Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

Oklart vad som händer med felutbetalningar

Arbetsförmedlingen har under flera år betalat ut felaktiga ersättningar till tiotusentals personer på grund av ett fel i systemet. Felet kan i sin tur ha påverkat rätten till a-kasseersättning. På a-kassorna förbereder man sig för att ta emot samtal men på Unionens a-kassa har det än så länge varit lugnt.
Linnea Andersson Publicerad 13 maj 2014, kl 16:18

Efter att brister i informationsöverföringen mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan har upptäckts finns risken att ett stort antal personer under många år har fått ersättning från fel håll. Hur många det rör sig om och hur lång tid felet har pågått vet man inte men det kan röra sig om 25 000 berörda bara sedan 2012, skriver Dagens nyheter.

Felet innebär att arbetssökande som ingått i arbetsmarknadspolitiska program inte har kunnat söka aktivitetsstöd. I stället har de fått sjukpenning, försörjningsstöd eller andra typer av ersättningar. Många av de som drabbats är medlemmar i en a-kassa och aktivitetsstödet kan påverka a-kassaersättningen eftersom aktivitetsstöd dras av från ersättningsperioden, enligt TT.

Arbetslöshetskassornas Samorganisation (SO) skriver i ett pressmeddelande att a-kassorna förbereder sig på att ge råd och stöd åt medlemmar som hör av sig, men på Unionens a-kassa har det inte varit någon anstormning.

- Vi har inte märkt någoting i dag vad jag vet. Jag har lyssnat runt lite men upplever inte att vi har fått in någon mängd samtal, säger Inger Lindström, föreståndare för Unionens a-kassa.

Hon tycker att Arbetsförmedlingen har varit väldigt tydlig med att det är AF och Försäkringskassan man får vända sig till, eftersom a-kassorna inte är inblandade.

- Men vi kan ju komma att bli det om någon vill ha sin sak prövad och då kommer vi att stötta våra medlemmar med den delen. Till exempel om de har frågor om vilken ersättning man egentligen skulle ha fått.

Att det inte varit någon rusning till a-kassorna är kanske inte så konstigt med tanke på att de flesta har tjänat på felet och fått för mycket i ersättning. Man vet dock inte hur det ser ut i enskilda fall och vissa personer kan i stället ha fått för lite pengar.

A-kassa

Fyra månaders väntan på pengar från Unionens a-kassa

Stefan Eriksson från Borlänge och Maria Thorstensson från Göteborg har båda väntat i flera månader på pengar från Unionens a-kassa.
Lina Björk Publicerad 25 april 2024, kl 10:26
fasaden på Unionens a-kassa, sedlar och mynt
Unionens a-kassa har haft långa handläggningstider under hela förra året. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader på pengar. Foto: Mats Thorén/Shutterstock

De ringer och kopplas bort. De ringer igen och kopplas bort. 
Så beskriver medlemmar i Unionens a-kassa gången när de försöker få tag på sin handläggare för att få reda på när ersättning kan betalas ut. 

Maria Thorstensson skickade in sina papper till Unionens a-kassa i början av januari. På inloggat läge stod det att ärendet var ”under handläggning” men sedan hände ingenting. 

 – Jag blev skogstokig. Det gick inte att komma fram och när någon svarade bollades jag runt mellan olika personer. De beklagade bara att handläggningstiderna var långa, säger hon. 

Unionens a-kassa har dragits med långa handläggningstider under större delen av förra året. Till jul såg det bättre ut, men nu får den som väntar på ersättning ha tålamod i genomsnitt sju veckor. Det är längst av alla landets a-kassor. Och många medlemmar har väntat betydligt längre än så. 

– Det är ett helvete och en stress. Jag har maxat mina kreditkort och hade det inte löst sig så hade jag behövt låna pengar av vänner och bekanta. Men jag tänker på dem som står själva, hur går det för dem?
 

Unionens a-kassa JO-anmäld

Maria Thorstensson fick till slut besked efter 13 veckors väntan. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader. Han skickade in sitt arbetsgivarintyg i slutet av december, innan julledigheten. Hans arbetsgivare ansåg att det var bättre så att Stefan skulle slippa vänta på a-kassa. Även hans ärende fick titeln ”under handläggning” på myndighetens hemsida och på mejl svarade a-kassan att inget fanns att komplettera. Men sedan hände ingenting. 

Stefan Eriksson

– När jag sedan ringde och undrade vad som händer sa de att jag inte hade skickat in något arbetsgivarintyg. När jag påtalade att jag gjort det berättade de att man inte fick ställa ut det i förtid. De hade de ju kunnat säga direkt, säger han. 

Efter det fick Stefan Eriksson svårt att få tag på sin handläggare. Han fortsatte att ringa till växeln och hamnade i kö. Han har nu valt att anmäla Unionens a-kassa till Justitieombudsmannen. 

Efter att han blev uppsagd från sitt jobb har han sex månaders uppsägningslön. Det räcker en bit, men inte hur länge som helst. 

– Jag räknade med att klara mig till april, men sedan var det stopp. Att vänta fyra månader och med det besvär som a-kassan orsakat. Det är oacceptabelt, säger Stefan Eriksson. 

Hur ser förtroendet för Unionens a-kassa ut?

– Förtroendet är noll. Jag förstår inte att man kan behandla människor på det här sättet. 

Harald Peterson
Foto: Mattias Lindbäck

Enligt Harald Petersson som är kassaföreståndare på Unionens a-kassa har man aktivt arbetat med att få ned handläggningstiderna. Bland annat genom att anställa fler handläggare. 

– Vi får successivt in fler medarbetare som har utbildats och förstärker verksamheten. Vi har en utbildning på gång i Malmö och på vårt nya kontor i Örebro för medarbetare som började i mars. Så vi går mot en stabilare bemanning på sikt, säger han. 

 

Svårt få kontakt med Unionens a-kassa

För att frigöra tid för handläggningen av ärenden har Unionens a-kassa begränsat telefontiden till en timme om förmiddagen, för att nå sin utredare. Det har gjort det svårt att komma fram då många ringer samtidigt. 

–  Vi är medvetna om att det är köer i telefonväxeln. Vi har telefontid utöver det, där vi har externt stöd för att öka tillgängligheten. Sedan finns alltid möjligheten att skriva till oss i en inloggad miljö. Vi har också en chat som är bemannad under stora delar av dagen, säger Harald Peterson.  

Unionens a-kassa har ett pågående tillsynsärende hos Inspektionens för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) på grund av de långa handläggningstiderna.