Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

Så hanterar du en ständigt stressad kollega

Vi känner alla människor som ständigt verkar vara stressade, som säger att de är begravda i arbete, överbelastade med olika projekt och inte kan avvara en minut. Sådana kollegor kan vara svåra att samarbeta med - men förmodligen har du inget val.
Kamilla Kvarntorp Publicerad 3 oktober 2018, kl 13:27
Colourbox.com
Har du en kollega som alltid verkar ha för mycket att göra? Colourbox.com

Oavsett om du blir irriterad på eller känner sympati för dina jäktade kollegor följer här några tips på hur du underlättar samarbetet med dem.

Fördöm inte

Din kollega kanske utrycker stress på ett annat sätt än du, men det är inte nödvändigtvis ett dåligt karaktärsdrag. Försök att tänka på din kollegas humör som en egenskap och inte som ett problem.

Bekräfta din stressade kollega

Det är viktigt att en stressade person känner sig sedd och hörd. Du kan säga något som ”Jag såg att du arbetade sent i går kväll och det var inte första gången. Hur är det med dig?” När din kollega har berättat att hen känner sig stressad kan du säga ”Det måste vara jobbigt”. Då kan ni båda lämna ämnet och ägna er åt annat. Men tänk på att inte göra din kollega upprörd med kommentarer som ”Jag förstår inte hur du står ut!”

Förbättra din kollegas självbild med beröm

Ett av de bästa sätten att lugna en person är att ge beröm. En stressad person känner ofta att hen saknar kontroll, är inkompetent och inte är respekterad. Att berömma en kollegas arbetsprestation ger personen en alternativ självbild av att vara en kunnig och positiv yrkesperson. Ta upp något specifikt. Du kan till exempel säga ”Din presentation förra veckan var verkligen bra. Du var så lugn och samlad. Klienterna blev imponerade”.

Erbjud dig att hjälpa till

En annan strategi är att erbjuda sitt stöd. Fråga om du kan göra något för att hjälpa till. Det får din stressade kollega att känna sig mindre ensam.

Ge inte för mycket information

Skriv kortare mejl, dela upp en förfrågan i flera delar och föreslå att din kollega delar upp sitt arbete i mer hanterbara bitar.

Be om ett förtydligande

Om du oroar dig för din arbetskamrats hälsa, be om att få mer detaljerad information. Fråga ”På en skala från ett till tio, hur oroad bör jag vara över din stressnivå?” Svaret blir kanske fem. Då behöver du inte ringa efter en ambulans.

Ta avstånd

Stress kan vara smittsamt, så ta reda på hur du själv påverkas av din kollega. Om en person dränerar dig på energi måste du ibland skaffa distans till personen och begränsa kontakten. Om det inte går därför att ni arbetar på samma avdelning eller med samma projekt – försök att se positivt på situationen

 

Tipsen är hämtade från Harvard Business Reviews artikel ”How to work with someone who’s always stressed out”.

Jobbrelationer

7 sätt att bli en bättre talare

Rösten är vårt viktigaste uttrycksmedel för att skapa förtroende och motivation. Här är sju tips för att bli en bra talare – och behålla publikens intresse genom hela presentationen.
Publicerad 15 februari 2024, kl 06:04
Tecknad illustration av en kvinna i en talarstol som pratar inför publik.
Att tala inför folk kan kännas svårt. Här är 7 tips hur du använder din röst för att skapa förtroende och motivation. Illustration: Colourbox.

1.  HITTA RÄTT TEMPO

Karismatiska talare pratar ofta i ett lite snabbare tempo än normalt, vilket får dem att låta passionerade och självsäkra. Att hitta balansen kan dock vara svårt. Talar du för snabbt kan du låta nervös eller stressad, talar du för långsamt kan du låta uttråkad eller nonchalant.

 

2.  VÅGA VILA I PAUSEN

 Undvik utfyllnadsord som ”ööh” och ”liksom”. De stjäl fokus och du riskerar att åhörarna tappar intresset. Att i stället våga landa i pauser inger en känsla av självförtroende och ger lyssnarna möjlighet att processa det du sagt.

 

3. SPELA IN DIG SJÄLV

För att kunna jobba med din röst måste du lära känna den. Spela in dig själv och lyssna på hur du låter. Ge dig själv feedback, både positiv och negativ. Tänk på hur du använder melodi och tempo. Låter du uttråkad, nervös eller självsäker?

 

4. VÄRM UPP RÖSTEN

Värm upp rösten varje morgon för att få en god rösthälsa och bättre talteknik. En enkel övning är att använda ljudande konsonanter. Ta ett djupt andetag genom näsan och ljuda ut ett ”V” på ton tills luften tar helt slut. Det spelar ingen roll vilken ton du väljer, men du kommer att låta ungefär som en dammsugare. Repetera övningen tre gånger.

 

5. ANVÄND RÖSTENS VERKTYGSLÅDA

Tempo, talmelodi, paus, volym, tonalitet och betoning. Det är några av de verktyg du kan jobba med för att låta mer indragande och skapa dynamik när du pratar.

 

6. ANVÄND HÄNDERNA

Människor som pratar med händerna upplevs som mer trovärdiga. Gestikulera för att poängtera de ord som är viktigast. Tänk på att rörelserna ska kännas naturliga, inte överdrivna – spara dina ”jazzhands” till aw:n.

 

7. TALA PASSIONERAT

Det handlar inte bara om vad du säger – utan om hur. Håll en hög energinivå – tala med passion och ha ett öppet, självsäkert kroppsspråk. Då kan du få vem som helst att bli intresserad av vad du har att säga. Att låta det minsta ointresserad eller osäker smittar av sig på stämningen.

 

FÄLLOR ATT SE UPP MED!

Undvik att dricka kaffe, te och annat vätskedrivande precis innan presentationen, det torkar dessutom ut stämbanden. Känner du dig trött i rösten eller är hes ska du absolut inte viska – det skadar rösten mer. Känner du dig ofta trött i rösten bör du kontakta en sång[1]pedagog som kan hjälpa dig att hitta rätt talteknik.

Text: Vera Viksten

KÄLLA: Cecilia Brändström, röstcoach