Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Pr-byrån som visar vägen

De vill vara branschens bästa arbetsgivare. Pr-byrån Westander har satt ribban högt och visat att det funkar - enhetschefen Birger Lycken berättar hur.
Petra Rendik Publicerad 17 oktober 2016, kl 10:06
Peter Knutson
Birger Lycken, enhetschef på Westander, berättar hur de jobbar för att medarbetarna ska få balans i livet. Peter Knutson

Det går bra för Westander just nu. De har flera gånger utsetts till årets pr-byrå och intäkterna ökar. Många inom branschen vill till Westander, det märks inte minst under de två årliga rekryteringstillfällena då över 300 söker per gång (de är för närvarande 33 personer på byrån).

Pr-konsulterna tjänar bra och företaget har ett kollektivt bonusystem där alla får lika mycket. Men frågan om det är pengarna som lockar? Det tror inte Birger Lycken, enhetschef på Westander.

Folk vill inte jobba där det inte finns möjlighet att vara en hel människa

Jobbet i sig, som går ut på att hjälpa företag och organisationer att göra sina röster hörda i samhällsdebatten, drar förstås. Men företagets syn på balans i livet – som möjlighet att jobba mindre, slippa övertid, ha ork och tid för att ägna sig åt hobbyn och hämta barnen på dagis utan att stressa ihjäl sig – lockar nog ännu mer.

– Självförverkligande blir allt viktigare. Folk vill inte jobba på arbetsplatser där det inte finns möjlighet att vara en hel människa, säger Birger Lycken.

Jobbet som pr-konsult är tempofyllt och krävande. Byrån vill ha talangfulla begåvningar som är drivande, kreativa och dynamiska, eller med ett annat uttryck: högpresterande.

– Men för att lyckas vara det behövs tid för annat utanför jobbet. Därför är en heltid hos oss 40-timmar, punkt, säger han.

Inom branschen finns annars ofta en osund övertidskultur som går ut över medarbetarnas hälsa och i slutändan över resultatet menar Birger Lycken. Och vem som helst kan jobba i 60-70 timmar i veckan, ett tag, men det kommer att påverkar produktiviteten och kvaliteten.

– Vi vill tänka långsiktigt och det gör vi genom att rekrytera och behålla begåvade människor.

En uttalad företagsfilosofi som framför allt cheferna lever efter och en levande policy som inte samlar damm i byrålådan. Det är framgångsfaktorn för att lyckas med detta, menar han.

– Mitt bästa råd till andra företag är att ta upp de här sakerna, både muntligt och skriftlig, i samband med rekrytering och sedan fortsätta prata om det hela tiden. Då surrar man sig vid masten – det blir svårt att inte göra verklighet av policyn eftersom medarbetarna har förväntningar.

Läs mer om Westander i Kollegas temanummer om jämställdhet - i din brevlåda och på webben den 19 oktober.

Så skapas en föräldravänlig arbetsplats

  • Uppmuntrar eller belöna inte övertid – det mår alla bra av även dem utan barn.
  • Jobba in ett system av ersättlighet. Inget jobb ska falla för att någon behöver vabba eller blir sjuk.
  • Uppmuntra att föräldrar med barn som ännu inte fyllt åtta år får gå ner i arbetstid. Det har de laglig rätt till, men kulturen på arbetsplatsen måste vara sådan att det verkligen accepteras.
  • Håll kontakt med föräldralediga, men ha respekt för hur mycket kontakt de vill ha med jobbet under ledigheten. På Westander håller man alltid föräldralediga informerade om det nödvändigaste, som att en ny kollega ska börja eller en annan sluta.
  • Ha en extra löneavstämning med medarbetare som återvänt från föräldraledigheten.
Arbetsmiljö

Apotek Hjärtat får kritik efter facklig anmälan

Apotek Hjärtat på Arvika sjukhus får kritik av Arbetsmiljöverket efter en anmälan från skyddsombud om ohållbar stress. Men det är ovanligt. Arbetsmiljöinspektören Anders Ringqvist berättar vad som krävs för att de ska agera.
Elisabeth Brising Publicerad 22 april 2024, kl 06:04
Skylt från Arbetsmiljöverket och skylt från Apotek Hjärtat.
Arbetsmiljöverket riktar kritik mot Apotek Hjärtat på Arvika sjukhus efter en anmälan från skyddsombud om stress. Foto: Naina Helén Jåma/TT/Bertil Ericson/TT.

Kollega har berättat om Unionens medlemmars kritik mot stressen i arbetsmiljön på apotek. Men bara ett fåtal anmälningar, så kallade 6:6a, har skickats in till Arbetsmiljöverket av Unionens skyddsombud senaste åren. 

Varför anmäler ni inte arbetsmiljön oftare om den är bristande?

– Vi vill främst försöka att lösa problemen tillsammans med vår arbetsgivare. Men om vi inte kommer någonstans i våra försök att få till förbättringar kontaktas Arbetsmiljöverket, säger Per Skoglund, Unionens riksklubbordförande på Apoteket AB. 

Stephanie Nielsen, Unionens nya klubbordförande på Kronans apotek, tror att facket historiskt arbetat på ett annat sätt inom apoteksbranschen.

Lena Svensson, riksklubbordförande på Unionen, har själv gjort några anmälningar till Arbetsmiljöverket genom åren. Men hon upplever att det sällan lett till särskilt mycket. 

– Jag upplever Arbetsmiljöverkets regler som fyrkantiga, säger hon.  

I höstas anmälde hon, ihop med Sveriges Farmaceuters skyddsombud på Apotek Hjärtat, arbetsmiljön på tre olika apotek i Arvika. 

Medarbetarna upplevde stress, oro, kommunikationsbrister, ändringar i schemat, hög sjukfrånvaro och många medarbetare som sa upp sig enligt anmälan. Anställda kunde inte släppa jobbet när de inte var på plats och hamnade i ett stand-by-läge över att bli uppringda av chefen. 

Fallet ledde till inspektioner, men anmälan lades ner i april på två av apoteken efter beslut av Arbetsmiljöverket. 

Lös problemen - eller riskera vite

På apoteket vid Arvika sjukhus har myndigheten däremot lagt ett förslag om föreläggande om åtgärder. Senast 21 juni ska arbetsgivaren ha redovisat hur man lyckats lösa problemen. Annars riskerar de vite. 

Anders Ringqvist.jpg
Anders Ringqvist. Foto: Privat

Enligt Arbetsmiljöverkets sektionschef Anders Ringqvist måste anställda på apoteket få veta vilka uppgifter de ska utföra, vilka resultat de ska uppnå och hur de ska arbeta.  

– De ska få veta vilka prioriteringar de ska göra när tiden inte räcker till och vem de kan vända sig till för att få stöd och hjälp samt vilka befogenheter de har att bestämma över arbetsuppgifterna, säger han. 

Han beskriver att ärendet handlar om tapp på personal och ledarskap. 

– Den största bristen här är att man inte tänkt till före som arbetsgivare. Man har skyldighet att se och förebygga risker, både hårda och mjuka, som: Vad händer om en chef blir sjukskriven? 

Anders Ringqvist förklarar också varför myndigheten beslutade att lägga ner anmälan mot de två andra apoteken i Arvika: 

– Vi har valt att gå dels till avslag, dels till avvisning. När det blir avslag bedömer vi att det här finns inom vår lag för tillsyn, men vi anser att den brist skyddsombudet tagit upp inte är befogad eller att arbetsgivaren redan har vidtagit åtgärder. 

Arbetsmiljöverkets krav och skyddsombudets ansvar

Anledningen till att myndigheten avvisar anmälan handlar ofta om hur den är skriven. De kan avvisa ett helt ärende eller delar det där arbetsmiljölagen inte kan användas. 

– Till exempel kan vi inte bestämma antalet arbetstagare på en arbetsplats eller vilka dagar apoteken ska hållas stängda, säger Anders Ringqvist. 

Vad säger du till de som upplever Arbetsmiljöverkets regler som fyrkantiga?

– Som skyddsombud har man ett stort ansvar att förstå hur en 6:6a-anmälan framställs. Man behöver utbilda sig i hur den ska formuleras. Det är inte lätt.

Han tipsar om att ta hjälp av fackliga råd och företagshälsovården. Skyddsombud ska använda ett nytt formulär på Arbetsmiljöverkets hemsida som är tänkt att underlätta.

Det kan också vara en poäng att även lyfta in chefens arbetsmiljö i anmälan tipsar han: 

– Chefen ska kunna prioritera och leda arbetet. Det är ett väldigt vanligt problem att chefen inte har tillräcklig kompetens eller förutsättningar för att klara av sitt arbete.

Hur ser du på apoteksbranschens arbetsmiljö i stort?

– En tanke är att ökade vinstkrav leder till att man slimmar en organisation. Apotek har blivit en starkt konkurrensutsatt bransch. Att jobba med arbetsmiljöfrågor kostar både i tid och kompetens. Det är dock ett lagkrav som inte kan prioriteras bort.

Apotek Hjärtats HR-chef Per Bergman vill inte kommentera ärendet på Arvika sjukhus eftersom det är pågående.

Så skriver du anmälan som arbetsmiljöombud

Här anmäler man åtgärder för brister i arbetsmiljön som skyddsombud/arbetsmiljöombud, som det kallas i Unionen. 

Fler tips från Unionen: 
Begäran om arbetsmiljöåtgärder (6:6a)