• Tillbaka på jobbet med mosig hjärna? Lugn! Låt det få ta lite tid att komma in i jobbrutinerna igen. Foto: Colourbox

Så kommer du tillbaka efter semestern

Publicerad 15 augusti 2016, kl 12:55

Efter några veckors ledighet har du förhoppningsvis lyckats koppla bort alla tankar på jobbet. Men när det nu är dags att komma tillbaka efter sommaren kan det vara svårt att få igång jobbhjärnan igen. Här är tipsen på hur du lyckas.

  1. Växla upp långsamt.
    Precis som att du kan behöva varva ned successivt innan semestern kan det vara skönt att trappa upp i lagom takt. Visst, du har säkert jättemycket att göra när du kommer tillbaka men det bästa för dig är att ta med dig semesterlugnt till arbetsplatsen. Att stressa upp sig leder sällan till något konstruktivt.
     
  2. Börja inte med alla livsstilsförändringar på en gång.
    Semester innebär ofta sena kvällar, god (och ofta lite för mycket) mat, stillasittande och kanske ett och annat glas vin. Många ser därför hösten som en nystart. Man vill börja träna, ha en vit månad och bli bättre på att laga matlåda. Risken är dock att du går in för hårt och inte orkar genomföra någon förändring alls. Låt augusti bli en övergångsperiod – där du har kvar ena benet i semestermyset medan det andra går hälsans väg.
     
  3. Se till att ha kul.
    Planera in såväl jobb som fritidsaktiviteter under hösten som du ser fram emot. Kanske ett projekt eller en arbetsuppgift som du länge velat ta dig an? Förläng helgerna med några lediga fredagar eller måndagar fram till julledigheten. Om inte semesterkassan är alltför skral kanske en planerad weekendresa kan få mörkrets och kylans antågande att kännas lite mer uthärdligt. Eller varför inte en tripp till sommarstugan i slutet av augusti?

 

Läs mer: Semesterdrickande kan leda till missbruk