Ny på jobbet? - lär dig de dolda koderna

Publicerad 14 juni 2005, kl 08:00

Grattis till det nya jobbet! Nu ligger äventyret framför dig med karriär, självförverkligande och nya vänner. Men till äventyr hör också risker och strapatser.
Här kommer en liten överlevnadsguide.

Dagens arbetsplats är komplex och kan betraktas som ett litet samhälle i sig. Här finns tydliga hierarkier och regelsystem, såväl som outtalade normer och rättesnören. Kännedom om båda dimensionerna är viktig för att du ska komma till rätta på din nya arbetsplats. Det som var korrekt på ditt förra jobb kan vara förkastligt på ditt nya.
-När man börjar på en modern arbetsplats får man ofta sifferkoder till olika rum i byggnaden.

Lär även de kulturella koderna
Symboliskt kan man säga att man också behöver en uppsättning av de kulturella koder som gäller, säger Christer Eldh, etnolog på den tvärvetenskapliga institutionen service management i Helsingborg, som är en del av Lunds universitet.
Christer Eldh forskar bland annat kring betydelsen av de sociala mekanismerna på olika arbetsplatser och hur de påverkar medarbetarna.
Han ger exempel på olika typer av sociala koder som kan vara viktiga.
-Det kan vara en sån trivial sak som vem som sitter var i fikarummet och att man kan bli betraktad som oförskämd om man sätter sig på fel plats. Eller att man tar en penna för mycket från materialskåpet, säger han.
Ett annat exempel är föreställningar om genus. Vad som kan tillhöra självklar jargong på ett ställe kan betraktas som sexuella trakasserier på ett annat. Andra uttryck för kommunikativa normer kan gälla kontakten med chefen. Bör man regelbundet redovisa vad man gör, eller springer man bara och stör?
-Övertramp kan ibland ge dramatiska effekter, säger Christer Eldh.
Man kan välja att se utmaningarna med ett nytt jobb utifrån två aspekter: en karriärmässig och en social.
Givetvis påverkar dessa aspekter varandra, i både positiv och negativ mening. Det som gynnar karriären gagnar ibland hur du smälter in i gänget, men ibland inte.

Nätverket är viktigt för dig
Genom att bygga nätverk skaffar man sig både anförvanter och en plattform för karriär, menar Nina Jansdotter, coach, beteendevetare och medlem i nätverket Nordic Coach Federation (NCF).
-En duktig nätverksbyggare hjälper också fram andra i karriären och blir omtyckt och hjälpt på köpet. Jag kallar det "Givers gain", att ge och samtidigt få, säger hon.
Första intrycket man ger är naturligtvis viktigt, även om det inte är av oåterkallelig betydelse. Nina Jansdotter rekommenderar att man ligger lite lågt i början och observerar vad som gäller. Hon jämför med barn som kommer till en ny miljö som till exempel ett nytt dagis, och först håller sig observerande i bakgrunden innan han eller hon ger sig in i leken. Här handlar det snarare om att gå på sin intuition än att göra några avancerade analyser, menar hon.
-Första känslan stämmer ofta. Men man ska minnas att någon kan ha en dålig dag och därför inte vara för snabb med att dra slutsatser om folk, säger hon.
Nina Jansdotters kardinaltips för att komma in på arbetsplatsen och lära sig alla uttalade och dolda regelsystem, är att skaffa sig en form av mentor, det vill säga en erfaren arbetskamrat som kan tipsa en om vad som är rätt och fel. Har man turen att hitta ett sådant stöd utfaller vänskapen lätt till dubbel belåtenhet, eftersom "mentorn" ofta finner glädje i att själv bli respekterad och betydelsefull genom sina erfarenheter.
-Det gäller att vara väldigt aktiv själv. Vi är vana vid att bli omhändertagna, men på dagens arbetsplats finns det inte säkert någon som har tid att komma och visa en till rätta. Det får man kanske ordna själv, säger Nina Jansdotter.
På Manpower är de anställda något av proffs på att etablera sig på ett nytt jobb, eftersom man "hyrs ut" till olika arbetsplatser, för en tid som kan vara från någon dag till ett par år.
-Vårt tips är att inte ta för stor plats i början men att våga ställa frågor och vara lyhörd. Att vara ödmjuk utan att trycka undan sin personlighet och pejla läget i början, säger Maria Thelin, personalansvarig för HTF-ansluten personal som jobbar inom kontor och ekonomi.

Svordomar och ironi passar inte
-Sen ska man inte ha för höga förväntningar på sig själv i början, för det har ingen annan heller, tillägger hon.
När det gäller sociala koder nämner Maria Thelin särskilt vikten av att passa sitt språk. Svordomar och ironi rekommenderas INTE - i alla fall inte förrän man lärt sig vad som är gångbart. Att komma för sent är också tabu och det är därtill viktigt att lära sig vilka områden som är tillåtna att beträda. Har cheferna ett eget mötesrum är det kanske inte där du ska sätta dig med din medhavda lunch första dagen...


Nina Jansdotters tre grundtips:

1 Observera
Håll en låg profil i början, se och lär hur det fungerar. Observera hur andra med liknande arbetsuppgifter som dina beter sig. Prata med chefen om vad som förväntas av dig.
2 Bygg nätverk
Skaffa dig vänner inom olika avdelningar på arbetsplatsen. Var aldrig snål med hjälp så blir du själv hjälpt. Den som inte skyr några medel för sin egen karriär blir lätt själv överkörd. Social kompetens är i regel minst lika viktig som yrkesskicklighet.
3 Var aktiv så du syns
Tänk på att få har tid att ta sig an dig i början. Var aktiv själv såväl socialt som karriärmässigt. Bjud på kaka. Initiera egna projekt, gärna sådana som går över flera avdelningar. Kavla upp ärmarna och visa resultat. Nina Jansdotter skiljer på "stigfinnaren", som själv letar sig fram till lösningar, och "rumpnissen", som sitter på rumpan och väntar.
...men glöm inte jantelagen
Klart du ska synas och hävda dig, men lite finkänslighet och finess skadar inte. Blir alltför många avundsjuka är skitsnacket snart igång...


Viktiga sociala koder:

Vem sitter var i fikarummet? Kolla in eventuella revir så undviker du pinsamma situationer och sneda blickar när du slår dig ner.
Vilka läger finns? På många arbetsplatser finns olika intressefraktioner och allianser som ibland är fientliga mot varandra. De vill gärna ha dig på sin sida, men undvik att ta ställning. Det är bättre att ha en neutral relation till alla.
Vilka hierarkier finns? Vem är egentligen chef över vem? Och vem bestämmer egentligen? Vilka andra, mer otydliga hierarkier är av betydelse?
Klädsel.
Är det OK att klä sig som man vill eller är det någon klädkod som gäller? På ena stället förväntas kanske viss individualism, medan en mer korrekt klädsel är normen på ett annat.
Relationer
Ifall du blir kär i någon, ta reda på vad företagets regelverk säger. På många arbetsplatser kan ena partnern avskedas om relationen uppdagas. Och gissa vem av er som får gå när det är du som är den nyanställde.
Jargong. Undvik svordomar, ironi och sexskämt. Åtminstone tills du vet var nivån på snacket ligger...Skryt, skitsnack och gnäll bör du strunta i även när du vet var nivån ligger.
Grad av samvaro utanför jobbet.
Hur mycket folk umgås på fritiden är intressant. På vissa ställen antas du följa med på en öl med jämna mellanrum för att vara en i gänget, på andra kanske du anses påträngande när du vill ut och festa med arbetskamraterna.
Kontakt med chefen. Ibland förväntas du rapportera till chefen var och varannan minut samt ställa frågor kring alla oklarheter. Och ibland blir du betraktad som störig när du gör det.

    Lediga jobb
    • Läs även...

      Hemmajobb upplevs som hot

      Att anställda jobbar hemifrån eller kommer sent och går tidigare, kan upplevas som oerhört provocerande. Forskare vid Lunds universitet har undersökt varför chefer och kollegor känner sig hotade av det allt flexiblare arbetslivet.

    • Läs även...

      IT-bolaget som vill bli bäst på jämställdhet

      På IT-bolaget IFS World har man bestämt sig för att bli bäst i klassen på mångfald och jämställdhet – utan kvotering. Bland annat genom att medarbetarna uppmuntras att ifrågasätta alla normer.

    • Läs även...

      Att komma ut gång på gång

      Att vara öppen med sitt privatliv på jobbet kan vara tufft. Särskilt om du byter jobb ofta – då måste du komma ut flera gånger. Håkan Andersson vet – och kan ge råd.

    • Läs även...

      ”Skvaller finns överallt”

      För fem år sedan skulle Lena, som är chef, ha dragit igång ett förändringsarbete för att få slut på skitsnacket bland medarbetarna. I dag är hennes strategi enklare – hon sätter sig helt enkelt bland dem.

    • Läs även...

      RFSL lär ut hbtq i arbetslivet

      RFSL vill skynda på utvecklingen och har startat en webbutbildning om hbtq i arbetslivet.

    • Läs även...

      Din mamma jobbar inte här!

      Anonyma, arga lappar sitter inte bara i den gemensamma tvättstugan. De är också vanliga i pentryt på jobbet. Här är de beteenden hos kollegorna som stör oss mest – och hur man hanterar dem bäst.

    Nyhetsbrev

    Prenumerera

    Håll dig uppdaterad med färska nyheter från Kollega.