Annons
  • Trots att det är ganska enkelt att byta är det många som stannar hos en och samma bank. Foto: Per Larsson / TT

Så gör du för att byta bank

Publicerad 3 april 2019, kl 13:18

Att byta bank är inte särskilt krångligt. Ändå stannar många hos sin bank – trots missnöje med tjänster eller med hur banken beter sig.
– Vi borde byta bank oftare. Konsumentmakt är ett effektivt vapen, säger Jan Bertoft, generalsekreterare för Sveriges Konsumenter.

Den som är missnöjd med sin matbutik väljer kanske konkurrenten en bit bort. Men missnöjda bankkunder stannar ofta, trots att det finns andra att välja mellan. En studie från Konkurrensverket visade att över 30 procent av de tillfrågade funderat på eller försökt att byta bank men inte gjort det. En femtedel hade dessutom funderat på att skaffa sig ytterligare en bank men låtit bli.

Enligt en annan rapport från Konkurrensverket har de fyra största bankerna i Sverige 70 procent av marknadsandelarna på sparmarknaden trots ökande konkurrens från mindre aktörer. Förklaringen är bristande kundrörlighet.

Det finns två huvudanledningar till att folk stannar hos sin bank trots missnöje, enligt Jan Bertoft, generalsekreterare för Sveriges Konsumenter.

­– Den ena är att man inbillar sig att det är krångligt att byta, den andra att man tycker att alla banker ändå är likadana. Ytterligare en anledning är att man vant sig vid hur en bank fungerar och kanske tycker att det är jobbigt med ett annat webbgränssnitt till exempel, säger han.

Men det är dumt att stanna hos en bank man inte gillar, tycker Jan Bertoft.

– Vi borde byta bank oftare. Konsumentmakt är ett effektivt vapen. Och banker är några av de företag vi stör oss mest på. Många tycker att de har krångliga hemsidor, tar för mycket betalt och stör sig på att de slutar med kontanthantering. Det har också blivit vanligare att kunder upprörs över hur deras bank agerar, exempelvis genom att investera i oetiska fonder eller ägnar sig åt penningtvätt.

Är det för krångligt att byta bank?
– Det skulle kunna vara ännu enklare. Vi vill till exempel ha ett system med nummerportabilitet så att man kan ta med sig sitt kontonummer till en annan bank. Men det har blivit enklare. Man går till den nya banken och uppger sitt kontonummer och skriver på ett par fullmakter och sedan ordnar sig det mesta.

Lite krångligare kan det vara med fonder. Om den nya banken inte har fonden i sin portfölj får man antingen sälja sina andelar eller ha fonden kvar. Även bostadslån kan ställa till det vid en flytt. Har man ett lån med lång bindningstid kan man få betala ränteskillnadsersättning till sin gamla bank.

– Men man kan också göra så att man har flera banker. Det stärker dessutom ens förhandlingsposition och gör att man kan få rabatt på räntor och avgifter. Och byter man bank på grund av missnöje tycker jag att man ska meddela sin gamla bank det. Det är en tydlig markering som tar skruv.

konsumenternas.se kan du få hjälp att jämföra banker.

Byta bank – så gör du

  1. Bli kund hos den nya banken via mobilt bank-id eller genom att besöka ett bankkontor. Ange kontonummer till alla konton som ska avslutas och specificera vilka konton dina autogiron är kopplade till. Ange också kontonummer för fonder och värdepapper som ska flyttas.
  2. Anmäl ditt nya kontonummer till exempelvis din arbetsgivare.
  3. Betala e-fakturor hos din gamla bank och avanmäl dem.
  4. Ändra kontonummer för tjänster som exempelvis Spotify och Netflix.
  5. Aktivera Swish i din nya bank.

Att flytta exempelvis transaktions- och sparkonton tar bara några dagar. Fonder, autogiron och bostadslån tar ofta några veckor.

David Österberg
David Österberg
[email protected]
Lediga jobb
Nyhetsbrev

Prenumerera

Håll dig uppdaterad med färska nyheter från Kollega.