Årsskiften innebär ofta att vi funderar över var vi befinner oss i livet. Var vi befann oss för ett år sedan och hur vi vill att framtiden ska se ut. Kanske känner du att det är dags för nya utmaningar i form av ett nytt jobb?
Första steget för att utveckla dig professionellt är att ta reda på vad du har gjort tidigare, vad du kan och vad du vill. Det kan vara bra att gardera hur bra du är på det som du har gjort tidigare i ditt yrkesliv. Det är lätt att rada upp allt du har gjort utan att reflektera över hur kompetent du är på området.
I nästa steg bör du fundera över i vilka arbetsgrupper och med vilka chefer du har fungerat och trivts. Vad har du själv haft för roll och vilka egenskaper, färdigheter och drivkrafter vill du lyfta fram?
Vilka värderingar vill du att din arbetsgivare ska ha? Även om du trivs med arbetsuppgifter och kollegor kan det vara svårt att få jobbet att fungera i längden om företagets värderingar krockar med dina egna.
Sista steget är att kartlägga dina kontakter och nyttja dem. 85 procent av alla jobb tillsätts via kontakter. Passa även på att kontakta arbetsgivare som intresserar dig.
10 tips för att få fart på karriären 2015
Inventera:
- Vad du har gjort, vad du kan och vad du vill.
- Vilka chefer fungerar du bäst med?
- Vilka drivkrafter, egenskaper och färdigheter har du?
- Saknar du någon kompetens du bör skaffa dig.
- Vilka är dina värderingar?
Agera:
- Kartlägg dina kontakter.
- Kontakta dem och intressanta arbetsgivare.
- Berätta för omvärlden att du söker nya möjligheter.
- Uppdatera din LinkedIn-profil
- Vad behöver du förändra i ditt liv för att få den karriär du önskar?