OECD har riktlinjer för hur globala företag får, och bör, bete sig när det gäller sysselsättning, arbetsmiljö, mänskliga rättigheter, facklig organisering, beskattning och miljö. Nu har LO, Saco, TCO tillsammans med förbunden tagit fram en handbok för riktlinjerna och översatt dem till svenska.
- Målet är ju att få svenska ombudsmän att aktivt använda sig av riktlinjerna, sa Kristina Henschen, kanslichef på LO-TCO Biståndsnämnd, under ett seminarium där handboken presenterades.
Det är regeringar som skriver under riktlinjerna, inte företagen själva. Hittills har 44 regeringar skrivit under. Och varje stat som skrivit under måste ha en kontrollinstans, som kallas för en nationell kontaktpunkt (vilket Kollega tidigare skrivit om). I Sverige är UD sammankallade till möten för kontakpunkten. Övriga närvarande är representanter från LO, Saco, TCO, IF Metall, Unionen, Svenskt Näringsliv och Svensk Handel. Dit kan till exempel fackförbund anmäla svenska multinationella företag som man anser inte följer riktlinjerna.
- Riktlinjerna är ett jätteviktigt verktyg för oss för att kunna ställa krav på företag som H&M och IKEA. Ingen av dem har till exempel ordet fackförening med i sina egen policy, säger Karin Jungerhem, internationell sekreterare på Handels som använt sig av dem i påtryckningar mot IKEA i Turkiet.
Mellan 2001 och 2013 har 148 fackliga ärenden lämnats in till de olika kontakpunkterna runtom i världen. Och av dem handlade knapp 67 procent om fackliga rättigheter. Endast två procent, eller tre faktiska fall, handlade om barnarbete.
Till den svenska kontaktpunkten har sammanlagt sju anmälningar kommit in. Den senaste kom 2013 och då var det organisationen Swedwatch som anmälde Mölnlycke som man ansåg avskedade anställda på företagets fabriker i Thailand godtyckligt genom att hävda att de varit inblandade i olagliga strejker. Den anmälan gick inte den nationella kontaktpunkten vidare med då man ansåg att parterna löst frågan själva.
Riktlinjerna är inte rättsligt bindande. Det kontaktpunkterna kan göra i sista hand är att skriva ett offentligt utlåtande, som också bör skickas till relevanta ministrar.
OECD:s riktlinjer
OECD:s riktlinjer antogs för första gången 1976. Och 2011 skedde den senaste uppdateringen. En nyhet då var att multinationella företag också har visst ansvar för leverantörskedjor och affärsrelationer. Riktlinjerna breddades också och omfattar numera arbetstagare i indirekta anställningsförhållanden och leverantörskedjan.