Reglerna, som beslutades av riksdagen förra våren, innebär att den som söker jobb måste lämna in en rapport till Arbetsförmedlingen varje månad, där det framkommer vad man gjort för att ta sig ur sin arbetslöshet. Rapporterna ska utgöra grund för de samtal Arbetsförmedlingens handläggare sedan håller med arbetssökande.
Om en arbetssökande missköter sig, exempelvis genom att inte söka anvisade jobb, eller skickar in sin aktivitetsrapport för sent, ska Arbetsförmedlingen rapportera detta till a-kassan som sedan vidtar åtgärder. Därefter införs en åtgärdstrappa i fem steg, varav det första består av en varning. I sista steget blir den sökande helt av med sin ersättning.
Rapporterna från Arbetsförmedlingen till a-kassorna har fördubblats sedan i september. Antalet sanktioner från a-kassan har dock inte hängt med i samma takt, visar en ny rapport från IAF. I januari valde Unionens a-kassa att pröva hälften av de ärenden som kom in och gav en varning i 79 procent av fallen. Livs a-kassa varnade samtliga ärenden som prövades medan Hotell- och restaurangfackets kassa varnade 70 procent.
Till och med juni hade arbetslöshetskassorna fattat beslut i 445 fall, där ersättningen helt skulle upphöra för de arbetssökande.
Fakta
Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) är en statlig myndighet som utövar tillsyn över arbetslöshetskassorna och Arbetsförmedlingens handläggning av ärenden som har samband med arbetslöshetsförsäkringen.