Under en vecka i november öppnade Unionen en telefontjänst som kallades mansplainingakuten. Dit kunde den som ville prata härskartekniker ringa. Syftet var, enligt Unionen, att öka medvetenheten och skapa debatt om mansplaining och andra härskartekniker på arbetsplatser.
Kampanjen fick stort genomslag. Många gillade den, medan andra tyckte att män pekades ut som skurkar.
Nu har kampanjen vunnit guld i branschtidningen Resumés tävling Månadens PR. Juryn kallar mansplainingakuten för ”en riktig kioskvältare”. En jurymedlem skriver: ”Rätt avsändare, starkt genomförande och en uppenbart väl förberedd organisation ledde fram till ett enastående resultat. Jag är särskilt imponerad av hur man hanterade responsen från kritiska uppringare. Det gav ytterligare taletillfällen och än mer spridning för ett relevant budskap.”
Nina Kullberg är ansvarig för Unionens varumärke och imagekampanjer.
– Det känns förstås jättebra att priset gick till oss. Vi trodde nog inte att kampanjen skulle få ett sådant genomslag eftersom jämställdhetsfrågor har uppmärksammats under så lång tid. Men vi lyckades få till en snackis och det är jättekul.
Tror du att kampanjen har haft någon effekt?
– Absolut. Syftet var ju att folk skulle börja snacka om jämställdhetsfrågor, det är början till förändring. Sedan är det fackets uppgift att förse människor med verktyg för att fortsätta jobba med de här frågorna.
Hur ser du på den kritik som kampanjen fick?
– Den visade att kampanjen behövdes. Vi hårdrog medvetet och namngav kampanjen med mansplaining – som ju till och med har ”man” i namnet. Men det är inte alltid män som är skurkarna, både män och kvinnor använder sig av härskartekniker.