som Volvo har med Geely och sedan är det vi. Många av de som jobbar på CEVT är vår gamla personal. Även om det finns bra kommunikationer mellan Trollhättan och Göteborg så kostar det tid att pendla.

Men enligt Ronnie Hermansson behöver man inte nödvändigtvis ha kompetens från fordonsindustrin för att vara intressant. I dag och framöver handlar en stor del av tillverkningen om hållbarhet, inte minst då Nevs satsar på elbilar.

- En annan del som växer och som kommer att växa kraftigt under de närmaste åren är infotainment, själva kommunikationsbiten i bilen. Till exempel självkörande bilar.

- Det är en ny kategori människor som man behöver få in framöver och det är många förändringar på gång i fordonsindustrin. Det gäller att vara med, det är nu det händer.

Förra året sade Nevs upp 155 personer, men att man nu skulle kunna återanställa uppsagd personal är förmodligen inte fallet eftersom det då i första hand var produktionspersonal som sades upp. I nuläget är man ungefär 200 tjänstemän av totalt 350 anställda.

Lediga jobb
  • Läs även...

    Många tror de får betala själva

    Drygt 40 procent av de privatanställda tjänstemännen upplever att de snart kommer att behöva en vidareutbildning som de inte räknar med att arbetsgivaren ska stå för.

  • Läs även...

    Unionen kräver fler satsningar på kompetens

    Regeringen satsar 20 miljoner kronor på korta högskolekurser som ska locka medelålders till vidareutbildning. Unionen välkomnar pilotprojektet.
    – Det är bra att man gör något men det är inte tillräckligt, säger Henrik Ehrenberg, samhällspolitisk chef på Unionen.

  • Läs även...

    Ständiga omorganisationer sliter på medarbetarna

    7 av 10 tjänstemän har varit med om en omorganisation det senaste året. Målet brukar vara att bli effektivare och lönsammare. Men för personalen är förändringarna ofta slitsamma.

  • Läs även...

    Även tjänstemännens jobb i fara på Volvo

    Försvinner produktionsjobb på Volvo drabbas också tjänstemännen. Dock inte i lika hög utsträckning, säger Unionens klubbordförande i Olofström.

  • Läs även...

    Uppgradera dig till ledare 3.0

    Det är tufft att vara chef – men det blir tuffare. I framtiden måste du vara snabbrörlig, transparent, mjuk och coachande. Det finns bara en väg att gå – mot kompetensutveckling.

  • Läs även...

    Jobb i batterifabrik välkomnas av Unionen

    Västerås och Skellefteå drog vinstlotterna när Northvolt beslutade sig för var de ska lägga sin batteritillverkning. Medan huvudfabriken hamnar i Skellefteå, vilket beräknas ge mellan 2 000 och 2 500 jobb, förläggs utvecklingen till Västerås.

  • Läs även...

    80 miljoner jobb hotas av klimatet

    Den globala uppvärmningen väntas leda till svårare arbetsförhållanden och lägre produktivitet. Totalt beräknas 80 miljoner heltidsjobb försvinna fram till 2030, visar en färsk rapport från den internationella arbetsorganisationen, ILO.

  • Läs även...

    Brist på arbetskraft leder till övertid

    Samtidigt som sysselsättningen ökar råder det fortfarande stor brist på kvalificerad personal på många företag. Vilket leder till mer övertidsarbete, enligt en ny undersökning från Unionen.

  • Läs även...

    Ljus framtid för välutbildade

    Arbetsmarknaden är fortsatt het för personer med utbildning. För ingenjörer, tekniker och systemutvecklare ser det riktigt ljust ut. Men högkonjunkturen är på väg att mattas av.

Nyhetsbrev

Prenumerera

Håll dig uppdaterad med färska nyheter från Kollega.