• Niklas Hallstedt, tf chefredaktör och ansvarig utgivare för Kollega och Chef & Karriär. Foto: Christopher Hunt

Sälj det med ett leende

Publicerad 10 april 2019, kl 15:09

Vad är en säljare? Själv tänker jag på en medelålders man som kränger dammsugare. Anledningen är att han ringde på min dörr någon gång på 1990-talet. Jag tror han hette Gunnar. Det blev dock inte någon affär.

Men i dag kan en säljare vara i stort sett vad som helst. Eller vem som helst. Bara i Unionen finns omkring 70 000 säljare, den största yrkesgruppen i förbundet. Det är också ett yrke med en helt annan status än tidigare. Långt borta är den tid när säljare i vissa kretsar betraktades med skepsis och nedlåtande.

En sak tycks däremot omöjlig att förändra: som säljare ska man aldrig kunna känna sig säker. Man måste vara på topp hela tiden, aldrig luta sig tillbaka.

Det ser den prestationsbaserade lönen till. Jag förstår att arbetsgivarna gillar en affärsmodell där den enskilde tar risken.

Jag kan också förstå att principen ju mer man säljer, desto mer kan man stoppa i egen ficka kan vara lockande även för den anställde. Fram till den dag när konjunkturen vänder eller orken sviker.

”Pressen att inte misslyckas är enorm”, som säljaren Göran uttrycker det i vårt stora reportage.

Så vad är då en säljare? Otrygg, kanske är det mest korrekta svaret.

Niklas Hallstedt 
– Tf chefredaktör och ansvarig utgivare

[email protected]

Skriv din kommentar

Du kan lämna kommentarer på denna sidan till 2019-05-01.

Namn och kontaktuppgifter är endast synligt för redaktionen.
Våra regler för kommentarer

Lediga jobb
Nyhetsbrev

Prenumerera

Håll dig uppdaterad med färska nyheter från Kollega.