• Prata högt för dig själv! När du formulerar känslan av stress aktiverar du en annan del av hjärnan och medvetandegör situationen för dig själv, säger Håkan Friedel. Foto: Lena Gelin

Så går du från stress till lugn på jobbet

Publicerad 9 september 2015, kl 15:41

"Det är jättebra att lära sig hantera stress, men jag vill också påminna om att det inte är okej att medarbetare stressar sig igenom arbetslivet.” Det säger kursledaren och zenbuddisten Håkan Friedel. Här berättar han hur man tar första steget till mindfulness.

Håkan Friedel är zenbuddist och hjälper både företag och individer att sitta still och hålla tyst. Det finns många sätt att meditera och uppleva fokus, inget är bättre eller sämre än det andra. Bara man gör det. Själv snubblade Håkan Friedel en gång in på ett zenbuddistiskt kloster i Japan, av en slump säger han, i samband med en judoresa. Och där blev han kvar i flera år.

Sittande meditation enligt zen kallas zazen och innebär just det, att sitta still och hålla tyst. Det handlar inte om att uppnå något särskilt tillstånd utan om att ge hjärnan ro att reflektera och bli medveten om sig själv.

Att sitta still och hålla tyst - Håkan Friedel vet att det inte är så lätt som det låter, inte första gången. Att börja meditera, praktisera mindfulness och så vidare kräver på sätt och vis att man redan är där, konstaterar han. Under en stressig arbetsdag tycker man inte att man har tid för sådant.

Så hur tar man första steget, när man är mitt uppe i prestationshets och leveransstress?
-   Det är en supersvår fråga. Man måste komma till någon slags insikt om att det inte funkar. Om man känner att det aldrig lugnar ner sig, att man aldrig hinner med det man ska, att man alltid är kort på banan – då måste man stoppa upp och se sig om. Annars är det risk att man utvecklar permanenta stresskador.

Stress är en överlevnadsfunktion som förvisso höjer uppmärksamheten men samtidigt ger tunnelseende. Man tror att det man har för handen är viktigare än det egentligen är. Hjärnan reagerar som om man vore jagad av lejon. Och det är inte så lätt att delegera ett hungrigt lejon, fast man kanske vet att det är vad man borde.

För att lösgöra sig från reptilhjärnans larmsystem (”Lejon!”) behöver man intellektualisera känslan, säger Håkan Friedel. Det räcker ofta med att säga det högt: ”Jag är stressad” eller ännu hellre ”Jag är rädd”, för det är faktiskt den signalen kroppen får av stress.

 -  Att prata med andra är viktigt. Utan att beklaga sig! Bara konstatera att det är så. Man kan också prata högt för sig själv. När man formulerar känslan lyfter man över den till en annan del av hjärnan. Det är ett sätt att medvetandegöra det för sig själv.

Utan den medvetenheten är det väldigt svårt att ens komma på tanken att stoppa upp och se sig om, menar han. När det är gjort kan man tänka på i vilka situationer man känner sig avkopplad och hur det känns.

-   Du kanske kopplar av när du är ute med hunden i skogen? Försök komma ihåg hur den känslan känns. Hur andas du när du är avslappnad?

I grund och botten är det rimliga villkor som krävs.

Arbetsgivare som ser till att ge medarbetarna verktyg och möjlighet att meditera eller praktisera mindfulness under arbetsdagen vinner inte bara fokuserade och effektiva medarbetare men skapar också lojalitet, menar Håkan Friedel.

 - Arbetstagarna känner sig otroligt uppskattade när chefen visar sådan omsorg. Då vill man ge tillbaka.

Om det står en omorganisation för dörren kan det också vara ett sätt att ta höjd och underlätta processen, att erbjuda medarbetarna någon form av mindfulness, eftersom just omorganisationer är det som generellt skapar mest stress i arbetslivet.

Vid en stor omorganisation på Telenor i Norge kallades Håkan Friedel in för att förbereda medarbetarna. Det var också ett sätt att visa att man var medveten om riskerna, säger han.

- Där fanns de som inte klarade av att sitta still i tre minuter ens. De blev alldeles darriga. Men meditationen var inte allt, vi jobbade också med att medvetandegöra arbetssituationen för gruppen för att se hur arbetsfördelningen såg ut.

Att erbjuda meditation, tai chi eller yoga som friskvård är bra, men samtidigt påminner Håkan Friedel om att det inte räcker att erbjuda en kurs i djupandning och sedan köra på i 120.

 -    Det finns vissa arbetsmiljöregler. Man får helt enkelt inte stressa ihjäl sina medarbetare. I grund och botten är det rimliga villkor som krävs. Är det för stressigt på arbetsplatsen ska man prata med facket, inte med mig.

GÖR SÅ HÄR!

Här är Håkan Friedels tre bästa steg för att bli "mindful":

  1. Stopp! Många pratar om det, få gör det. Men utan att stanna upp blir det ingen mindfulness. Stanna där du är och se dig omkring. 
  2. Observera. Lägg märke till det som händer, inom dig. Vilka uttryck tar det sig, bankar hjärtat? Hostar du? Kliar det plötsligt jättemycket på ena armen? 
  3. Andas. Lägg märke till hur du andas nu. Var finns andningen, högt upp i halsen eller långt ner i magen?

"De tre stegen kan du printa ut och klistra upp på din laptop, eller lägga in i en pop-up som blippar till en gång i kvarten eller så. Följer du dem är du på god väg att bli medvetet närvarande, mindful."

Gabriella Westberg
Gabriella Westberg
[email protected]
@Tidn_Kollega
Lediga jobb
  • Läs även...

    Inlåsning kan leda till depression

    En fjärdedel av anställda riskerar att inte kunna byta jobb den dag de vill. En sådan känsla av inlåsning kan leda till sämre hälsa och till och med depression, visar ny forskning.

  • Läs även...

    Här är det enda som hjälper mot utbrändhet

    Möjlighet att bestämma över sitt eget arbete och socialt stöd är viktigt på en arbetsplats. Men inte nog för att förhindra utbrändhet. För det krävs sänkta krav i jobbet.

  • Läs även...

    Många tror sig älska jobbet

    Älskar du ditt jobb? Eller har du bara lyckats intala dig att du gör det, för att inte bryta mot den nuvarande samhällsnormen och riskera att ses som misslyckad? Så kan det faktiskt vara, enligt etnologen Magdalena Petersson McIntyres forskning.

Nyhetsbrev

Prenumerera

Håll dig uppdaterad med färska nyheter från Kollega.