Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Platt organisation - vad säger forskningen?

Platta organisationer där de anställda styr sig själva är på modet. Forskarna är dock oeniga om det är bra eller dåligt.
Niklas Hallstedt Publicerad
Professorerna Magnus Sverke, tv, och William Brochs-Haukedal har helt olika åsikter om chefslösa organisationer.

Det finns ett antal amerikanska företag som har valt den platta modellen, bland dem som brukar nämnas finns burktomatföretaget Morning Star och spelföretaget Valve. Även i Sverige finns företag som satsar på chefslöst.

Förespråkarna anser att det blir betydligt bättre när de anställda själva beslutar. I bästa fall går det betydligt snabbare att komma till beslut, byråkratin minskar och effektiviteten ökar. En bonus är att man dessutom blir av med en del kostnader. Chefer har som bekant ofta bra betalt.

Stimulerar till initiativtagande och sätter fokus på nytänkande

William Brochs-Haukedal, professor vid Norges Handelshögskola i Bergen, har skrivit flera böcker om ledarskap. Han anser att många företag kan skippa cheferna och fungera alldeles utmärkt ändå. När ett företags verksamhet bygger på att det sker ständiga förändringar och innovationer kan det vara bra att ta bort så många chefsnivåer som möjligt.

– Det stimulerar till initiativtagande och sätter fokus på nytänkande mer än att tillfredsställa interna auktoriteter, säger William Brochs-Haukedal.

– Det är bra att skilja på ledare och ledning. Knepet är att förstå om ledning bäst utförs med eller utan en ledare. Svaret beror på företaget, marknaden, de anställdas erfarenhet, om organisationen är förberedd på sättet att arbete och liknande.

Handlar det exempelvis om stora förändringar är det mer effektivt med en chef som styr och koordinerar, menar han.

William Brochs-Haukedal tror inte att alla företag kommer att välja chefslöst i framtiden, men att det blir fler och fler. Både bransch och storlek har betydelse, den platta organisationen är vanligast i små och medelstora företag i kunskapsintensiva branscher.

Ansvar decentraliseras - men sällan befogenheter

Men långt ifrån alla forskare håller med. Magnus Sverke, professor i arbets- och organisationspsykologi vid Stockholms universitet, ger inte mycket för den chefslösa organisationen.

– Blir det bättre för de anställda och företaget? Det snabba svaret är nej.

Magnus Sverke menar att det finns flera anledningar till detta. De anställda behöver stöd i sitt arbete, de måste få regelbunden återkoppling och de behöver någon som hjälper dem att avgöra när ett arbete är färdigt – vilket kan minska arbetsmiljöproblem och förhindra att de går in i väggen. Cheferna har ett ansvar inte bara för att verksamheten är lönsam. Dessutom är det, enligt Magnus Sverke, oftast opraktiskt i större organisationer och inte heller mer demokratiskt i praktiken.

– Även om du decentraliserar ansvar så decentraliserar du sällan befogenheter. Ofta blir det tvärtom, att de centraliseras ännu mer.

På 1980-talet kom SAS-chefen Jan Carlzons bok Riv pyramiderna, som gav upphov till ett stort intresse för platta organisationer. Då var det en ännu större trend än i dag, konstaterar Magnus Sverke.

– Ofta är det väldigt mycket av nyhetens behag i detta. Det är detsamma som under it-boomen. I början brukar folk blomstra och företaget gå bra. Men när företaget expanderar uppstår det ofta hierarkier – just eftersom det finns svårigheter med såväl informations- och beslutsprocesser som med att ha koll på verksamheten om det är för långt till ledningen.

Läs mer:

Här saknar ingen chefen

Här blev chefslöshet ett arbetsmiljöproblem

Så säger lagen

Publika aktiebolag, det vill säga bolag vars aktier går att köpa på den öppna marknaden, måste enligt lag ha en verkställande direktör. Vd:n har det yttersta ansvaret enligt bland annat arbetsmiljölagen, skattelagen och miljöbalken.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Fråga Mentorn: ”Medarbetaren utfryst – hur ska jag agera?”

Hur ska man agera som chef om en medarbetare blir inte blir inbjuden till sociala aktiviteter av de övriga i gruppen? Bör man ta upp det eller avvakta? Chef & Karriärs mentor Alexandra Thomas ger svar.
Ola Rennstam Publicerad 17 oktober 2025, kl 06:01
Illustration: Dennis Eriksson

FRÅGA MENTORERNA

Chef & Karriär är Kollegas systertidning och vänder sig till dig som är chef och medlem i Unionen.

Har du en fråga om ledarskap till någon av våra mentorer i Chef & Karriär. Mejla ola.rennstam@kollega.se

FRÅGA: Jag driver ett företag med ett dussintal anställda där de flesta arbetat ihop under många år. På senare tid har jag noterat att en av medarbetarna blir utfryst av de övriga. Nyligen fyllde en i gruppen jämnt och teamet skulle fira med en middag efter jobbet. Att de inte bjuder med mig som deras chef har jag full förståelse för, men det gjorde mig beklämd när jag, av en händelse, fick reda på att alla i gruppen var inbjudna till festligheterna – utom den medarbetaren.

Efter det har jag börjat se mer subtila signaler, som blickar och tonfall, även under arbetstid, men har inga bevis för någon regelrätt mobbning. Först och främst värnar jag givetvis om min medarbetares mående och vill reda ut orsaken till beteendet innan det eskalerar och påverkar verksamheten. Men som chef känns det samtidigt orimligt att ha åsikter om vem personalen väljer att umgås med på fritiden. Ska jag ta upp det här med gruppen, enbart prata med medarbetaren eller avvakta?
 

Alexandra Thomas

SVAR: Det låter som om situationen pågått ett tag och det är positivt att du funderar på att agera innan det blir värre.

Börja med att prata enskilt med den utfrysta medarbetaren och berätta vad du uppmärksammat. Fråga hur hen upplever sin arbetssituation, hur hen trivs i gruppen och om det finns något hen vill dela. I och med detta kommer du att förstå hens situation bättre och förhoppningsvis även orsaken till att det har blivit som det blivit mellan kollegorna.

Ibland blir man förvånad över vad som ligger bakom vissa beteenden, men frågar vi inte kan vi aldrig veta säkert. Just den här situationen kan ha orsakats av alltifrån avundsjuka till missförstånd eller av att medarbetaren faktiskt väljer att hålla sig för sig själv.

Oavsett anledning påverkar exkluderingen er arbetsmiljö. Därför är det viktigt att ha ett samtal eller en workshop i gruppen om hur ni vill ha det på arbetsplatsen. Hur kan ni bäst samarbeta, hur åstadkommer ni resultat tillsammans och när trivs medarbetarna – och inte? Involvera alla i gruppen i samtalet och fokusera på att skapa en trygg miljö där alla vågar säga sin åsikt.

Som chef är du en förebild för inkludering, respekt och samarbete, så försök att modellera dessa värden i ert samtal. Det kan också vara värdefullt att bryta upp olika roller och konstellationer så att fler, och olika grupperingar, får jobba tillsammans.

När du pratat med gruppen, fortsätt då att uppmärksamma vad som pågår och var observant på hur gruppdynamiken utvecklar sig. Upptäcker du att specifika personer fortsätter att frysa ut med blickar och tonfall behöver de få enskild feedback. Sätt principer och gränser för vad som är accepterade beteenden i gruppen och följ regelbundet upp hur den utfrysta medarbetaren trivs och om hen upplever att hon blivit mer inkluderad. Lycka till!

ALEXANDRA THOMAS

GÖR: Psykolog, författare och specialist i organisationspsykologi på Creative Compassion. Inspirationsföreläsare och författare till boken Compassionfokuserat ledarskap, utsedd till Årets HR-bok 2025.
ÅLDER: 47.
KARRIÄR: Facilitator, partner, mentor och regionchef. Har tidigare jobbat som skolpsykolog och på Bup.