Annons
  • SAS huvudkontor i Frösundavik. Foto: Pontus Lundahl/TT

SAS drar åt bältet igen - men hur?

Publicerad 11 september 2014, kl 15:21

Stålbadet är inte över för SAS. Snart kommer ett nytt sparprogram i miljardklassen.
- Det får inte bli besparingar som går ut över servicen, det måste handla mer om förfining och trimning, säger flygexperten Richard Björnelid.

Trots att SAS vinst blev högre än väntat under tredje kvartalet i år är det inte nog.  I samband med bokslutet i december planerar SAS att presentera nya besparingsåtgärder.

För SAS och dess anställda har sparprogrammen blivit vardagsmat. Sedan tidigare pågår två stora program inom koncernen. Dels det som sjösattes i november 2012. 3 miljarder kronor skulle sparas, bland annat genom försämringar av de anställdas villkor. Dels ett som sjösattes i somras som ska minska kostnaderna med ytterligare en miljard.

Richard Björnelid, flygexpert som skrivit boken SAS – om konsten att sänka ett flygbolag, tycker att det den här gången är svårt att peka ut ett specifikt område som besparingarna kommer att drabba.

- Jag föreställer mig att det finns processer som går att effektivisera. Sedan vet jag inte i vilken mån de kommer att använda sig av wet-lease, det vill säga när man hyr in hela produktionen för en hel rutt. Det ger lägre kostnader, men är en stridsfråga bland den flygande personalen.

Ett av SAS problem är att man konkurrerar med Norwegian, men SAS har en helt annan bakgrund och ett annat erbjudande, mer inriktad på den frekventa resenären med större serviceapparat. För SAS del är det viktigt att sparandet inte slår mot servicen.

- Det måste handla om andra kostnader, till exempel hur man arbetar i tre länderna där man har baser, Sverige, Danmark och Norge, när det gäller bemanningen och hela den operativa flygverksamheten. Man har haft tre baser och det har varit trippel av allting. Det har man redan tagit delvis itu med, hur mycket som finns kvar att göra vet jag inte, säger Richard Björnelid som också pekar på att SAS sannolikt kommer att kunna minska sina kostnader på ”naturligt” vis på sikt.

- Det finns många som närmar sig pension i pilotkåren och de tjänar mycket mer än nyanställda. På sikt kommer det att gynna kostnadsutvecklingen. Det tror jag i för sig inte ligger i den här besparingen.

Hur ser SAS framtid ut?

- De har gjort en remarkabel vändning. Jag tycker att det de har gjort, det har de gjort väldigt bra. Sedan har det så klart gått ut över väldigt många. Men de står inför stora utmaningar. Det är en grym konkurrens från lågprisbolagen.

Niklas Hallstedt
Niklas Hallstedt
[email protected]
Lediga jobb
  • Läs även...

    De heter det de gör

    Båtbyggaren och ensamseglaren Sven Yrvind ville ha ett efternamn som passade honom – och det han gör. Han är inte ensam om att ha ett namn som hör ihop med jobbet, men för de flesta är det en tillfällighet.

  • Läs även...

    Kaotisk sommar på SAS

    De SAS-anställa går på knäna efter sommarens flygkaos med mängder av inställda avgångar. Men i media går anställda ut och berättar att de inte vågar föra fram kritik mot bolaget – inte ens internt – eftersom de fruktar repressalier.

  • Läs även...

    Så slipper du störande jobbljud

    Många har svårt med koncentrationen på sin arbetsplats. Framför allt är det högt babblande som stör – och som till och med kan göra oss sjuka.

  • Läs även...

    Tuff e-handel tvingar Ellos att varsla

    Ellos behöver spara 100 miljoner kronor och varslar därför ett 50-tal anställda.
    – Vi växer inte i lika hög utsträckning som branschen i övrigt, säger Hans Lindau, ordförande i Unionenklubben på företaget.

  • Läs även...

    Svenskt avtal för bättre villkor globalt

    Hygienkoncernen Essity har tecknat globalt ramavtal med Unionen.
    – Vi är glada över att det som svenskt fackförbund går att vara med och påverka globalt, säger Magnus Kjellsson, internationell chef på Unionen.

  • Läs även...

    Unionen kräver fler satsningar på kompetens

    Regeringen satsar 20 miljoner kronor på korta högskolekurser som ska locka medelålders till vidareutbildning. Unionen välkomnar pilotprojektet.
    – Det är bra att man gör något men det är inte tillräckligt, säger Henrik Ehrenberg, samhällspolitisk chef på Unionen.

  • Läs även...

    Lite mindre bittra druvor i Sydafrika

    Sydafrikas vinarbetare lever som statare gjorde i Sverige för hundra år sedan trots upprepade rapporter om misär och missförhållanden. Unionenklubben på Systembolaget tog initiativ till ett projekt som ska ge vinarbetarna ett drägligare liv och vinet därifrån lite mindre bitter eftersmak.

  • Läs även...

    Volvoanställda kan få billigare bil

    Nu erbjuds alla på Volvo i Sverige att få bli testförare. I gengäld får de rabatt på företagsbilen.

  • Läs även...

    Kollektivavtal minskar utvisningsrisk

    Kompetensutvisningar har gett Sverige dåligt rykte. Atif Javed har ett tips till dem som liksom han sökt sig till Sverige för att arbeta: Välj ett företag med kollektivavtal.

Nyhetsbrev

Prenumerera

Håll dig uppdaterad med färska nyheter från Kollega.