Annons
  • Hösttrött på jobbet? Du är inte ensam ... Foto: Pressmaster/Colourbox.com

Så blir du höstpigg

Publicerad 12 oktober 2017, kl 15:12

Investera i en ljusterapilampa och intala dig själv att du är pigg och glad. Det är ett par tips som sömnexperten Torbjörn Åkerstedt ger dig som är hösttrött.

Det är nu det är som värst. En månad bakåt liksom framåt räknat från höstdagjämningen den 22 september är den period på året när dagsljuset försvinner i snabbast takt. Fram till den 22 oktober får vi alltså räkna med att det fortsätter på det här viset.

När det går så fort har vår inre dygnsklocka svårt att hänga med och då kommer också hösttröttheten som ett brev på posten för många, även om vi är olika känsliga för det.

För den som nu helst skulle vilja gå i ide för att vakna upp först till våren finns dock en del som kan hjälpa. De flesta av oss vet hur viktigt det är att sköta sig vad gäller mat, sömn och motion, men vad kan man mer göra?

Läs mer: Sov gott nästa år!

– Det normala sättet att försöka förhindra den trötthet som man kan känna är att ge artificiellt ljus på morgonen. Då tror hjärnan att dygnslängden inte ändrar sig så snabbt som den egentligen gör, säger Torbjörn Åkerstedt, professor och sömnforskare vid Stressforskningsinstitutet.

– Om man har större problem kan man få ljusbehandling på en del psykiatriska kliniker. Annars kan det vara bra att investera i en egen ljusterapilampa. Det ger positiva effekter på de flesta människor. Sedan finns varianten med en klockmekanism så att ljuset dras igång 45 minuter innan man ska vakna, vilket hjälper en del. Man får pröva sig fram.

En studie har visat att om vi tror att vi har sovit dåligt så presterar vi också sämre, trots att vi har sovit bra. Kan vi också bli hösttrötta därför att vi förväntar oss att bli det?
– Placeboeffekten är väldigt kraftfull, det är exempelvis halva effekten av sömntabletter och antidepressiva mediciner. Så kan man intala sig att man inte är hösttrött så kanske man också känner sig mindre trött. Men det är inte lätt att lura sig själv på det viset och det viktigaste motmedlet är ändå ljus på morgonen.

Läs mer: 1 av 4 äter sömnmedel regelbundet

En liten ljusglimt för den hösttrötte som måste upp tidigt är att när vi om några veckor, den 29 oktober, ställer tillbaka våra klockor till vintertid, så blir det ändå lite ljusare på morgnarna igen.

Läs mer: 3 av 4 chefer sover dåligt

Anita Täpp
Anita Täpp
[email protected]
Lediga jobb
  • Läs även...

    Drabbad av bore out

    Har du så lite att göra på jobbet att du blir håglös? Så känner många kontorsanställda i dag. Men det är inget man talar högt om, trots att ”bore out” till och med kan göra dig sjuk.

  • Läs även...

    Så slipper du störande jobbljud

    Många har svårt med koncentrationen på sin arbetsplats. Framför allt är det högt babblande som stör – och som till och med kan göra oss sjuka.

  • Läs även...

    Glad och vaken på mötet

    Brukar du kämpa för att hålla dig vaken på tråkiga möten? Forskare i Japan har upptäckt att den del i hjärnan som förknippas med motivation och nöje även framkallar sömn när vi är uttråkade. Samtidigt har tyska forskare kommit på vad som kan aktivera belöningscentrat.

  • Läs även...

    Länge leve John Blund

    Visst är de duktiga, de där stora ledarna med sitt minimala sömnbehov. Eller? Nu ökar medvetenheten om hur extremt viktig sömnen är – inte minst för att fatta genomtänkta beslut.

  • Läs även...

    Ständiga omorganisationer sliter på medarbetarna

    7 av 10 tjänstemän har varit med om en omorganisation det senaste året. Målet brukar vara att bli effektivare och lönsammare. Men för personalen är förändringarna ofta slitsamma.

  • Läs även...

    Mer vin och skräpmat på jobbresan

    Många dricker mer och äter sämre när de reser med jobbet än när de är hemma. Nu satsar många hotell på att erbjuda sina affärsgäster motion och nyttig mat.

  • Läs även...

    Vi dricker inte kaffe för att det är gott

    Nej, det är inte alls smaken på kaffe som gör att du dricker – det är koffeinet. Eller alkoholruset när det handlar om starkare drycker. Det visar forskare vid Northwestern University i USA.

  • Läs även...

    Falska smil ökar missbruk

    Sudda, sudda, sudda INTE bort din sura min. Anställda som tvingas le på beställning och vara trevliga mot kunder löper större risk att hemfalla åt alkoholmissbruk, visar ny forskning från USA.

  • Läs även...

    Psykologer larmar om beställningsjobb

    Psykologer på företagshälsan känner sig pressade att göra bedömningar som ska hjälpa arbetsgivare att säga upp anställda. Känner du själv oro? Unionens förbundsjurist tipsar om vad du ska tänka på.

Nyhetsbrev

Prenumerera

Håll dig uppdaterad med färska nyheter från Kollega.