Annons
Annons
  • Sara Thun, vd på Oh My, tror att kollektivavtal och schyssta villkor är en framgångsfaktor. Foto: Christian Gustavsson/Kristofer Hedlund

Oh My går mot strömmen - skriver nytt kollektivavtal

Publicerad 15 mars 2021, kl 09:43

De flesta företag i kommunikationsbranschen saknar kollektivavtal. Företaget Oh My har precis tagit fram ett nytt, uppgraderat – och menar att det är en väg till framgång.
– Vi ser det inte som en motsättning utan snarare att det går hand i hand, säger vd:n Sara Thun.

Betald terapi, ledigt för att gå till MVC, BVC och läkare, samt expressbetalning till frilansare.  

Det är några av de nya förmåner som medarbetarna på Oh My varit med om att ta fram i sitt nya kollektivavtal. I medie- och kommunikationsbranschen står många företag utan kollektivavtal, men Oh My har valt att gå en annan väg. 

– Att vara schysst är en grundpelare hos oss. Den har också visat sig vara en framgångsfaktor. Det har gått väldigt bra för Oh My under pandemiåret, säger Sara Thun, vd. 

"Handlar om långsiktig lönsamhet"

Bakgrunden till företagets strategi vilar på flera ben. Redan innan Oh My tecknade sitt första kollektivavtal ville företaget vara en god aktör och stå för bra värderingar. I dag gäller alltjämt det, men man ser också medarbetarnas lojalitet och välmående på jobbet som ett recept på framgång. 

– Det handlar om långsiktig lönsamhet. Det är medarbetaren som ska leverera något till våra kunder. Och känner sig inte medarbetaren motiverad så kommer den inte leverera lika bra. 

Man kan misstänka att vissa företag tänker att lönsamhet går före att ha bra villkor. Men ni tänker annorlunda? 
– Ja, vi ser det inte som en motsättning utan snarare att det går hand i hand. I rollen som vd, när man sitter i styrelsemöten, så pratar man ofta om siffror och vinstmarginal. Då kan det vara lätt att stirra sig blind på snabba lösningar för att få till bra lönsamhet, och då kanske schysst villkor och att tänka på medarbetare inte är det snabbaste sättet att tjäna pengar. 

Finns "glamfaktor"

I just medie- och kommunikationsbranschen är många företag inte anslutna till kollektivavtal. Sara Thun tror att det beror på flera saker.  

– Det finns en glamfaktor kvar i kommunikationsbranschen. Det är också många unga som arbetar i branschen, och då värdesätter man nog inte tjänstepension och sådana frågor lika högt och de har inte lyfts. Det är nog en anledning till att många inte har kollektivavtal; det har inte krävts av medarbetare.  

Det har blivit gratis afterwork i stället? 
– Det har nog varit högre prio. Och från ett arbetsgivarperspektiv så är det otroligt mycket billigare att bjuda på det, så blir alla glada. Men det går till en viss gräns, men sedan inser många att det inte är det viktigaste. 

Facket: Det är otroligt bra

Oh My bildades 2011 och fyller alltså tio år i år. Det nya kollektivavtalet – som inte är helt klart ännu, några detaljer återstår – ses internt som en jubileumspresent till dem själva. 

Vad som skulle ingå och vad som skulle plussas på, utöver de villkor som fanns, togs fram genom medarbetarenkäter och dialog mellan fackklubben och arbetsgivaren. Maja Wijkström, ordförande för Unionenklubben, beskriver processen med det nya kollektivavtalet som ”friktionsfri”. 

– Vi från fackklubben tycker självklart att det är helt otroligt bra. Men det är inte förvånade, det går i linje med hur vi arbetat länge på Oh My. Vi kände att vi är bättre än kollektivavtalet, att vi kan få bättre villkor, att vi är ännu schysstare. Det är väldigt fint att vi kan göra det här, säger hon. 

"Viktigt för våra kunder"

Det viktigaste för medarbetarna var betald terapi. Sedan kom punkter som möjlighet att gå till MVC eller BVC (utan förväntan att ta igen den tiden senare) och expressbetalning till konsulter och frilansare, som ska kunna få betalt inom fem dagar. 

Oh My hoppas att kollektivavtalet ska bli en inspiration för andra företag inom branschen och har startat en inspirationssajt för att beskriva arbetet med avtalet. Och Sara Thun är mån om att trycka på att det här inte bara handlar om att vara god för sakens skull – företaget tjänar också på det i längden. 

– Vi jobbar med kunder och långsiktiga relationer. Det är viktigt för våra kunder att ha kontakter på Oh My som är långsiktiga. Det är många som byter jobb ofta och man tappar mycket om man hela tiden byter ut medarbetare. Medarbetarna är – definitivt i vår bransch, men kanske i alla branscher – den viktigaste faktorn för framgång. 

Oscar Broström
[email protected]
  • Läs även...

    ”Det är en riktig pisslön”

    I callcenterbranschen tjänar anställda hälften så mycket som en genomsnittlig medlem i Unionen. Även trotjänare och de som presterar på topp har låga löner. Nu vill till och med arbetsgivarna se en ny lönemodell.

  • Läs även...

    Chefens ord som skrämmer mest

    Är du psykopatchef och vill sätta skräck i dina anställda? Be om ett samtal. Ett utbildningsföretag undersökte vilka fraser som triggar hjärtfrekvensen på anställda genom att mäta deras puls.

  • Läs även...

    Peter Hellberg tar över klubban i UNI Europa

    Unionens förste vice ordförande Peter Hellberg kommer under fyra år också vara ordförande för branschfederationen UNI Europa, som företräder sju miljoner anställda inom privat servicesektor.