• Om du inte kan låta bli att tänka på jobbet fast du har semester, se till att göra det på ett sätt som både är kompetensstärkande och peppande - och ändå tillräckligt långt ifrån ditt vardagliga för att du ska komma utvilad tillbaka efter semestern. Foto: Colourbox

Om du nu ska tänka på jobbet - tänk så här!

Publicerad 23 juni 2015, kl 14:26

Är du en av dem som har svårt att släppa tankarna på jobbet under semestern? Lugn, om du bara styr jobbtankarna åt rätt håll kan du ändå komma tillbaka både stärkt och peppad. Tänk så här!

  1. Läs på i hemlighet! Om du ändå inte kan fokusera på den där klassikern du släpar omkring på, ladda ner och läs några white papers om din bransch – med makroperspektiv om det går, branschen i stort. Gör det förutsättningslöst och utan att koppla det du läser till din specifika yrkesvardag. Berätta inte för någon på jobbet vad du läser. Håll det för dig själv! Det här är inte kunskap du ska applicera, gör inga strategiska listor utifrån det du tar in på semestern. Bara läs, i hemlighet, som om det vore snaskig kiosklitteratur.
     
  2. Prata med varenda främling du ser. Vinka till förbipasserande. Lek att hela sommaren är ett enda långt mingelparty. Det kan vara roligare än du tror och gör underverk för den sociala kompetensen – och det sociala tålamodet. (Men sov länge om morgnarna.)
     
  3. Fyller en avlägsen släkting jämnt eller ska en gammal klasskompis gifta sig? Håll tal! Även om du avskyr att stå i centrum – särskilt om du avskyr att stå i centrum. Även om du inte tycker att du har en särskilt nära relation till personen i fråga. Gör det! Och skoja inte bort alltihop, ta både dig och bemärkelsepersonen på allvar och håll ett långt, vänligt och respektfullt tal. Sjukt bra kommunikationsövning. Dessutom gör du någon glad.
     
  4. Påminner dina otvättade fönster dig om allt du borde men inte hann göra på jobbet innan du stack på semestern? Slipp ångesten genom att projicera! Och använd benchmarking – ta en bild på fönstren innan tvätt, och efter att du faktiskt tagit dig i kragen och tvättat dem. Jämför. Rena rama dopaminduschen.
     
  5. Svårt att släppa irritationen över att chefen under året som gått gett dig uppgifter du inte vill ha och tagit ifrån dig uppgifter du vill ha? Tänk inte på chefen. Fokusera i stället på glappet mellan det du vill göra och det du får göra, och se om du kan hitta en väg du inte tänkt på förut, att smyga dig runt hindren till det du vill genom det du får. Som vattnet i en bäck, porlande.
     
  6. Ta ett bad. 

Gabriella Westberg
Gabriella Westberg
[email protected]
@Tidn_Kollega
Lediga jobb
  • Läs även...

    Inlåsning kan leda till depression

    En fjärdedel av anställda riskerar att inte kunna byta jobb den dag de vill. En sådan känsla av inlåsning kan leda till sämre hälsa och till och med depression, visar ny forskning.

  • Läs även...

    Här är det enda som hjälper mot utbrändhet

    Möjlighet att bestämma över sitt eget arbete och socialt stöd är viktigt på en arbetsplats. Men inte nog för att förhindra utbrändhet. För det krävs sänkta krav i jobbet.

  • Läs även...

    Många tror de får betala själva

    Drygt 40 procent av de privatanställda tjänstemännen upplever att de snart kommer att behöva en vidareutbildning som de inte räknar med att arbetsgivaren ska stå för.

Nyhetsbrev

Prenumerera

Håll dig uppdaterad med färska nyheter från Kollega.