Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

”Oerhört svårt när inkomstförsäkringen försvann”

När Martin blev arbetslös räknade han med att snabbt hitta ett nytt jobb. Men tiden gick och ersättningen från inkomstförsäkringen tog slut. De blev ett hårt slag mot familjens ekonomi och Martins psykiska hälsa.
Kamilla Kvarntorp Publicerad 25 mars 2020, kl 11:55
Arbetslösa Martin har haft svårt att klara sig på ersättningen från a-kassan. Illustration: Linnea Blixt

Artikeln skrevs före coronakrisen. Den 30 mars presenterade regeringen och samarbetspartierna ett krispaket, som bland annat innehåller tillfälliga förändringar av a-kassan för att dämpa coronapandemins effekter på arbetsmarknaden.

Läs mer: Fler ska få mer i a-kassa

Martin hade jobbat med verksamhetsutveckling, som utredare, samordnare och projektledare på olika företag i nästan 30 år när han förlorade jobbet i april 2015.

– Det fanns inte ens i min tankevärld att jag kunde bli arbetslös. När det väl hände tänkte jag att det varar väl i några månader och det reder man.

Martin, som är gift och har tre barn, sökte mängder av jobb. Men med undantag för några kortare vikariat var han arbetslös i fyra år. Den första tiden blev inte inkomsttappet så stort. Medlemskapet i både a-kassan och Unionen gjorde att han fick ut 80 procent av sin tidigare månadslön på 35 000 kronor de första sju månaderna. Men därefter fick han bara ut ersättningen från a-kassan – 14 500 kronor efter skatt.

– Det blev oerhört kännbart när inkomstförsäkringen försvann. Vi har inte råd att betala fritidsavgiften för ett av barnen, köper aldrig nya kläder till barnen – vi köper inget nytt över huvud taget. Och vi har aldrig råd att bjuda hem någon. Jag har ätit väldigt mycket ärtsoppa genom åren. Jag har blivit fattig.

Sedan i maj förra året har han ett vikariat som handläggare i en kommun i södra Sverige, men inte ens när han har jobb kan han slappna av.

– När jag jobbar försöker jag komma i kapp ekonomiskt. Det är fruktansvärt jobbigt att tänka på att jag snart kanske går in i en ny arbetshetsperiod.

Hans nuvarande vikariat sträcker sig till den 1 juni.

– Efter det vet jag inte vad som händer.

Tack vare ett förskott på arv och att han och hans fru har kunnat använda omkring 100 000 kronor av sitt sparkapital har de kunna behålla huset. Men att både förlora sitt yrkesmässiga sammanhang och se sin privatekonomi rasa blev ett hårt slag för Martin. En period mådde han så dåligt att han tvingades söka hjälp.

– Jag blev psykisk nedbruten och hamnade i en depression. Den ekonomiska pressen var en viktig del i det. Jag funderade ju över hur vi skulle klara oss när ekonomin inte gick runt. Men jag nu har jag fått medicinering och samtalshjälp och mår bättre.

Martin heter egentligen något annat.

A-kassa

Fyra månaders väntan på pengar från Unionens a-kassa

Stefan Eriksson från Borlänge och Maria Thorstensson från Göteborg har båda väntat i flera månader på pengar från Unionens a-kassa.
Lina Björk Publicerad 25 april 2024, kl 10:26
fasaden på Unionens a-kassa, sedlar och mynt
Unionens a-kassa har haft långa handläggningstider under hela förra året. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader på pengar. Foto: Mats Thorén/Shutterstock

De ringer och kopplas bort. De ringer igen och kopplas bort. 
Så beskriver medlemmar i Unionens a-kassa gången när de försöker få tag på sin handläggare för att få reda på när ersättning kan betalas ut. 

Maria Thorstensson skickade in sina papper till Unionens a-kassa i början av januari. På inloggat läge stod det att ärendet var ”under handläggning” men sedan hände ingenting. 

 – Jag blev skogstokig. Det gick inte att komma fram och när någon svarade bollades jag runt mellan olika personer. De beklagade bara att handläggningstiderna var långa, säger hon. 

Unionens a-kassa har dragits med långa handläggningstider under större delen av förra året. Till jul såg det bättre ut, men nu får den som väntar på ersättning ha tålamod i genomsnitt sju veckor. Det är längst av alla landets a-kassor. Och många medlemmar har väntat betydligt längre än så. 

– Det är ett helvete och en stress. Jag har maxat mina kreditkort och hade det inte löst sig så hade jag behövt låna pengar av vänner och bekanta. Men jag tänker på dem som står själva, hur går det för dem?
 

Unionens a-kassa JO-anmäld

Maria Thorstensson fick till slut besked efter 13 veckors väntan. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader. Han skickade in sitt arbetsgivarintyg i slutet av december, innan julledigheten. Hans arbetsgivare ansåg att det var bättre så att Stefan skulle slippa vänta på a-kassa. Även hans ärende fick titeln ”under handläggning” på myndighetens hemsida och på mejl svarade a-kassan att inget fanns att komplettera. Men sedan hände ingenting. 

Stefan Eriksson

– När jag sedan ringde och undrade vad som händer sa de att jag inte hade skickat in något arbetsgivarintyg. När jag påtalade att jag gjort det berättade de att man inte fick ställa ut det i förtid. De hade de ju kunnat säga direkt, säger han. 

Efter det fick Stefan Eriksson svårt att få tag på sin handläggare. Han fortsatte att ringa till växeln och hamnade i kö. Han har nu valt att anmäla Unionens a-kassa till Justitieombudsmannen. 

Efter att han blev uppsagd från sitt jobb har han sex månaders uppsägningslön. Det räcker en bit, men inte hur länge som helst. 

– Jag räknade med att klara mig till april, men sedan var det stopp. Att vänta fyra månader och med det besvär som a-kassan orsakat. Det är oacceptabelt, säger Stefan Eriksson. 

Hur ser förtroendet för Unionens a-kassa ut?

– Förtroendet är noll. Jag förstår inte att man kan behandla människor på det här sättet. 

Harald Peterson
Foto: Mattias Lindbäck

Enligt Harald Petersson som är kassaföreståndare på Unionens a-kassa har man aktivt arbetat med att få ned handläggningstiderna. Bland annat genom att anställa fler handläggare. 

– Vi får successivt in fler medarbetare som har utbildats och förstärker verksamheten. Vi har en utbildning på gång i Malmö och på vårt nya kontor i Örebro för medarbetare som började i mars. Så vi går mot en stabilare bemanning på sikt, säger han. 

 

Svårt få kontakt med Unionens a-kassa

För att frigöra tid för handläggningen av ärenden har Unionens a-kassa begränsat telefontiden till en timme om förmiddagen, för att nå sin utredare. Det har gjort det svårt att komma fram då många ringer samtidigt. 

–  Vi är medvetna om att det är köer i telefonväxeln. Vi har telefontid utöver det, där vi har externt stöd för att öka tillgängligheten. Sedan finns alltid möjligheten att skriva till oss i en inloggad miljö. Vi har också en chat som är bemannad under stora delar av dagen, säger Harald Peterson.  

Unionens a-kassa har ett pågående tillsynsärende hos Inspektionens för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) på grund av de långa handläggningstiderna.