Rapporten baseras på en undersökning från förra året, med förtroendevalda från branschen samt regionala och centrala ombudsmän. Till att börja med ser Unionen att andelen tillsvidareanställningar kommer att minska på de stora medieföretagen. De som har trygga anställningar kommer att utgöra en kärna av projektledare och beställare, som sammarbetar med en rad frilansare, externa produktionsbolag, bemanningsanställda och konsulter på tidsbegränsade kontrakt - en trend som både bär positiva och negativa nyheter med sig.
Att outsourca medarbetare till externa produktioner kan göra att de anställda utvecklas och får syssla med den specialkompetens de har. Men när arbete utförs i ständigt skiftande konstellationer, innebär det också en ständig omorganisation, vilket kan vara en stressfaktor i arbetslivet. Unionen ser också en ökad risk för att konkurrensen om frilansjobben skapar ett större beroendeförhållande till arbetsgivaren och därmed en ökad svårighet att ställa krav.
En ytterligare trend inom medie- och kommunikationsbranschen är krav på multikompetens. Mer slimmade organisationer betyder fler arbetsuppgifter på färre anställda.
- I framtiden räcker det nog inte med att vara layoutare. Du måste kunna webbutveckling, fota och skriva också, säger Peter Hellberg, Unionens förste vice ordförande.
Multikompetensen måste dessutom ständigt uppgraderas på grund av den snabba förändringstakt som digitaliseringen driver fram. Och just digitaliseringen både har och kommer att få en viktig roll framöver. I vårt gränslösa, ständigt uppkopplade samhälle innebär tekniska möjligheter att vi kan hålla oss informerade och jobba även utanför ordinarie arbetstid och utan att befinna oss på arbetsplatsen. Att jobba hemifrån innebär givetvis en fördel i livspusslet, men i en bransch där övertid är mer regel än undantag och där man förväntas hålla koll på omvärlden kan friheten i många fall omvändas till press och stress. Något som behöver ses över i ett framtida arbetsmiljöarbete, anser Unionen.
Det här förutspår Unionen:
- Ökat krav på tillgänglighet av tjänster och personal
- Osäkrare anställningsformer
- Ökat behov av multikompetens
- Sociala medier nyckelroll i nyhetsspridning
- Mer skräddarsydda annonser
- Korta snabba informationsflöden
- Maktkoncentrationen ökar - färre aktörer
- Digital distribution blir mer etablerad
- Betalningsviljan för digitala produkter ökar
- Förändrat kundbeteende