Annons
  • Parkerade SAS-plan under pilotstrejken i våras. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix / TT

Resenärer stämmer SAS efter strejken

Publicerad 28 augusti 2019, kl 12:56

Pilotstrejken på SAS drabbade hundratusentals resenärer. Flygbolaget nekade dem kompensation eftersom strejken låg utanför företagets kontroll. Nu ska frågan avgöras av ARN och EU-domstolen.

När ett flyg ställs in eller blir försenat har resenärerna rätt till kompensation, enligt EU-förordningen EC 261. Reglerna säger att flygbolaget ska betala upp till 600 euro per person, beroende på reslängd. 

Under vårens pilotstrejk på SAS drabbades 370 000 resenärer. SAS ansåg dock att de inte hade rätt till kompensation eftersom strejken var att betrakta som en ”extraordinär händelse”. Enligt EU-reglerna kan en strejk betraktas som en extraordinär händelse om flygbolaget kan visa att den inställda flygningen inte hade kunnat undvikas genom rimliga åtgärder.

Under sommaren anmälde hundratals resenärer SAS till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Nämndens beslut kommer i morgon, torsdag. Dessutom har företaget Airhelp, som hjälper resenärer att kräva kompensation, stämt flygbolaget i Danmark och Sverige, skriver Dagens Industri.

Airhelp hänvisar bland annat till ett beslut i EU-domstolen förra året. Enligt det har ett flygbolag ansvar för personalens beteende och därmed kan resenärer ha rätt till ersättning om en inställd resa orsakades av en strejk.

Läs mer: 3 frågor och svar om strejk

Airhelp vill nu att EU-domstolen prövar pilotstrejken på SAS för att få till en bredare praxis inom EU.

Även Sharon Lavie, familjeekonom på Ikano Bank och tidigare konsumentvägledare, tror att SAS kommer att bli ersättningsskyldigt.

– Jag kan naturligtvis inte garantera att SAS-strejken ger rätt till ersättning, eftersom lagen också säger att varje fall ska bedömas individuellt. Men om jag ska ge min tolkning, och jag har då också stämt av med jurister på Konsumentverket, så är SAS-strejken något som båda parter kan påverka. Därför skulle den sannolikt inte heller anses vara något extraordinärt vid en rättslig prövning, vilket betyder att drabbade resenärer har rätt till ersättning, sa hon till Kollega tidigare i år.

Rickard Gustafson, vd på SAS, säger till Dagens Industri att han inte vill spekulera om utgången, men anser att det är en svår situation att hantera.

– För det första har man en stor konflikt som man faktiskt inte kan styra över, och sedan ska man dessutom kanske betala ersättning enligt EC 261. Det är klart att det skulle ställa till stora problem för flygindustrin om det landade där, säger han.

David Österberg
David Österberg
[email protected]

Skriv din kommentar

Du kan lämna kommentarer på denna sidan till 2019-09-18.

Namn och kontaktuppgifter är endast synligt för redaktionen.
Våra regler för kommentarer

Lediga jobb
  • Läs även...

    Nej, du får inte strejka för klimatet

    Klimatrörelsen Fridays for future uppmanar vuxna att strejka om knappt två veckor. Men intresset från svenska fackförbund är svalt. Och att ta ut sig själv i strejk är inte tillåtet.

  • Läs även...

    Drabbade resenärer förlorade mot SAS

    De resenärer som drabbades av vårens pilotstrejk har inte rätt till kompensation. ARN anser att strejken var en extraordinär händelse.

  • Läs även...

    Strejkrisk på Ryanair

    Ryanairs kabinpersonal varslar om strejk med anledning av flygbolagets planer på att stänga ner tre baser i Spanien. I Sverige fortsätter Unionens kamp för att få till ett kollektivavtal.

Nyhetsbrev

Prenumerera

Håll dig uppdaterad med färska nyheter från Kollega.