Det händer mycket på en arbetsplats. Och det händer mycket som klubben har ett finger med i lönerevisioner, förhandlingar, årsmöten och ergonomi. Men få vet om vilka de förtroendevalda är, vad de gör eller hur man får tag i dem. Lösningen kan vara en klubbwebb.
– En klubbwebb är ett fönster för att göra sig synlig. Och att vara synlig skapar både engagemang hos medlemmar och har ett rekryterande syfte för anställda som inte är medlemmar i ett fackförbund, säger Stefan Wying, regional ombudsman på Unionen.
En bra klubbwebb kan se ut på många olika sätt. Men några saker kan vara bra att tänka på:
- En presentation av klubbstyrelsen. Berätta vem som gör vad och hur du lättast får tag på dem. Berätta vem som är ordförande, skyddsombud och arbetsmiljöombud och vad det innebär. Ha gärna bilder på personerna.
- Nyheter - vad är på gång just nu? Kanske din arbetsplats håller på med en omorganisation eller lönerevision. Skriv då gärna vem som ansvarar för just det och vilken tidsplan som finns. Publicera bilder och filmer, ha en öppen kalender där inplanerade aktiviteter visas.
- Anslagstavla med information från arbetsgivaren.
- Länkar till Unionen
- Ett klotterplank- kan vara ett diskussionsforum där frågor kan dryftas, stora som små. Ett enkelt sätt att få reda på vad medlemmarna tycker i olika frågor.
- Ett dokumentbibliotek med årsberättelser och protokoll.
Att skapa en klubbwebb kräver inga tekniska kunskaper. Unionen har verktyg för att både tillverka och lansera sidan. I dagsläget har bara en registrerad klubbordförande behörighet att ansöka om att starta webben, men när det väl är gjort så sköter en webbyrå hela proceduren. Som klubbordförande får du en länk och en lathund att följa.
– Det är väldigt enkelt. När sidan sedan är på plats är det viktigt att administrera den så att allt jobb inte hamnar på en person. Försök att adjungera in personer som håller i något ansvarsområde så som ergonomi eller arbetsmiljö, säger Stefan Wying.
Vill du starta klubbwebb?
Gå in här