• Kabinklubben har inte haft några förhandlingar med SAS om det nya lågprisbolaget. Foto: Johan Nilsson/TT

SAS lågprisflyg hölls hemligt för facket

Publicerad 26 februari 2020, kl 15:31 Uppdaterad 27 februari 2020, kl 15:36

SAS planerar att starta ett nytt lågprisbolag för att ta upp konkurrensen med Ryanair och Norwegian. Men enligt Unionenklubben har satsningen gjorts bakom deras rygg.

Flygbolaget SAS fortsätter att stycka bolaget för att möta den allt hårdare konkurrensen från andra lågprisflygbolag. Sedan 2017 driver företaget SAS Ireland, som har sitt formella säte på Irland, och vars personal flyger för lägre löner än sina skandinaviska kollegor.

Nu har SAS startat ännu ett bolag som enligt källor till Expressen internt kallas för Airstar 4 A/S. Det nya företaget är tänkt som ett nytt lågprisbolag men har i dag varken flygplan, piloter eller kabinpersonal. Däremot har man tecknat ett flerårigt avtal med det danska fackförbundet FPU, som har både piloter och kabinpersonal bland sina medlemmar.

Unionenklubben för SAS kabinanställda, SCCA, uppger till Kollega att de inte har haft några förhandlingar med SAS i frågan. Man har heller inte informerats om planerna.

– Detta har SAS gjort bakom vår rygg, säger klubbordföranden Viktoria Svensson, som i övrigt inte vill kommentera uppgifterna i Expressen.

SAS redovisar en förlust före skatt på drygt en miljard kronor under perioden november till januari. I en kommentar till kvartalsrapporten avslöjas också inriktningen för det nya bolaget. Enligt vd:n Rickard Gustafsson kommer det nya bolaget ska främst flyga med medelstora flygplan inom Skandinavien, med personal anställd i Skandinavien och på ”skandinaviska villkor”.

En del av flygplanen i SAS nuvarande flotta börjar bli ålderstigen och måste fasas ut. Detta kommer enligt Expressen att ske genom att 20 till 30 nya flygplan som läggs i Airstar 4 A/S.

I en skriftlig kommentar skriver SAS presschef Freja Annamatz att med det nya avtalet, med danska FPU, fortsätter SAS arbete med att säkra skandinaviska arbetsplatser. Avtalet gäller för en möjlig framtida verksamhet med skandinaviskt baserad produktion, på skandinaviska villkor. Vidare skriver SAS att det är viktigt att understryka att inga beslut om investeringar i, eller uppstart av, en ”regional operation” ännu har fattats.

Ola Rennstam
Ola Rennstam
[email protected]
Lediga jobb
  • Läs även...

    Vings krav: Sänk lönen eller bli av med jobbet

    Vings flygbolag vill sänka kabinpersonalens löner med 20 procent. Om de anställda inte går med på sänkningen blir de av med sina jobb. Unionen vägrar men kan tänka sig att förhandla om andra saker.

  • Läs även...

    Krisande företag lånar ut personal

    Mängder av företag tvingas lägga ner verksamheten i spåren av coronasmittan. Andra har rekordmycket att göra. Nu lånar de som saknar arbetsuppgifter ut sina anställda till sektorer som behöver dem bättre.

  • Läs även...

    SAS ber anställda sänka sina löner

    Flygbolaget SAS har bett sina medarbetare sänka lönerna med 20 procent, till följd av corona. Samtidigt meddelar ledningen att de också kommer kapa sina löner.

  • Läs även...

    Permitterade hjälper till i skolan

    Coronakrisen har lett till hög sjukfrånvaro bland personalen på många av landets skolor. Nu har permitterade från andra branscher snabbutbildats för att öka vuxennärvaron.

  • Läs även...

    Antalet varsel ökar kraftigt

    Coronakrisen får allt större effekter på svensk ekonomi. Under andra veckan i mars ökade antalet varsel kraftigt. TRR beskriver situationen som exceptionell – och räknar med att effekten av krisen visar sig först om en månad.

  • Läs även...

    Ersättning efter strejk – fråga för EU

    Omkring 370 000 resenärer drabbades av inställda flygningar under förra årets pilotstrejk mot SAS. Nu vill Attunda tingsrätt att EU-domstolen ska avgöra om strejk är en extraordinär händelse och om resenärerna har rätt till kompensation.

  • Läs även...

    Corona försvårar fackligt samarbete mellan länder

    I många länder hotas, kränks och dödas fortfarande fackligt engagerade. Coronapandemin har gjort det svårare att ställa krav på regeringar och arbetsgivare.

  • Läs även...

    Farligt att jobba fackligt i många länder

    Latinamerika är just nu den dödligaste regionen att verka fackligt i, enligt den internationella fackliga organisationen ITUC. Men det finns saker anställda i Sverige kan göra för att hjälpa – gå med i facket till exempel.

  • Läs även...

    Svenska modellen hotad av medlemstapp

    Om tio år kommer bara 63 procent av löntagarna att vara med i ett fackförbund. Den prognosen gör Anders Kjellberg, professor i sociologi vid Lunds universitet. Men det finns tecken på att medlemsraset stoppats.

Nyhetsbrev

Prenumerera

Håll dig uppdaterad med färska nyheter från Kollega.