Hoppa till huvudinnehåll
Avtal

Nya samtal om omställningsavtal

PTK och Svenskt Näringsliv ska ännu en gång försöka komma överens om ett nytt omställningsavtal för privata tjänstemän. Trots att det är långt ifrån första gången de möts vid förhandlingsbordet tror bägge parter på goda chanser att lyckas den här gången.
Linnea Andersson Publicerad
Cecilia Fahlberg och Christer Ågren.
Unionens och PTK:s ordförande Cecilia Fahlberg med Svenskt Näringslivs Christer Ågren, inför det att omställningsförhandlingarna inleddes 2011. Foto: Bertil Ericsson/TT

I stort handlar förhandlingarna om att arbetsgivarsidan vill att kompetens ska spela en större roll jämfört med anställningstid vid neddragningar. Att sist in först ut inte ska vara hugget i sten vid uppsägningar på grund av arbetsbrist. I utbyte vill tjänstemannafacken att arbetsgivarna satsar mer pengar på kompetensutveckling så att det blir lättare att byta jobb även mitt i arbetslivet.

Parterna har flera gånger försökt få till en förändring av det nuvarande avtalet, men aldrig lyckats komma överens. Sista gången förhandlingarna ajournerades var i december 2013. Den här gången är målet att ett nytt avtal ska var klart under hösten 2015. 

Frågan är vad som är annorlunda den här gången mot de tidigare gånger då förhandlingarna har strandat?

Christer Ågren, vice vd på Svenskt Näringsliv, tror att insikten om fördelarna med att hitta en överenskommelse är större och mognare den här gången.

– Att det sker just nu beror i min värld helt enkelt på att det är frågor som är viktiga för bägge parter. Det är absolut realistiskt att vi ska träffa ett nytt avtal under 2015, annars hade vi inte gjort det här, säger Christer Ågren.

Niklas Hjert, som leder PTK:s förhandlingschefsgrupp och är förhandlingschef på Unionen, är inne på samma spår. Det är så klart inte någon idé att komma till förhandlingsbordet i precis samma läge som man gjorde förra gången, men hans uppfattning är att båda sidor är beredda att röra på sig.

Enligt Niklas Hjert är de krav och förslag som PTK lämnade i de tidigare förhandlingar minst lika angelägna nu som då. Kanske till och med mer angelägna i dag i och med att effekterna av digitalisering och rationalisering börjar synas på tjänstemannasidan.

– Många tjänstemannajobb kommer ersättas av datorer och maskiner och då ökar behovet av kompetensutveckling för att kunna byta jobb mitt i livet. Det är oerhört angeläget och en av de viktigaste frågorna för att skapa trygghet för medlemmarna, säger Niklas Hjert.

Dessutom är det viktigt för PTK att de även har den nuvarande regeringens stöd, eftersom flera av deras förslag på lösningar kräver förändringar i exempelvis studiemedelssystemet.

Om det finns någon enskild fråga som PTK respektive Svenskt Näringsliv inte är villiga att backa från vill varken Niklas Hjert eller Christer Ågren kommentera. Men för Niklas Hjert är det en självklarhet att ett nytt omställningsavtal måste innehålla de förbättringar som PTK har föreslagit.

– Vi kommer också att värna om det lokala fackets roll, som är oerhört viktig, i neddragningsförhandlingar.

På frågan om de har några farhågor svarar Niklas Hjert att tillfället är viktigt eftersom man inte kan ta om förhandlingarna hur många gånger som helst och göra det med trovärdighet. Christer Ågren säger att det inte går att utesluta att även denna omgång blir utan framgång.

– Det är som alltid. Man ska inte ropa hej förrän man är över bäcken, säger Christer Ågren.

Omställningsavtal & PTK

Omställningsavtalet omfattar över 32 000 företag med sammanlagt 850 000 privatanställda tjänstemän som är anslutna till Trygghetsrådet (TRR). Avtalet, som även gäller dem som inte är med i facket, ger rätt till stöd och i vissa fall ersättning till den som blir av med jobbet på grund av arbetsbrist.

Såväl PTK som Svenskt Näringsliv vill få till vissa förändringar i det nuvarande avtalet.

PTK
Privattjänstemannakartellen är en samverkansorganisation för 25 fackförbund som representerar 750 000 privatanställda tjänstemän. Störst är Unionen.

Ordförande är Cecilia Fahlberg, tillika Unionens ordförande.

PTK, TRR

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Avtal

Anställda hos callcenter kräver högre lön

Höjd lön. Det är den viktigaste frågan för anställda i callcenterbranschen – där många tjänar mindre än 24 000 kronor. Inställningen till arbetstidsförkortning är splittrad, enligt Kollegas koll med förtroendevalda.
Ola Rennstam, David Österberg Publicerad 13 oktober 2025, kl 06:01
Hörlurar och tangentbord
Snart löper kollektivavtal för callcenterbranschen ut. Medlemmarna kräver högre lön och kortare arbetstid. Colourbox

Den 31 oktober ska ett nytt kollektivavtal vara på plats för callcenterbranschen. Och just nu pågår intensiva förhandlingar mellan Unionen och Almega Tjänsteföretagen. Precis som tidigare avtalsförhandlingar är frågan om arbetstidsförkortning den största stötestenen.

Emanuel Turesson. Foto: Privat.

Den rundringning som Kollega gjort bland förtroendevalda visar dock att höjda löner är den viktigaste frågan för branschens medlemmar och något man hoppas att Unionen prioriterar i förhandlingarna.

– Både en höjning av lägsta lönen samt en större pott för att kunna fördela, sedan är förändringen av reglerna kring lägstalönen månadsvis den främsta frågan för många av våra medlemmar, säger Emanuel Turesson, ordförande för Unionenklubben på Transcom i Örebro.

Han får medhåll av Fanny Andersdotter, förtroendevald på Releasy.

– Lönerna är en väldigt het fråga hos oss. I klubben får vi mejl varje år från medlemmar med frågor om hur vi arbetar för att höja lönerna. De flesta har lägstalönen eftersom nyanställda automatiskt hamnar på lägstalönen.

Vill slopa 24-årslönerna

Björn Axelsson, klubbordförande Transcom
Björn Axelsson. Foto: Privat.

En annan fråga som de förtroendevalda är eniga kring är att slopa är de så kallade 24-årslönerna, det vill säga att medarbetare som är yngre än 24 år har en lägre lägstalön.

– Frågan om att införa en lönetrappa istället för att ha konceptet med 24-årslön är något jag personligen tagit upp eftersom 24-årslön missgynnar många av våra yngre medlemmar, säger Björn Axelsson, ordförande för Unionenklubben på Transcom i Eskilstuna.

Enligt Fanny Andersdotter har man försökt slopa 24-årsgränsen redan i förra avtalsförhandlingen.

– Många var jätteglada åt att den kunde försvinna. Även Almega tyckte att det var en bra idé, men de ville inte ha lägstalönen för 24-åringar som lägstalön för alla, så därför fick den vara kvar.

”Hellre högre lön än kortare arbetstid”

Ett av Unionens tyngsta krav i årets avtalsrörelse är som sagt arbetstidsförkortning, vilket man också lyckats få in alla de tecknade avtalen. Genom at avstå 0,5 procent i löneutrymme har Unionenmedlemmarna fått en extra dag ledigt per år.
När det gäller arbetstidsförkortning skiljer sig synen mellan de olika företagen. På Transcom vill medlemmarna hellre se högre lön än kortare arbetstid.

– Alla låginkomsttagare, i alla fall i den här branschen, hade hellre tagit 0,5 procent lönelyft än en extra ledig dag eftersom det leder till mer ekonomisk stabilitet, säger Björn Axelsson.

Han menar att arbetstidsförkortning skrämmer en del medlemmar eftersom det ger mindre pengar i plånboken. 

– I vår bransch styrs inkomsten mycket av försäljning och OB, så en arbetstidsförkortning kan upplevas negativt för branschen. Jag har dock uppfattningen att majoriteten skulle känna att arbetstidsförkortning hade varit bra för deras välmående.

Emanuel Turesson är inne på samma linje.
– Arbetstidsförkortning är en viktig fråga på längre sikt men då många av våra medlemmar är yngre så är den handlar den viktigaste frågan om en höjning av lägstalönen. Arbetstidsförkortning är inte alls prioriterad av en majoritet av våra medlemmar. Övertid vid deltid är viktigare.

Jobbar storhelger och klämdagar

På Releasy välkomnas frågan om arbetstidsförkortning av många medlemmar, de förtroendevalda har fått en hel del frågor kring vad det skulle innebära.

– När vi har svarat på det så har det blivit positivt mottaget och det ligger nästan lika högt prioriterad som lönefrågan.

Så om 0,5 procent av löneökningen skulle användas till att korta arbetstiden skulle det vara okej med medlemmarna?

– Ja, det har det inte varit mycket snack om. Jättemånga har frågat efter kortare arbetstid. En del har kommit till oss från industrin och där har de kortare arbetstid. Vi har inget av det. Vi jobbar på klämdagar och har ofta öppet på storhelger också.

Stark strejkvilja bland medlemmarna

Fanny Andersdotter
Fanny Andersdotter. Foto: Marco Glijnis.

När det gäller strejkviljan intygar samtliga förtroendevalda att den stark.

– Medlemmarna är helt på för att fajtas för ett kollektivavtal. Vi var på gränsen till strejk under förra förhandlingen. Många frågade om vi skulle gå ut i strejk när datumet för kollektivavtalet hade passerats. Det är bra att ha taggade medlemmar som verkligen vill se en förbättring, säger Fanny Andersdotter.

Det gäller även medlemmarna på Trancoms olika kontor, enligt Emanuel Turesson.
– Kollektivavtal väldigt viktigt för våra medlemmar och om det skulle behöva komma till den punkten står vi väl förberedda. Alla vill undvika en strejk. Men med risk för att utmana ödet, den är stark, säger han.

Kollega har sökt representanter i delegationen för callcenterbranschen men de har avböjt att kommentera avtalsförhandlinagrna.

Unionens viktigaste avtalskrav:

  • Löneökningar med 3,0% för 2025 och 2,5% för 2026. 
  • Höjning av avtalets lägsta löner.
  • Avsättning till arbetstidsförkortning.
  • Övertidsersättning för deltidsanställda som utför arbete utanför sitt ordinarie arbetstidsmått.  ¨

Källa: Unionen

Tjänar drygt 20 000 kronor

  • I det avtal som löper ut sista oktober finns två lägstalöner.
  • Den som har fyllt 20 år tjänar som lägst 20 483 kronor.
  • Den som har fyllt 24 år tjänar som lägst 23 746 kronor.
  • Många arbetsgivare i callcenterbranschen använder avtalens lägsta tillåtna löner som tak. Det innebär att en nyanställd tjänsteman går in på lägstalönen, oavsett ålder och tidigare erfarenhet.