• En arbetare tvättar och etiketterar rättvisemärkta bananer på Cooprobata i Dominikanska Republiken. Foto: Fairtrade

Rekordmånga väljer schysta bananer

Publicerad 9 april 2014, kl 15:00

Aldrig har så många svenskar handlat rättvist som under förra året. Och sett till de tre senaste åren har försäljningen fördubblats, vilket är en rekordökning. Det är framför allt bananer, vin och blommor som kliver fram som storsäljare. Även om rättvisemärkt kaffe är störst i pengar räknat.

Under förra året ökade svenskarnas konsumtion av varor som odlats eller tillverkats under anständiga villkor för människorna som jobbar med dem. Jämfört med året före ökade försäljningen med 29 procent. Vilket är den största ökningen på fem år. Omsättningen har fördubblats de tre senaste åren och 2013 såldes Fairtrade-märkta varor för två miljarder kronor.

- Det finns inget enkelt svar på varför. Vi ser att kännedomen, förtroendet och betalningsviljan ökat. Konsumenter har insett att det finns en människa bakom produkten, säger Morgan Zerne som är vd för Fairtrade.

Han säger att det går att se en tydlig koppling mellan att arbetsvillkoren för lantbrukare i fattigare länder uppmärksammas i medier, och en ökad försäljning.

Fairtrade-märkt kaffe omsätter mest pengar, förra året sörplade vi oss sådant kaffe för över  550 miljoner kronor. Bananer, rosor och vin ökar mest. Nästan var tionde banan är i dag Fairtrade-märkt. Och i år ska bolaget/föreningen satsa mer på schysta bananer. Målet är att när året går mot sitt slut ska varannan banan ska ha märkningen. För Sverige ligger efter länder som Storbritannien där 33 procent av bananerna är Fairtrade-märkta. Och Schweiz där 54 procent är det.

- Det är ett ambitiöst mål. I dag är ju alla Fairtrade-bananer på svenska marknaden också ekologiska. Vid tropiska oväder i Latinamerika blir det väldigt brist på dessa bananer, då fukten försvårar ekologisk odling där man inte använder bekämpningsmedel mot svampangrepp. Vi försöker få upp ögonen hos daglivvaruhandeln för att det även finns konventionellt odlade bananer som är Fairtrade-märkta.

Det här är Fairtrade

Fairtrade är dels ett bolag, och dels en förening. Föreningen har ett 40-tal medlemsorganisationer, däribland Unionen, LO, SOS Barnbyar och Svenska kyrkan.

Lediga jobb
  • Läs även...

    De heter det de gör

    Båtbyggaren och ensamseglaren Sven Yrvind ville ha ett efternamn som passade honom – och det han gör. Han är inte ensam om att ha ett namn som hör ihop med jobbet, men för de flesta är det en tillfällighet.

  • Läs även...

    Partierna om: Bostadsbristen

    Brist på bostäder leder till kompetensbrist och minskad tillväxt i näringslivet. Vad vill ni göra åt det?

  • Läs även...

    ”Unionen lever i det förflutna”

    Det var inte bara arbetsgivaransvaret som var en stötesten när Frilans Finans ville teckna kollektivavtal med Unionen. Enligt företagets vd Stephen Schad har förbundet ett ideologiskt arv som inte hör nutiden till. Han efterlyser också ett kollektivavtal anpassat till dagens arbetsmarknad.

  • Läs även...

    Sportföretag förtegna om kläders ursprung

    Hur vet du att din träningströja inte tillverkats på en fabrik med bedrövliga arbetsförhållanden? Kommer tröjan från Team Sportia eller Sportamore kan du glömma att få reda på var och hur den tillverkats.

  • Läs även...

    Lite mindre bittra druvor i Sydafrika

    Sydafrikas vinarbetare lever som statare gjorde i Sverige för hundra år sedan trots upprepade rapporter om misär och missförhållanden. Unionenklubben på Systembolaget tog initiativ till ett projekt som ska ge vinarbetarna ett drägligare liv och vinet därifrån lite mindre bitter eftersmak.

  • Läs även...

    H&M röstade nej till levnadslöner

    H&M:s aktieägare röstade ner förslaget att införa levnadslöner för de underleverantörer som syr företagets kläder. Aktieägaren CCC, som lagt förslaget tillsammans med föreningen Fair action, hoppas dock att frågan ska fungera som en väckarklocka för andra aktieägare.

Nyhetsbrev

Prenumerera

Håll dig uppdaterad med färska nyheter från Kollega.