Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Otydliga arbetsuppgifter ledde till uppsägning

Mannen uppfyllde inte sina arbetsuppgifter tyckte chefen och sade upp honom. Men eftersom han aldrig blivit informerad om företagets mål var det svårt att fullfölja dem, anser Unionen som nu stämmer det amerikanska företaget å medlemmens vägnar på sammanlagt 300 000 kronor.
Lina Björk Publicerad 23 november 2017, kl 14:47
Aleksandr/Colourbox.com
Målen för verksamheten var otydliga och det fanns inga riktlinjer för hur Unionenmedlemmen skulle prioritera arbetet Aleksandr/Colourbox.com

Medlemmen anställdes som marknadsföringsansvarig på det amerikanska bolaget sommaren 2016. Hans närmaste chef satt i Tyskland och de övriga i marknadsteamet fanns i England. Själv satt han på ett kontor i Stockholm.

Arbetsbelastningen blev nästan genast enorm, mycket på grund av att han ansvarade för ett stort geografiskt område. Han skulle hålla koll på Norden, Belgien, Nederländerna och Luxemburg. Plus att marknadsföringen i de länderna krävde ett antal utlandsresor per månad som oftast varade några dagar.

Läs mer: Se till att få en befattningsbeskrivning

Målen för verksamheten var otydliga och det fanns inga riktlinjer för hur han skulle prioritera arbetet. Så när chefen kallade honom till möte under hösten och sade att han inte uppnått sina mål blev han förvånad eftersom han aldrig hade fått några. De bestämde dock att de skulle ha veckovisa avstämningar via Skype.

Några månader senare blev han kallad till möte igen och den här gången var det för att sägas upp av personliga skäl. Återigen var det hans arbetsinsatser som ifrågasattes. Man varnade honom aldrig att hans arbete var i fara, eller erbjöd stöd för att han skulle kunna utföra sitt arbete. Någon omplacering var inte heller aktuell.

Medlemmen bad företaget att kontakta Unionen innan han blev uppsagd, men de ville inte ha några kontaktuppgifter. Nu stämmer medlemmen företaget i tingsrätten för bland annat brott mot las, lagen om anställningsskydd.

Arbetsrätt

Skyddsombud ifrågasatte arbetsmiljön – avskedades

Skyddsombudet påtalade brister i arbetsmiljön på maskinföretaget. Utan några varningar avskedades han i december med motiveringen att han hade samarbetssvårigheter.
Lina Björk Publicerad 10 april 2024, kl 13:04
Man i vit skjorta och slips samlar sina kontorstillhörigheter i en brun kartong.
Serviceteknikern avskedades. På grund av samarbetssvårigheter, menar arbetsgivaren. Felaktigt, menar Unionen och kopplar avskedet till mannens förtroendeuppdrag som skyddsombud. Foto: Colourbox.

Företaget som serviceteknikern jobbade på sysslade huvudsakligen med reparationer och installationer av städmaskiner. Det var ett tungt jobb och han försökte förbättra arbetsmiljön, framför allt sista året då han även var skyddsombud. 

I februari förra året inträffade en incident i företagets lokaler. En kollega till skyddsombudet och en person i ledande ställning hade en diskussion som utmynnade i handgripligheter. Kollegan anmälde händelsen till serviceteknikern i egenskap av skyddsombud och han upprättade en tillbudsanmälan efter att ha ringt och frågat Unionen om råd. 

Unionen stämmer: Kopplar avsked till uppdrag

I tillbudsanmälan råkade serviceteknikern av misstag kryssa i att anmälan gjordes av arbetsgivaren. Men i hela rapporten har han skrivit att det är han själv i egenskap av skyddsombud som skrivit. Arbetsgivaren ansåg att misstaget var allvarligt och valde att avskeda honom med motiveringen att han har samarbetssvårigheter. 

Unionen stämmer nu maskinföretaget och skriver i stämningsansökan att det finns en tydlig koppling mellan mannens roll som skyddsombud och avskedandet. Man begär därför 220 000 kronor i allmänt skadestånd samt utebliven lön och att avskedandet ska förklaras ogiltigt.