Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

”Oerhört svårt när inkomstförsäkringen försvann”

När Martin blev arbetslös räknade han med att snabbt hitta ett nytt jobb. Men tiden gick och ersättningen från inkomstförsäkringen tog slut. De blev ett hårt slag mot familjens ekonomi och Martins psykiska hälsa.
Kamilla Kvarntorp Publicerad 25 mars 2020, kl 11:55
Arbetslösa Martin har haft svårt att klara sig på ersättningen från a-kassan. Illustration: Linnea Blixt

Artikeln skrevs före coronakrisen. Den 30 mars presenterade regeringen och samarbetspartierna ett krispaket, som bland annat innehåller tillfälliga förändringar av a-kassan för att dämpa coronapandemins effekter på arbetsmarknaden.

Läs mer: Fler ska få mer i a-kassa

Martin hade jobbat med verksamhetsutveckling, som utredare, samordnare och projektledare på olika företag i nästan 30 år när han förlorade jobbet i april 2015.

– Det fanns inte ens i min tankevärld att jag kunde bli arbetslös. När det väl hände tänkte jag att det varar väl i några månader och det reder man.

Martin, som är gift och har tre barn, sökte mängder av jobb. Men med undantag för några kortare vikariat var han arbetslös i fyra år. Den första tiden blev inte inkomsttappet så stort. Medlemskapet i både a-kassan och Unionen gjorde att han fick ut 80 procent av sin tidigare månadslön på 35 000 kronor de första sju månaderna. Men därefter fick han bara ut ersättningen från a-kassan – 14 500 kronor efter skatt.

– Det blev oerhört kännbart när inkomstförsäkringen försvann. Vi har inte råd att betala fritidsavgiften för ett av barnen, köper aldrig nya kläder till barnen – vi köper inget nytt över huvud taget. Och vi har aldrig råd att bjuda hem någon. Jag har ätit väldigt mycket ärtsoppa genom åren. Jag har blivit fattig.

Sedan i maj förra året har han ett vikariat som handläggare i en kommun i södra Sverige, men inte ens när han har jobb kan han slappna av.

– När jag jobbar försöker jag komma i kapp ekonomiskt. Det är fruktansvärt jobbigt att tänka på att jag snart kanske går in i en ny arbetshetsperiod.

Hans nuvarande vikariat sträcker sig till den 1 juni.

– Efter det vet jag inte vad som händer.

Tack vare ett förskott på arv och att han och hans fru har kunnat använda omkring 100 000 kronor av sitt sparkapital har de kunna behålla huset. Men att både förlora sitt yrkesmässiga sammanhang och se sin privatekonomi rasa blev ett hårt slag för Martin. En period mådde han så dåligt att han tvingades söka hjälp.

– Jag blev psykisk nedbruten och hamnade i en depression. Den ekonomiska pressen var en viktig del i det. Jag funderade ju över hur vi skulle klara oss när ekonomin inte gick runt. Men jag nu har jag fått medicinering och samtalshjälp och mår bättre.

Martin heter egentligen något annat.

A-kassa

Unionens a-kassa tillbaka på normala väntetider

Medlemmar i Unionens a-kassa har fått vänta länge på ersättning det senaste året. Nu har man jobbat ikapp.
Lina Björk Publicerad 20 november 2023, kl 14:15
Till vänster fasadskylt till Unionens a-kassa, till höger en hand som håller i ett stoppur.
Tidigare i år hade Unionens a-kassa längst väntetid av alla a-kassor. Då var väntetiden för att få besked om ersättning 10 veckor - nu är den 5 veckor. Foto: Ola Rennstam/Colourbox.

Först var det en cyberattack, sedan ett ärendehanteringssystem som krånglade. Efter sommaren låg Unionens a-kassa rejält efter i handläggningstider och utbetalningar, vilket Kollega tidigare rapporterat om

Till slut ryckte a-kassornas tillsynsmyndighet IAF ut och startade ett ärende kring väntetiderna med ultimatumet: få ner handläggningstiderna till fem veckor innan december är slut, annars kan statsbidraget helt eller delvis dras in. Och enligt IAF: s senaste statistik har man lyckats med det. Den genomsnittliga väntetiden för att få besked om ersättning är nu fem veckor, att jämföra med 10 veckors väntetid efter sommaren. 

Samarbete och övertid lösningen

Enligt kassaföreståndaren Harald Peterson handlar resultatet dels om att handläggarna jobbat mer, dels tydliga veckomål och uppföljningar.

Harald Peterson
Harald Peterson Mattias Lindbäck

– Vi har jobbat mer men har också lagt in två återhämtningsveckor. Sedan har vi fått visst stöd från andra a-kassor, vilket har underlättat, säger han. 

Tidigare har medlemmar haft svårt att nå a-kassans handläggare då man endast haft en timmes telefontid per dag. 

Kommer medlemmar att kunna nå sina handläggare nu? 

–  Vi jobbar långsiktigt och bygger nu vidare för att bibehålla ett stabilt arbetsläge och där vi också kan stärka tillgängligheten.